تورکمن صحرا

هنجار شکنی دوستان داماد در روز عروسی

پایگاه خبری اولکامیز – به نقل از : مجله ترکمن دیار – شماره شانزدهم – مهر ۱۴۰۲

آناحاجی طبری نیا، فرهنگی بازنشسته بندرترکمنی نوشت:

فرهنگ را می توان مجموع رفتارهای اکتسابی و اعتقادی یک قوم بحساب آور  به عبارت دیگر فرهنگ مجموعه ارزشها ،باورها،و عقاید مشترکی دانست که مبنای رفتار افراد یک قوم  می باشد. اما خرده فرهنگ در درون یک فرهنگ اصیل ایجاد می شود که ممکن است مخالف فرهنگ اصیل باشد . در این میان سن جوانان از عوامل مهم شکل گیری خرده فرهنگ ها است .بنابر این لازم است از بوجود آمدن  خرده فرهنگ های منحرف و منفی جلوگیری شود تا مبادا خود را بعنوان جزعی از از فرهنگ اصیل جا بزند و رفتار منفی و ناشایست را در میان یک قوم جاری و ساری نماید.

 ازدواج جوانان و تشکیل خانواده از توصیه های مهم  دین مبین اسلام است و سفارش کرده که برای تکمیل دین خود ازدواج کرده خانواده تشکیل بدهید. مراسم ازدواج در میان قومها و فرهنگ های مختلف متفاوت است و از تنوع زیادی بر خوردار می باشد. اما اصول مشترک در همه آنها شادی و جشن و سرور است که در آن جوانان انرژی درونی خودشان را تخلیه می کنند و طی مراسم خاصی عروس را به خانه داماد می آورند.

 در اینجا مقصود تعریف و توصیف مراسم عروسی نیست بلکه بیان نکته ای است که جدیدا در میان جوانان رواج پیدا کرده است و بعنوان یک خرده فرهنگ جا باز کرده است. شاید این مورد همه گیر نباشد و در همه مناطق جاری نباشد اما  در بعضی مناطق به چشم می خورد که در ایجا هدف نقد کردن آن رفتار ناشایست است.

همانطور که می دانیم در روز عروسی ،داماد به همراهی جمعی از دوستانش  به همراه کجاوه به خانه پدر عروس می رود و خانواده عروس هم به احترام داماد جدید در اتاقی مخصوص از داماد و دوستانش پذیرایی می کند. به این منظور اتاقی را اماده کرده و سفره پهن می کنند و شیرینی جات و تنقلات را در سفره می چینند و انتظار دارند که داماد و دوستانش محترمانه تشریف آورده و مورد پذیرایی قرار بگیرند اما متاسفانه جدیدا همراهان داماد به اتاق حمله ور شده و در یک چشم بستن کل سفره را خالی می کنند. رفتاری که در فرهنگ اصیل ما سابقه و جایگاهی ندارد و جز بی حرمتی و حرمت شکنی به خانواده عروس هیچ دست آورد دیگری ندارد.

نگارنده در عجبم که این خرده فرهنگ  ناهنجار از کجا آمده و چگونه در میان جوانان ما رخنه یافته است . اخلاق و منطق می گوید که انسان باید در مقابل احترام محترمانه رفتار کند و با برخورد محترمانه تربیت و بزرگ منشی خودش را نشان دهد. اما این رفتار خود سرانه همراهان داماد در هیچ فرهنگی پذیرفته و پسندیده نمی باشد.

درست است که جوانی دوران تخلیه انرژی هر انسانی است اما اینکه برای تخلیه انرژی درونی بی احترامی و بی تربیتی پیشه کنند پذیرفته نیست و جایگاهی در میان جوامع ندارد. حال در اینجا جوانان عزیز و دامادهای آینده ما وظیفه خطیری بر گردن دارند تا از این حرکات ناشایست و ناپسند جلوگیری کنند از دوستان و همراهان خود بخواهند که به این رفتار و حرکات ناپسند پایان دهند و مودبانه رفتار کنند و از شلوغ بازی  دست بردارند. 

 در اینجا دامادهای آینده وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند که جلوی این رفتار ناپسند را بگیرند تا از بوجود آمدن یک خرده فرهنگ ناپسند و رفتار هنجار شکن جلوگیری کنند و مسئولیت خطیر خود را در جامعه  عملی سازند باشد که دل بزرگان خود را شاد و خرسند کرده باشید


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا