مطالب ویژه

نظری در باره مراسم نماز جنازه دکتر غنی

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی: دکتر غنی نجم الدین چوگان در آخرین روزهای بهار، پنج شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ درگذشت. نماز جنازه آن مرحوم روز شنبه ۲۸ خرداد با حضور باشکوه و تاریخی مردم برگزار شد که مهمترین نقطه قوت مراسم بود. همچنین پیکر آن مرحوم به رسم قدیم پای پیاده با مشایعت اقوام و خویشان و یاران و دوستدارانش از خانه تا مسجد انتقال یافت که قابل توجه بود. انتخاب مکان مناسب برای اقامه نماز جنازه از دیگر محاسن مراسم بود.

اما علیرغم قوت ها، یک ضعف عمده داشت و آن عدم مدیریت در مراسم نماز جنازه دکتر غنی بود به طوری که نحوه برگزاری مراسم در شأن و جایگاه دکتر غنی و شهر فرهنگ پرور آق قلا نبود.

در هنگام برپایی نماز جنازه، ناهماهنگی ها کاملا مشهود بود و این مسئله آگاهان را رنج میداد. از سیستم صوتی خبری نبود. صدا به همه جمعیت بصوت کامل نمی رسید در حالیکه فرصت مدیریت و برنامه ریزی وجود داشت ولی استفاده نشد. ای کاش حداقل سیستم صوتی آماده میشد. انتظار می رفت که فعالین مذهبی و فرهنگی اجتماعی ورود کرده و مراسم را مدیریت کنند ولی این هم اتفاق نیفتاد.

مسئله مهم دیگر اینکه تعدادی قال توجه از مردم به نماز جنازه نرسیدند. دکتر منتظری نماینده گرگان و آق قلا و سلیمان هاشمی فرماندار آق قلا از جمله ی آنها بودند. اگر کمی صبر میکردند و  ۵ دقیقه نماز دیرتر خوانده میشد بسیاری از مردم به نماز می رسیدند.

نکته دیگر اینکه اگر مرحوم دکتر غنی در شهر و دیارش آق قلا به خاک سپرده می شد معقول تر و پسندیده تر می بود.

آناحاجی قانقرمه فعال اجتماعی آق قلایی در این باره در گفتگو با اولکامیز گفت: دکتر غنی از شخصیت های طراز اول منطقه است. رئیس شورای شهر بود. اولین پزشک بومی آق قلا به شمار می رود. سالها به مردم خدمت کرد. مردم هم در نماز جنازه اش حضور بسیار خوبی داشتند و دین خود را ادا کردند اما انتظار می رفت که با درایت مسئولین به منظور ادای احترام، پیکر آن مرحوم را از زیر پرچم می گذراندند و مراسم بصورت رسمی برگزار میشد.

وی افزود: متأسفانه مراسم تشیع جنازه دکتر غنی، به صورت ضعیف و نامطلوب برگزار شد، هر چند حضور مردم دلگرم کننده و قابل تقدیر بود ولی از مدیریت خبری نبود. انتظار می رفت که فرماندار، امام جمعه ، شورای شهر، شهردار آق قلا ورود می کردند و برای برپایی کیفی مراسم نقش خود را ایفا می نمودند ولی این خواسته معقول تحقق نیافت. همچنین شایسته و بجا بود که قبل یا بعد از نماز جنازه یکی از پزشکان و یاران آن مرحوم در باره ی زندگی و خدمات آن مرحوم دقایقی کوتاه صحبت میکرد.

حرف های این شهروند دلسوز و خیرخواه آق قلایی قابل تأمل است. مرگ خبر نمی کند، دیر یا زود فرا می رسد. همه برای مرگ آماده باشیم. چه خوب است که نماز جنازه شخصیت های برجسته و خدوم را با برنامه ریزی و مدیریت کافی به صورت شایسته و مطلوب برگزار کنیم تا تاثیرگذاری آن در جامعه بیشتر شود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا