تورکمن صحرا

اول نوروز در شغال تپه و قره بلاغ + تصاویر

پایگاه خبری اولکامیز – اکبر پیرا: روز اول سال نو به اتفاق دو تن از دوستان رسانه ای ، لطیف ایزدی و امان محمد خوجملی به سمت روستای شغال تپه ( آزاد تپه) از توابع شهرستان علی آباد کتول ، زادگاه شاعر و روزنامه نگار فقید ترکمن صحرا نازمحمد پقه راه افتادیم.

این دعوت بنا به مراسم خاصی که عبدالرضا نظری از خبرنگاران کوشای منطقه تدارک دیده شده بود ، در جمع فضلا و ادیبان حضور یافتیم.

مراسم در واقع ضیافت سربازی تنها فرزند وی بود. در میان ترکمنها پس از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و به حرمت پاسداری از خاک میهن عزیز، به پاس رشادت های جوانان غیور که به مدت دو سال از مرز و بوم کشور پاسداری می کنند هنوز در بسیاری از مناطق ترکمن صحرا مرسوم است.

مردم این دیار به رسانه و خبرنگاران احترام ویژه ای قائل هستند و در بدو ورود به منزل با استقبال گرم روستائیان مواجه شدیم، گویا ما آمده ایم تا مشکلات آنان را به گوش مسئولین برسانیم.

روستای شغال تپه مشکلات عدیده ای داشت ، یکی از مشکلات اصلی مردم روستا تامین نان بود که یکی از نانوایی های روستا تعطیل شده بود، در این فاصله یکی از فعالین منطقه بنام سلیمان صابری نیز به جمع ما اضافه شد.

صابری که فعالیت چشمگیری در حل مشکلات منطقه گام بر می دارد و با مسئولین شهرستان و استان ارتباط تنگاتنگی دارد.

صحبت های ما با مردم گرم شده بود ، بعد از اذان مغرب و صرف شام با مردم روستا و شورا و دهیار و دوست خبرنگارمان عبدالرضا نظری خداحافظی کردیم و به سمت قره بلاغ که در واقع  روستای پیر طریقت و عرفان استاد یارمحمد آخوند نظری است راه را پیش گرفتیم.

در روستای عرفانی قره بلاغ منزل عبدالرحیم سن سبلی که از فعالین اجتماعی منطقه است ، ابتدا با نوازندگی دوتار پسر رعنای وی نعیم جان که به موسیقی و نوازندگی روی آورده است با چند ساز اصیل ترکمنی سرآغاز سخن را شروع کردیم.

عبدالرحیم سن سبلی در واقع از خانواده مذهبی و متدین بزرگ شده است

سراغ مهندس نورالدین سن سبلی را گرفتیم که متاسفانه به علت کسالتی که داشت ، نتوانست در جمع ما حضور پیدا کند.

عبدالرحیم که خود فرهنگی و از دوستان دانشگاهی ما بود، انسانی روشنفکر و با تجربه است و سابقه کاندیداتوری مجلس در حوزه گرگان و آق قلا را در کارنامه خویش دارد و از یاران نزدیک مهندس غفور امانزاده می باشد.

حالا داشت دیروقت می شد که خواستیم از حضور دوستمان رخصت بخواهیم که با اشتیاقی که به موسیقی داشتیم با چند ساز نعیم جان سن سبلی که در آینده از وی بیشتر خواهیم شنید با خانواده خونگرم عبدالرحیم خداحافظی کردیم و راه را به سوی دیارمان گنبد قابوس پیش گرفتیم.

به امید سفرنامه بعدی همه شما بزرگواران را به خداوند منان می سپارم. حق یارتان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا