گزارش

پارک داریوش گنبد، از مرگ تدریجی تا تولدی دوباره

پایگاه خبری اولکامیز – مزدک بهروش؛ فعال اجتماعی : پارک داریوش یکی از کُهن ترین پارکهای شهرستان گنبد کاووس می باشد،اگر چه آمار دقیق و مستندی که مُبین زمان غرس درختان و یا تاسیس این پارک باشد یافت نشد اما طبق شنیده ها قدمت این پارک ۵ هکتاری به حدود ۵۰ سال قبل می رسد.

   قدمت پارک داریوش را می توان از معدود درختان بجا مانده ایستاده و نیمه خشکیده ای که طعم تلخ تبر را بر قامت سبزشان چشیده اند و در انتظارند تا در نیمه شبی سرد، غریبانه از عمودِ ایستادگی به ذلتِ افتادگی درآیند و قطع شوند، بدست آورد.

روزگاری این پارک مُشجر از درختان سر به فلک کشیده ای بود که آنرا به مثابه جنگلی شهری نمایان می کرد و تفرجگاهی برای اهالی شهر محسوب میشد.

در سالهای بعد شهر بازی بزرگی در این پارک راه اندازی شد که از جاذبه های گردشگری برای مسافران و شهروندان گنبدی به شمار می رفت.

در تاریخچه و دلیل پیدایش این پارک گفته اند گویا پیش از انقلاب، زمین این پارک توسط خاندان پهلوی جهت برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله خریداری شده است.

متاسفانه بعد از چند سال که از راه اندازی و فعالیت شهربازی گنبد در این پارک می گذشت،این مرکز تفریحی نیز از پارک جمع آوری شد و رفته رفته درختان کهنسالش بدلیل بی توجهی خشکیده یا تبدیل به هیزم افراد بی تعهدی شد که منافعشان در ویرانی آبادی هاست.

پس از این ویرانی پارک سرسبز داریوش تبدیل به مکانی نا امن برای ساکنین همجوارش بدلیل حضور و ورود معتادین و بزه کاران اجتماعی شد و دیگر روزگار خوش و خرمی که در پیشینه خود داشت را به فراموشی سپرد.

در سالهای نزدیک و بالاخص در دوره چهارم شورای شهر، این پارک که سالها در خاموشی مطلق فرو رفته بود و تبدیل به مرغزاری بی صاحب شده بود و شاید تنها منافعش در چرای احشامی بود که با تعلیف در علفزار پارک شکمشان را سیر می کردند که با شکایت اهالی و گلایه مندی ایشان بعنوان یکی از معضلات شهری مطرح و موجب دغدغه مندی اعضای شورا و شهرداران وقت قرار گرفت.

 برای شروع اداره فضای سبز شهرداری و آتش نشانی در این پارک استقرار یافتند تا شاید کمی سبزی و سبزینگی آنجا محفوظ بماند و بخش باقیمانده که از ابنیه و ابزار آلات و نرده های پارک که به سرقت رفته بود محفوظ بماند.

 همچنین در این فاصله با پیشنهاد چندین طرح توسط شورا و عدم توافق و عدم تمکین شهرداران وقت با طراحی هایی که به انجام رسیده و بابت آن هزینه هایی نیز شده بود متاسفانه مثمر ثمر واقع نشد و در عوض با بیان ادعاهایی بزرگ مبنی بر تاسیس پارک ژوراسیک و.. پروژه احیای این پارک قدیمی ابتر مانده و هیچ اتفاق مبارک و مهمی در این مکان به انجام نرسید.

 در کنار این بی توجی ها مساحتی ها حدود ۲ هکتار از زمین این پارک نیز به اداره میراث فرهنگی جهت تاسیس موزه بزرگ گنبد کاووس واگذار گردید که مساحت این پارک ۷ هکتاری را به ۵ هکتار رساند.

نکته جالبی که شهرداران وقت مدعی آن بودند و آنرا بعنوان هدف اصلی از انجام هر پروژه ای در پارک بر می شمردند احیای پارک قدیمی داریوش بود اما با سرنوشتی که امروز بر سر این پارک آمده چیزی بجز امحاء در آن مشاهده نمی شود و بازگشت به وضعیت گذشته این پارک بعید که خیر بلکه ابعد بنظر می رسد.

خوشبختانه در دوره جدید شهرداری قراردادی در جهت احیا و بازسازی این پارک منعقد گردید و دلیلی شد تا هفته گذشته تنی چند از کنشگران اجتماعی در قالب گروهی بنام «شورا یاران محلات گنبد» که از هر محله عضوی در آن حضوردارد و درفضای مجازی نیز با همین عنوان گروهی، فعالیت می کنند در این پارک حاضر شده تا از نزدیک شاهد روند اجرای عملیات عمرانی و شرایط موجود در آنجا باشند.

از شهردار و شورای محترم شهر بابت اجرا و انجام عملیات عمرانی و تصمیم درجهت بهسازی فضای سبز و احیای دوباره پارک داریوش سپاسگزاریم.

آنچه موجب نگرانی شهروندان و ساکنین محترم این منطقه شده حضور معتادین و بزه کاران اجتماعی است که چندین سال است ازتاریکی این پارک سو استفاده کرده و آنجا را تبدیل به مکان امنی برای خود و تعاملاتشان نموده اند. عدم روشنایی محوطه پارکی و خیابان های اطراف آن به ایجاد و تشدید این محیط ناامن دامن زده است.خوشبختانه در دوره جدید شهرداری عملیات عمرانی و بهسازی شهری سرعت بیشتری گرفته که امید است این نقیصه نیز بزودی مرتفع گردد.

 پارک داریوش گویا بناست تحت عنوان باغ ایرانی نام و شکلی جدید بر خود گیرد و آنطور که از نامش پیداست گونه های مختلف گیاهی در آن کشت خواهد شد.

از جمله مشکلات فنی مشاهده شده در فضای داخلی پارک عدم پِی کنی مناسب در برخی جدول کشی ها و شکستگی برخی از جداول پیش از بهره برداری است که امید است این معضل نیز مرتفع گردد.

از جمله مطالبه اهالی منطقه این است که هر چه زودتر مسیری که تحت عنوان جاده سلامت ،در اطراف و پیرامون پارک در نظر گرفته شده راه اندازی گردد.

طی گفتگو با نماینده شرکت فنی مهندسی« سپاکو سپهر پویا»پیمانکار پروژه پارک داریوش،تاریخ شروع این قرارداد از مورخه ۰۱/۰۶/۱۴۰۱ لغایت ۰۱/۰۶/۱۴۰۳ است که از این مدت تنها ۷ ماه گذشته و پروژه ۷۵ درصد پیشرفت  فیزیکی داشته است.

وی خاطر نشان کرد که با توجه به پیشروی پروژه با در نظر داشتن عملیات عمرانی باقی مانده پیشبینی می شود تا آخر تابستان امسال و ۶ ماه زودتر از موعد، پایان پروژه را اعلام نموده و پارک باغ ایرانی را تحویل دهیم.

نکته حائز اهمیت ماجرا این است که با توجه به کثرت عملیات عمرانی فصل و فرصت کشت و کار درختان  گذشته است و متاسفانه امسال امکان کشت وجود نخواهد داشت.

مجموع عملیات اجرایی و انجام شده در پارک شامل زیر سازی،محوطه سازی،نصب جداول خیابانها،نماهای سنگ تا ۹۰ درصد به انجام رسیده است.

سایر عملیات عمرانی باقی مانده نصب تیرهای برق است که این تیرها به همراه اتصالات و ملزومات آن قبل از سال جدید خریداری شده و ۹۰ درصد تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز برقی آماده و موجود است که تا ۲ ماه آینده تمامی تیرهای برق در محل نصب شده و روشنایی پارک تامین و تکمیل خواهد شد.

از دیگر موارد باقی مانده موزاییک فرش پارک است که حدود ۴۰۰۰ متر از آن خریداری شده و در پارک موجود بوده و الباقی که حدود ۱۲ هزار متر است می بایست خریداری شود.

همچنین این پارک دارای دو حلقه چاه عمیق آب در گذشته بود که متاسفانه بدلایل فنی و عدم رسیدگی،کمتر قابل استفاده بوده که اخیرا رفع ایراد شده و تجهیزات و ملزومات برقی مورد نیاز آن خریداری و نصب گردیده و آماده بهره برداری است،کما اینکه هم اکنون با کفکش های خریداری شده عملیات آبیاری درختان پارک از محل همین چاه ها انجام می گیرد.

در پایان خاطر نشان می کنم ایجاد و ساخت جاده سلامت که پیرامون این پارک در نظر گرفته شده جزو تعهدات این پیمانکار نبوده که می بایست هر چه سریعتر با توجه به نیاز و درخواست اهالی شهرداری تصمیمی سریع و جدی گرفته و این موضوع را از بلاتکلیفی نجات دهد.

ضمن سپاس از شهردار محترم امیدواریم ایشان و اعضای محترم شورای شهر طبق وعده های داده شده در جهت توسعه متوازن شهری گام برداشته و شهری آباد را برای همشهریان عزیزمان ایجاد کنند.

ایران سرای من و گنبد زادگاه من است.

منبع – ماهنامه ترکمن دیار – شماره ۱۱

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و تشکر اقای بهروش … با این باصطلاح یک و نیم عضو ترکمن درشورای شهر ، گزارش شما را خوش خیال و بیشتر بحالت ارزوهای خوب می دانم که البته بر شما جوانها اصلا عیب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا