تورکمن صحرا

نماز عید قربان در روستای باغلی ماراما

پایگاه خبری اولکامیز – امروز ( یکشنبه نوزدهم تیر ۱۴۰۱ ) خداوند برایم همانند گذشته توفیق حضور درنماز عیدقربان زادگاهم باغلی ماراما را نصیب نمود . جریان از این قرار است که من بهمراه ۴ برادر و یک برادر زاده ام طبق عرف همیشگی روز اول عید قربان در خانه پدری ام جمع می شدیم تا درآنجا مثل سالیان گذشته با خرید یک قربانی، اشتراکی هر نفر یک سهم قربانی کنیم اما امسال از نظر اقتصادی اوضاع نامناسب است .چون مثل گذشته که بزرگترین قربانی بازار را می گرفتیم. امسال بخاطر قیمت بسیار بالا بلانسبت همگی گاو نتوانستیم بگیریم و مصلحت را در خرید ۶ گوسفند از یکی از آشنایان خودمان دیدیم که انصافا هم از نظر قیمت و هم وزن و….خوب قربانی بود.

در کنار این ۶ قربانی دو گوسفند دیگر هم واسه بستگان دیگرمان خریدیم. بهرحال چون نماز در ساعت ۷ برگزارمی شد ما جمعی از شهرمان گنبد ساعت ۶ و۱۰ دقیقه بطرف روستا یمان باغلی ماراما حرکت کردیم و مسیرمان را هم بخاطر وجود آرامگاه مسلمین بخصوص ستاره های تابناک شهرمان منجمله عبدجان آخوند خوجه، آق محمد آخوند خوجه، حاج طلائی آخوند و.. جاده آلمان انتخاب کردیم .

هنگام عبور از جاده فاتحه و دعا کردیم پس ازچند کیلومتر جلوتر درسه راهی حالی آخوند بطرف روستای کاکا که دو الی سه آرامگاه مسلمین در آنجا قرار داشت رفتیم باز بر حسب ادب و وظیفه دینی و اعتقادی اهل سنت و جماعت فاتحه و دعاکردیم و دقیقا ساعت ۶ و۴۸ دقیقه به مقصد مان یعنی محل برگزاری نماز عید قربان در روستای باغلی ماراما رسیدیم که امام جمعه و جماعت روستا حاج مشهد آخوند قوجقی در حال سخنرانی بودند.

کلیات سخنانش در باره تقوا، دینداری، مقابله با هوای نفس و تذکرات دینی و….. بود . پس از چند دقیقه مجری مراسم نحوه و ترتیب نماز و رعایت اصول بهداشتی و دینی را در هنگام قربانی کردن را به جماعت اعلام داشتند و نماز عید را در فضایی پر از معنویت برگزار کردیم بعد از آن امام جماعت دو تا خطبه قرائت کردند. در ادامه قاری نوجوان با صدای دلنشین و جذابش قرآن قرائت نمودند و در آخر هم چند روحانی بزرگوار برای کشور و ملت عزیزمان دعا کردند و مردم هم با رعایت صف با تک تک جماعت سلام و علیک نمودند و تبریک و دعای قبولی طاعات و… را طبق سالیان گذشته انجام دادند .

دربرگزاری این مراسم دهیار و اعضای محترم شورای روستا کمال همکاری را بجا آوردند که خداوند برای همه زحمتکشان این مراسم و مراسم های دیگر اجر دهد.

پس از آن هریک از نمازگزاران در دستجات دو، سه، چهار و… بطرف منطقه و خانه شان حرکت کردند تا هوا گرم نشده قربانی های خودشان را ذبح کنند. ما نیز سریع دست بکار شدیم و ۸ گوسفند قربانی را که یکی از فامیل های خودمان با ماشین یکجا آورده بود تک تک با رعایت نکات بهداشتی بخصوص شرعی ذبح کردیم و حدودا ساعت ۱۰ صبح کارمان به پایان رسد.

پس از آن همگی در خانه پدریمان جمع شدیم و صدقه ای را که همیشه جمعی از نظر هزینه و زحمت و… آماده شده بود را نوش جان کردیم و در محیطی صمیمی با خواندن قرآن ، دعا برای گذشتگان کل مسلمانان بخصوص گذشتگان خودمان از جمله والدین مرحوممان. آروزی قبولی دعاهایمان را مثل سالیان گذشته از درگاه ایزد منان مسئلت نمودیم .

در پایان هم به خانه های نزدیکانمان رفته عید را تبریک گفتیم و حدودا ساعت های ۶ الی ۷ شب بطرف شهرمان گنبد حرکت کردیم.

اما عید امسال منطقه اعم از شهر و روستا یک واقعیت تلخی داشت آن هم ناتوانی حداقل ۲۰ درصد مردم منطقه ماست که نتوانستند بخاطر وضعیت اسفناک اقتصادی قربانی نمایند گرچه دست خیرین و نیکوکاران درد نکند که آمار ناتوانان قربانی را در این حد نگه داشته اند. اگر اینها نباشند مطمئن باشید که ۵۰ درصد مردم منطقه مان از قربانی کردن محروم بودند. متاسفانه این آمار سال به سال بیشتر هم می شود که حاکمان و مسئولان کشورمان باید دنبال حل این مشکل بزرک باشند به امید آن روز.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا