یادداشت

گنجینه اسرار دکتر منصور گرگانی

پایگاه خبری اولکامیز – ملا شاه گلدی جرجانی یار دیرین دکتر منصور گرگانی وکیل صاحب نام ترکمن روز چهارشنبه یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱ چهره در نقاب خاک کشید. در شماره سوم مجله ترکمن دیار به بهانه ویژه نامه دکتر منصور گرگانی، مطلبی کوتاه و ارزشمند به قلم عبدالرحیم آنامرادی که اهل شعر و ادبیات می باشد در باره شاه گلدی حاجی جرجانی منتشر گردید که بازنشر آن خالی از فایده نخواهد بود. این یادداشت را با هم می خوانیم:

چن سولی یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان آق قلا با تاریخچه دیرباز چون نگینی سبز بر کنار گرگانرود به درازای خود آرامیده است.

وجود چراگاه و مراتع گسترده آن دامپروری را رونق بخشیده و صدها هکتار زمین کشاورزی مساعد هر چند دیم این روستا همواره به عنوان قطب کشاورزی منطقه بشمار رفته است.

یکی از اولین مدارس به سال ۱۳۰۵ با ۱۴ قریه داز به مرکزیت چن سولی بنا شده بود جایگاه آن را نسبت فراخوانی دانش و علم نوین از صدسال قبل فزونی بخشیده است.

 این روستا زادگاه محمد آخوند گرگانی نماینده مشهور ترکمن صحرا و ایل یموت به مدت ده دوره در مجلس شورای ملی می باشد.

آخرین ماه های سال ۱۴۰۰ فرصتی دست یافت تا به اتفاق دوستانم لطیف ایزدی مدیر مسئول مجله ترکمن دیار و مهندس عبیدالله جرجانی استاد دانشگاه ، پای صحبت های حاج شاه گلدی جرجانی بنشینیم.

او پدر عبیدالله جرجانی و  یکی از بستگان نزدیک دکتر منصور گرگانی فرزند محمد آخوند گرگانی بود. 

با وی پیرامون عملکرد و تاثیرگذاری دکتر منصور در تقسیمات واصلاحات اراضی بین کشاورزان منطقه گفتگو کردیم و اطلاعاتی کسب نمودیم.  

حاج شاگلدی جرجانی را میتوان گنجینه ی اسرار دکتر منصور دانست. همو که دست راست و امین و معتمد دکتر منصور بود.

این پیرمرد ترکمن هرچند درسن ۸۳ سالگی بسرمی برد، هنوز سرشار از طراوت روحی و برخودار از هوش و ذکاوت و نیز مشتاق گفتمان است.

وی به مدت بیست سال نماینده تام الاختیار دکتر در امور زراعی، مدیریت سیصد هکتار زمین های کشت زراعت آن را برعهده داشته است. خاطرات و یادداشت های زیادی در باره دکتر منصورگرگانی به یاد دارد که شنیدنی است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا