مطالب ویژه

استاندار گلستان: ۷۲ واحد تعطیل و نیمه فعال گلستان به چرخه تولید بازگشت

پایگاه خبری اولکامیز – استاندار گلستان گفت: بعد از سفر رییس جمهور به این استان در اسفند سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۲ واحد تعطیل و غیرفعال و نیمه فعال به چرخه تولید کامل بازگشت.

به گزارش روابط عمومی استانداری گلستان علی‌محمد زنگانه جمعه شب در دیدار با مدیران، معاونان و کارکنان دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی این استان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد : گلستان از نظر صنعتی قابلیت توسعه دارد و توجه نکردن به صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث شده بسیاری از محصولات تولیدی استان که محصولات با کیفیتی است به صورت خام فروخته می‌شود.

وی بیان کرد: از وزارت امور اقتصادی و دارایی انتظار داریم سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور را به منظور سرمایه‌گذاری در این استان مورد حمایت‌ و تشویق قرار دهد تا شاهد حرکات رو به رشد در گلستان باشیم.

وی با یادآوری این نکته که تولید ناخالص داخلی گلستان پایین است، خاطرنشان کرد: با به نتیجه رسیدن پتروشیمی استان، ۴۰۰ هزار میلیارد ریال به درآمد ناخالص استان افزوده شود.

زنگانه یادآور شد: پس از پیگیری‌های متعدد در دولت سیزدهم، پروژه پتروشیمی در این استان به گام آخر رسیده و فاز عملیاتی این پروژه با حضور رییس جمهور در قالب دور دوم سفرهای استانی به گلستان (در اردیبهشت ماه سال جاری) آغاز خواهد شد.

استاندار گلستان با بیان این که استان در رتبه چهارم به لحاظ شاخص‌های فقر قرار دارد، گفت: این موضوع در روستاها بیشتر ملموس و مشهود است که برای حل این موضوع، توسعه روستا محور در دستور کار قرار گرفته و ۱۱۰ روستا هدف‌گذاری شده تا شاهد توسعه در این مناطق باشیم.

وی تاکید کرد: امیدوارم با تصمیمات خوبی که در سطح استانی و ملی اخذ می‌شود و اصلاح قوانینی که شکل می‌گیرد، شاهد تسریع در عملیات توسعه‌ای استان باشیم.

وی یادآور شد: رسیدن صادرات استان به میزان ۵۰۰ میلیون دلار براساس هدف‌گذاری انجام شده، با توسعه روابط دیپلماسی صورت گرفته محقق خواهد شد.

استاندار گلستان اضافه کرد: در سفرهای صورت گرفته مقامات ارشد و مدیران مربوطه استان به کشور ترکمنستان، ۳۸ توافقنامه در مسیر رشد و توسعه پایدار و همه جانبه بین ۲ طرف به امضا رسید.

زنگانه افزود: همچنین ارتباطات و مناسبات همکاری خوبی با قزاقستان و جمهوری‌های روسیه همچون تاتارستان برقرار شده که اتفاقات خوبی در همین بخش در سال جاری رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: این استان در کشت قراردادی محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را دارد.

وی در ادامه به احیای خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: خلیج گرگان یک موضوع ملی و بزرگ است، زیرا در صورت خشک شدن این پهنه آبی، کانون بزرگی از ریزگرد در شمال کشور شکل خواهد گرفت.

استاندار گلستان تصریح کرد: پروژه علاج‌بخشی خلیج یک بسته کامل است که در کنار لایروبی کانال‌ها باید پمپاژ آب از دریا به خلیج را داشته باشیم و اقدامات دیگر بسته احیا خلیج گرگان به صورت کامل اجرا شود.

زنگانه افزود: بخش غربی خلیج با لایروبی کانال‌ها دوباره آبگیری شده و رنگ خلیج در حال نزدیک شدن به رنگ دریا و کاهش شوری آب آن شده است.

وی بحران آب در گلستان را یک مساله جدی دانست و گفت: با وجود هزینه ۱۸ هزار میلیارد ریالی دولت، همچنان به دلیل تک منبعی بودن تامین آب شرب استان و تامین ۹۵ درصدی آب شرب از منابع زیرزمینی با مشکل روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سد نرماب به عنوان یکی از طرح‌های مورد تاکید رییس جمهور، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، اردیبهشت‌ ماه سال جاری آب‌گیری خواهد شد.

زنگانه گفت: نوروز امسال، گلستان به مقصد گردشگری تبدیل شده و با اقدامات انجام شده ماندگاری مسافر ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

استاندار گلستان همچنین در جمع خبرنگاران گفت: مجموع درآمد ناخالص استان از محل مجموع منابع عمومی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین مصوباتی که اعتبار ارزی برای آن در نظر گرفته شده، به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

زنگانه اظهارداشت: در بخش افزایش درآمد ناخالص استان، هدف‌گذاری انجام شده رسیدن به میزان ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تا افق ۱۴۰۴ است.

استاندار گلستان گفت: روند کار سرعت بخشی به پروژه‌های نیمه‌تمام به نوعی‌ است که منابع مورد نیاز این پروژه‌ها از همان روش‌های مولدسازی تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: درآمدهای حاصل از اجرای قانون مولدسازی، پشتوانه و اهرم پروژه‌های نیمه‌تمام و حتی پروژه‌های بزرگ همچون پتروشیمی قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین می‌توانیم مطالبات پیمانکاران را از طریق مولدسازی پرداخت کنیم تا شاهد تسریع در روند پروژه‌های حیاتی و کلیدی استان باشیم.

وی افزود: همچنین در کنار افزایش ماندگاری مسافر در استان، آمارها نشان دهنده این است که هدف‌گذاری تبدیل گلستان‌ از محل عبور گردشگران به مقصد گردشگری، یکی پس از دیگری در حال رخ دادن است.

وی به حوزه صادرات استان اشاره کرد و یادآور شد: در این حوزه میزان هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی استان ۵۰۰ میلیون دلار است.

زنگانه گفت: صادرات از استان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و این نشان دهنده توان استان در رسیدن به هدف‌گذاری انجام شده است. / ایرنا گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا