اخبار

اجرای فاز دوم و تکمیل مصلی اهل سنت شهر نیازمند کمک‌های مردم و خیرین دارد

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – مصطفی صبوحی ، خبرنگار :
اهل سنت شهرستان گنبدکاووس، پیش از سال ۱۳۸۴ به دلیل نبود مصلای بزرگ، آیین نماز عبادی جمعه را در بیش از ۱۵ مسجد محلات شهر برگزار می کردند. انسجام و تمرکز آیین عبادی و باشکوه نماز جمعه در فضایی مناسب نیازمند همتی عالی داشت که در این راستا به همت ائمه جمعه وقت، نماینده ولی فقیه در استان و کمک های بی بدیل خیرین فاز اول بنای مصلای اهل سنت با زیربنای ۵ هزارمترمربع درفضایی به گنجایش ۱۰ هزار نمازگزار در زمینی به مساحت ۱۴ هزارمترمربع درخارج از شهرو در روستای گدم آباد به تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۴ افتتاح و اولین نمازجمعه با استقبال کم نظیر نمازگزاران به صورت متمرکز برگزار شد.

عضو هیات امنای مصلی نماز جمعه اهل سنت گنبدکاووس در گفتکو با خبرنگار ما اظهار داشت: طی حدود ۱۵ سال گذشته با پیگیری هیات امنای مصلی، کمک های خیرین عزیز و مردم خداجوی، ساختمان مصلی به سیستم سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع تجهیز گردید و به لحاظ طراحی و گنجایش نمازگزار نیز به یکی از زیباترین و بزرگترین مساجد کشور تبدیل شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مجاورت ساختمان اصلی مصلی، بنای دو طبقه با زیربنای ۴ هزار و ۲۶۰ مترمربع در حال احداث می‌باشد که اسکلت اصلی و سقف‌های آن تکمیل شده و در ایام پیک حضور نمازگزاران به خصوص در ماه مبارک رمضان مورد استفاده نمازگزاران قرار می گیرد.

عضو هیات امنای مصلی نماز جمعه اهل سنت گنبدکاووس گفت: در اواخر اسفند ماه سال ۹۹ به دلیل بارش برف تقریبا سنگین در استان و درشهر گنبدکاووس، متاسفانه سقف ساختمان مصلی که از نوع سازه فضایی می‌باشد، به علت برودت و ماندگاری حجم سنگین برف بر روی بام ساختمان مصلی، سازه لوله‌ای روی ستون‌ها آسیب دید و بطور میانگین حدود ۲۵ سانتی متر نشست کرد.

وی افزود: اگرچه درطول عمر حدود سی ساله این سازه قبلا هم چندین بار شاهد بارش چنین برف‌هایی بوده ایم، اما این بار فرسودگی سازه های فلزی، دلیل مضاعفی شد تا شاهد این تغییرشکل اعضای لوله‌ای باشیم. البته ناگفته نماند با عنایت به مقطع زمانی ساخت سازه مصلی، درطراحی و اجرای مصلی از دانش روز و بهترین تجهیزات آن زمان استفاده شده است.

وی بیان داشت: خداوند متعال روح بزرگواران مهندس آنه محمد نیازی شهردار اسبق گنبدکاووس را که طراحی سازه را متقبل شدند و مهندس جرجانی را که اجرای آن را عهده دار بودند قرین رحمت الهی نماید.

قرنجیک درخصوص اقدامات انجام شده جهت بازسازی سقف مصلی اظهار داشت: بدنبال دعوت هیات امنای مصلی نماز جمعه، جمعی از مهندسین زبده آقایان صالح بازیار، عبدالله ایمری، منصور طعنه ‌گنبدی (شهردار وقت) و کریم توری دعوت ما را لبیک گفته پس از بازدید، همفکری و بررسی های فنی اعلام داشتند که هر لحظه احتمال ریزش کل سقف سازه دور از انتظار نیست و بنابه تاکید کارشناسان از ۲۹ اسفندماه سال ۹۹ آیین نماز جمعه در محوطه باز مصلی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: هیات امنای مصلی با برگزاری چندین جلسه تخصصی با گروه کارشناسان و ائمه محترم جمعه، تصمیم گرفت که با استفاده از علم و تخصص پیمانکاران بومی و با نظارت مهندس توری، معمارجوان گنبدی که در این زمینه تخصص و تجربه گرانقدری دارد و به صورت فی سبیل الله اعلام آمادگی نمودند، عملیات اجرای ترمیم سازه مصلی را دراسرع وقت آغاز نماید.

عضو هیات امنای مصلی نماز جمعه اهل سنت گنبدکاووس درخصوص منابع تامین هزینه های اجرای عملیات بازسازی سقف مصلی که حدود یک و نیم میلیارد تومان برآورد شده است اظهار داشت: ابتدا از طریق مکاتبه با نماینده محترم مردم شهرستان گنبدکاووس آقای امانقلیچ شادمهر، استاندار گلستان آقای هادی حق شناس و نیز فرماندار ویژه شهرستان آقای عبدالقدیر کریمی مکاتبه و درخواست اعتبار دولتی نمودیم. مسئولین محترم جملگی قول مساعدت دادند ولی فعلا اعتباری تخصیص نیافته و منتظر ابلاغ اعتبار دولتی هستیم.

وی تصریح کرد: همزمان با این مکاتبات، خدمت برخی خیرین بنام منطقه رسیدیم و درخواست مساعدت کردیم که خوشبختانه چند تن از خیرین کمک‌های نقدی قابل ملاحظه ای داشتند. اما در این بین حاج محمد طاهری از خیرین بنام منطقه که قبلا هم برای مصلی کارهای خیر انجام داده بودند (احداث مناره مصلی از صفرتا صد کار و عرشه پل عابر پیاده پارکینگ مصلی)، خرید آهن آلات مورد نیاز بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان که کمک ارزنده‌ای برای مصلی بودند را متقبل شدند.

آنه محمد قرنجیک در ادامه افزود : مرحله اول بازسازی سقف، شامل پی‌کنی و بتن‌ریزی ۱۴ عدد ستون جدید، حمل تمامی ستون‌های فلزی و خرپاهای فلزی مونتاژ شده به محوطه مصلی و برپا کردن ۷ فقره ستون انجام شده و در حال حاضر مرحله دوم، شامل مونتاژ لوله‌های خرپایی که بخشی از قطعات مورد نیاز این بخش بصورت مرحله به مرحله در مشهد آماده شده و به ما ارسال می‌شود آغاز شده و بزودی مرحله حساس و پایانی کار که شامل بلند کردن سقف مصلی با جک‌های هیدرولیکی که البته بصورت مرحله‌ای است و تعویض لوله‌های آسیب دیده با لوله‌های جدید و همچنین نصب خرپاهای فلزی آغاز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر برای اجرای مرحله دوم بازسازی سقف مصلی نیاز فوری به حداقل ۴۰۰ میلیون تومان داریم که درصورت تامین این مرحله اجرایی خواهد شد سپس در ادامه نیز به حول قوه الهی پیش ‌بینی می‌کنیم حدود ۲ ماه دیگر، کار بازسازی خاتمه و آیین نماز جمعه را در داخل مصلی برگزار خواهیم کرد.

عضو هیئت امنای مصلی اهلی سنت گنبدکاووس از همه مردم عزیز و خیرین محترم تقاضا کرد؛ با کمک‌های مالی و البته بصورت فوری هیات امناء را در انجام این کار مهم یاری نمایند.

آنه محمد قرنجیک در ادامه گفتکو از زحمات شبانه روزی همکاران خود حاج عبدالخالق قورچایی، منوچهر بدراقی اعضای محترم هیات امناء و نیز نورجان صوفی زاده خادم مصلی، حاج آخوند جاور و حاج آخوند نوری زاد ائمه محترم جمعه که همواره با رهنمودها و راهنمایی‌ها، مشوق کار بوده‌اند، تقدیر و تشکر کردند.

وی ازحاج محمد طاهری بابت مساعدت ها و کمک‌های مالی بی شائبه ایشان بطور خاص تشکر کرد و افزود: ان‌شاءالله خداوند متعال به ایشان و خانواده محترم وی سلامتی و طول عمر با عزت و به اموالشان برکت فراوان عطا نماید. / کانال مصلی نماز جمعه اهل سنت گنبد کاووس

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا