گزارش

آمار جالب از گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۲/ استانبول: ۱۶ میلیون شهروند، ۱۶ میلیون توریست

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در جدیدترین آمار خود خبر داد که سال گذشته میلادی، تعداد گردشگران خارجی ترکیه دقیقاً ۴۴ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۳۹۵ نفر بوده است.

به گزارش عصر ترکیه، این رقم ۸۰ درصد بیش از سال ۲۰۲۱ است. همچنین ۷ میلیون شهروند ترک که در خارج از کشورشان زندگی می کنند نیز در این سال به کشورشان سفر کرده اند که با احتساب آنها، تعداد افرادی که طی سال قبل از خارج به ترکیه ارز وارد کرده اند، از ۵۱ میلیون نفر گذشته است.

آلمانی ها با ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار در رده اول گردشگران ترکیه قرار دارند.
پس از آنها، روس ها با ۵ میلیون و ۲۳۲ هزار گردشگر عنوان دوم را به خود اختصاص داده اند.

در این سال همچنین ۳ میلیون و ۳۷۱ هزار شهروند انگلیسی به ترکیه سفر کرده اند تا در جایگاه سوم گردشگری ترکیه قرار بگیرند.

ترکیه، پیش از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر داشت که رکورد همه اعضار این کشور بود. اینک و پس از فروکش کردن کرونا، ترکیه به آن عدد نزدیک شده و پیش بینی می شود در سال جدید میلادی، شاهد رکورد جدیدی در این زمینه باشد.

 چند ایرانی به ترکیه سفر کردند؟

در سال ۲۰۱۲ میلادی، تعداد ایرانی هایی که از ترکیه بازدید کرده اند ۲ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۶ نفر بوده که نسبت به سال قبل از آن، ۵.۲۳ درصد افزایش داشته است. با این حساب، ایرانی ها در رده ششم گردشگران خارجی ترکیه قرار می گیرند.

برغم تصور برخی ها که بر این باورند حضور ایرانی ها در ترکیه این کشور را آباد کرده است(!) نگاهی به آمار و ارقام حاکی از آن است که تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه، حدود ۵ درصد کل گردشگران این کشور است. هر چند که سیاست های نادرست گردشگری در ایران باعث شده است سهم مهمی از گردشگران جهانی که می توانست برای ایران باشد، نصیب کشورهای دیگر و از جمله ترکیه شود که با هدفگذاری و برنامه ریزی اصولی، تبدیل به یکی از قطب های گردشگری جهان شده است.

از سوی دیگر با توجه به قدرت بالای یورو و دلار در برابر لیر، گردشگرانی که با این پول های ملی خود به ترکیه سفر می کنند، ارز بیشتری وارد این کشور می کنند و از این رو، بر آورد می شود سهم ارزی گردشگران ایرانی در ترکیه از ۵ درصد هم کمتر باشد. ضمن این که گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از پرخرج ترین مسافران ترکیه اند.

۱۰ کشوری که بیشترین گردشگر را به استانبول فرستادند

کلانشهر استانبول در سال ۲۰۲۲ پذیرای ۱۶ میلیون گردشگر خارجی بوده است. این بدان معناست که به ازای هر یک شهروند استانبول، یک گردشگر خارجی به این شهر آمده است که در نوع خود جالب توجه است.

روس ها در جدول گردشگری استانبول با ۱.۵ میلیون نفر رده نخست را به خود اختصاص داده اند.
آلمانی ها با یک میلیون ۲۳۷ هزار نفر دوم هستند و ایرانی ها با یک میلیون و ۹۸ هزار نفر در جایگاه سوم گردشگری استانبول قرار دارند.

کشورهای توریست فرست دیگر نیز عبارتند از:
چهارم: آمریکا: ۷۱۷ هزار نفر
پنجم: انگلیس: ۶۱۳ هزار نفر
ششم: فرانسه: ۵۶۷ هزار نفر
هفتم: اسرائیل: ۴۷۳ هزار نفر
هشتم: عراق: ۴۲۴ هزار نفر
نهم: عربستان سعودی: ۳۹۰ هزار نفر
دهم: کویت: ۳۸۹ هزار نفر ( این عدد حدود ۹ درصد جمعیت کل کویت است!)

به گزارش عصر ترکیه و بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC) استانبول در سال ۲۰۲۲ میلادی، رتبه ششم جهان از نظر هزینه کرد توریست های خارجی را به خود اختصاص داد و ۱۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار کسب درآمد کرد و در جایگاهی بالاتر از نیویورک و پاریس و بارسلون ایستاد. / سایت عصر ترکیه

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا