یادداشت

مطالبات مردم و وظایف نمایندگان

پایگاه خبری اولکامیز – اراز نیازی: شاید بتوان گفت، به رغم کاستی های اقتصادی، امروز یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی، مردم سالاری و بها دادن به  صندوق های رای و انتخابات است.

 لذا با توجه به اهمیت انتخاب های مردمی،  به نظر من متولیان مرتبط با انتخابات، رسانه‌های جمعی، صدا و سیما و حتی خود نمایندگان مجلس با ایجاد سازوکاری، در وهله اول باید واضح و با صراحت افکار عمومی را نسبت به مسئولیت ها، وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس آگاه سازی کنند تا انتظارات و معیار های انتخاب تبیین شده و مردم بدانند چه چیزی را باید از یک نماینده مجلس مطالبه گری کنند!

عدم آگاهی رسانی شفاف باعث انتظارات اجرایی مردم از کاندیداها و مجلس شده و متاسفانه این توقعات نابجا در حال حاضر به معیار و ملاک اصلی انتخاب نماینده تبدیل شده است.

در حوزه گنبد به نظر من یک دلیل عمده کنار گذاشته شدن نمایندگان در دوره دوم همین شاخص سنجش نادرست است وگرنه نباید همه آنها به سرنوشت مشابهی گرفتار می شدند. نماینده ای که در دوره اول بیشترین رای را کسب می کند ولی در دوره دوم  حضورش آرای وی به شدت ریزش پیدا میکند و در نتیجه از راهیابی به مجلس باز می ماند و این منطقی به نظر نمی رسد و بدون شک یک جایی  کار ایراد دارد.

  امور اجرایی مانند توسعه زیرساخت های اقتصادی، تاسیسات زیربنایی، پروژه های عمومی عمرانی، اشتغال، بیمارستان، بهداشت ،مدارس، آموزش، راه ، آب و مسکن ووو… براساس قانون در حیطه وظایف و مسئولیت‌های دستگاه اجرایی (قوه مجریه) و نمایندگان آن در سطح استان و شهر و روستاها قرار می‌گیرد.

 به طور مختصر فعالیت های نماینده مجلس از طریق نطق قبل از دستور، بحث‏های داخل دستور و جلسات کمیسیون ها و …  اعمال می‏شود و بطور مبسوط وظایف مجلس نیز به شرح ذیل قابل تعریف است:

یکم – وظیفه تقنینی مانند ( وضع و تصویب قوانین برحسب نیاز جامعه/ تفسیر و اصلاح قوانین عادی برای حفظ منافع مردم و…

دوم – وظیفه نظارتی مانند ( سئوال از وزرا و رئیس جمهور و استیضاح آنها / تحقیق و  تفحص در امور کشور و …

همچنین، یک نماینده دلسوز با حضور دائم و شرکت فعال در کمیسیون ها و ارائه طرح ها بر وظایف خود عمل می کند و طبق اصل ۸۴ (هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کنند. )

علی ای الحال به عنوان یک شهروند ایرانی ترکمن امیدوار هستم کسانی که کاندید مجلس شورای اسلامی می‌شوند برنامه ها، پیشنهادها ،سخنان و تبلیغات خود را در چهارچوب وظایف قانونی خود ارائه دهند تا برای ما مردم نیز عیان و محرز باشد که چه انتظارات و مطالباتی باید از کاندیداها و نمایندگان محترم مجلس داشته باشیم.

منبع – ماهنامه ترکمن دیار شماره ۲۱ فروردین ۱۴۰۳

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا