گزارش

عادی انگاری مردم و اصناف در وضعیت قرمز کرونایی گنبد

پایگاه خبری اولکامیز- ایرنا – وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس از ۱۲ تیرماه جاری برای پنجمین بار قرمز شد؛ با این حال بسیاری از مردم و واحدهای صنفی این شهرستان بدون توجه به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا به فعالیت روزانه خود ادامه می‌دهند که این شرایط سلامت عمومی را به‌شدت تهدید می‌کند.

مطابق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و در شرایط قرمز این بیماری، گروه شغلی یک شامل ۲۹ رسته مربوط به واحدهای صنفی مرتبط با سلامت و تامین مایحتاج عمومی مردم از جمله داروخانه‌ها، سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، مراکز خدمات عمومی و واحدهای تولید و توزیع کننده مواد لبنی و پروتئینی مجاز به فعالیت هستند.

همچنین طبق این دستورالعمل فعالیت مشاغل گروه دوم شامل پاساژها و مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقه‌های ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، قنادی یا شیرینی فروشی، آب میوه و بستنی فروشی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فرش و موکت فروشی، اسباب بازی فروشی، فروش لوازم خانگی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، آتلیه و عکاسی، مشاور املاک، پرده سرا، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی پزی، خشکبار و آجیل فروشی، ممنوع است.

دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین فعالیت مشاغل گروه سوم شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و مشاغل گروه چهارم شامل برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه روزی، کافه، قهوه خانه و چای خانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی را در شرایط قرمز کرونایی ممنوع کرده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت که هم اکنون میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم این شهرستان حدود ۵۰ درصد است که کافی نیست و باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

فرهاد بدیعی افزود: مهمترین اصل در پیشگیری و مقابله با کرونا، خود مراقبتی است و همه مردم باید به این اصل توجه نمایند در غیر این‌صورت و تا انجام واکسیناسیون عمومی، این بیماری کشنده، مهمان مردم خواهد بود.

وی با تایید شلوغی بازار در شرایط قرمز کرونایی گنبدکاووس اضافه کرد: مشکل اصلی و تهدید جدی برای سلامت عمومی مردم، بسته بودن در واحدهای صنفی به خاطر روشن بودن وسایل سرمایشی در فصل گرما است که اگر تهویه فعال نداشته باشند، بسیار خطرناک خواهد بود.

دکتر بدیعی درخصوص بسته نبودن بسیاری از واحدهای صنفی گروه شغلی ۲، سه و چهار در گنبدکاووس نیز گفت: گشت‌های مشترکی توسط مرکز بهداشت و صنعت و معدن و تجارت شهرستان دراین خصوص فعال شده و به کسبه متخلف تذکر داده می‌شود و به احتمال زیاد ظرف چند روز آینده وضعیت رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی این گروه‌های شغلی بهتر خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس، شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این شهرستان را ۱۴۱ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ۵۶ درصد بیماران بستری از اهالی گنبد و بقیه از شهرهای همجوار هستند مضاف بر اینکه ۲۴ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

در همین پیوند رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز دیروز از بستری ۴۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان خبر داده و گفته بود که ۸۶ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند که ۳۲  نفر آنان به سبب وخامت حال عمومی به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا از سطح شهر گنبدکاووس نشان می‌دهد با اینکه چند روز از قرمز شدن وضعیت کرونایی این شهرستان می‌گذرد اما علاوه بر سهل انگاری و کم توجهی بسیاری از مردم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، تعداد قابل توجهی از واحدهای صنفی مرتبط با گروه شغلی  ۲، سه و چهار در این شهر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته جانشین اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس هم اکنون فقط ۴۰ درصد صاحبان مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار که فعالیت آنها در شرایط قرمز کرونایی ممنوع است، دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کردند.

نجمه میر ویسی بابیان اینکه حدود هشت هزار واحد صنفی گنبدکاووس مشمول گروه‌های ۲، سه و چهار هستند، افزود: در سایر واحدهای صنفی گروه یک نیز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حد مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: از روز شنبه ۱۲ تیرماه جاری سه تیم بازرسی و نظارت مشترک از مرکز بهداشت، اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد واحدهای صنفی گنبدکاووس نظارت دارند و علاوه بر اطلاع رسانی به همه واحدهای گروه شغلی ۲، سه و چهار، تاکنون به ۳۳ واحد صنفی متخلف تذکر و مهلت زمانی کوتاه دادند تا واحد صنفی خود را تعطیل نمایند در غیر این‌صورت پلمب خواهند شد.

در همین پیوند فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید کم توجهی مردم و اصناف گروه شغلی ۲، سه و چهار به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تعطیلی واحد صنفی، خاطرنشان کرد: رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا که به منظور حفظ سلامت عمومی مردم تصویب و ابلاغ می‌شود، برای همه افراد و اصناف ضروری است.

عبدالقدیر کریمی بابیان اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضامن سلامت عمومی مردم است، گفت: تیم‌های نظارت و بازرسی ستاد مقابله با کرونا در گنبدکاووس به اصناف تذکر و مهلت می‌دهند و در صورت کم توجهی با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: همه می‌دانیم که شیوع کرونا طی ۱۷ ماه گذشته مشکلات و سختی‌هایی را برای مردم و اصناف ایجاد کرده اما تا انجام واکسیناسیون عمومی و مهار بیماری چاره‌ای جز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا نداریم.

کریمی همچنین به در پیش بودن عید سعید قربان که در نزد مردم گلستان بالاخص اهل سنت جایگاه ویژه‌ای دارد، اشاره کرد و گفت: بخشی از شلوغی بازارها مربوط به خریدهای عید است که از شهروندان گنبدکاووس می خواهیم هنگام حضور در بازار از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنند.

عبدالرضا فاضل افزوده بود: براساس رنگ بندی رسمی شهرستان‌های کشور از ۱۲ تیر، علی‌آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و مینودشت در وضعیت قرمز، گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن، کردکوی، رامیان، گالیکش و کلاله در وضعیت نارنجی و بندرگز، گمیشان و مراوه‌تپه در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین روز گذشته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان نیز گفته بود که تاکنون بیش از ۷۵ درصد از گروه‌های هدف در این استان، علیه بیماری کرونا واکسینه شدند.

علی باقری افزوده بود: تاکنون ۶۷ هزار و هفت نفر در گلستان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند و نوبت دوم واکسن هم به ۳۱ هزار و ۸۸۲ نفر تزریق شده است.

گنبدکاووس با ۳۷۳ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است که نیمی از ساکنان آنرا ترکمن‌ها که اهل سنت هستند، تشکیل می‌دهند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا