گزارش

گزارشی از بازار ماهی فروشان گمیشان

زحمتکش توپراغیم

پایگاه خبری اولکامیز- دکتر محمد نظری یکی از همراهان اهل قلم و اندیشه ی اولکامیز در گزارشی از بازار ماهی فروشان گمیشان نوشت :                                              به همراه یکی از دوستان از خواجه نفس برای خرید ماهی به گمیشان رفتیم. در زمانی که منتظر تمیز کردن ماهی ها بودیم، به نیت ارسال به اولکامیز و ثبت و ارایه  آن به دیگر علاقمندان، چند تا عکس گرفتم. عکسها مربوط به روز چهارشنبه ، چهارم فروردین ۱۴۰۰ هجری شمسی، می باشد. در این روز گمیشان هوایی آفتابی، زیبا و دل انگیز داشت.

در یک گوشه بازار، مراسم چوب زنی قیمت ماهی بود، در یک گوشه مسافران در حال خرید ماهی بودند.

در  گوشه ای دیگر نوجوانان همراه با کار، رسم زندگی می آموختند.

در گوشه ای دیگر مشتریان برای قیمت چونه می‌زدند. یکی از مشتریان ،به طریقی فهمید که ماهی فروش به احمدی نژاد علاقمند است، به وی گفت ، تو که احمدی نژادی هستی، تخفیف بده ( نفهمیدم قیمت ماهی به سیاستمداران چه ربطی دارد). فروشنده ماهی گفت، بله طرفدارشم، پیج اینستاگرامی یاس ۲۰۰۹ را نشان داد و از مقابله قوی احمدی‌نژاد با اشرافیت تحت هدایت هاشمی سخن گفت

بحث به انتخابات کشید، او گفت تمام قد حامی اش هستیم.

یکی دیگر از ماهی فروشان از خانه سازی روستاییان در دوره احمدی‌نژاد گفت و گفت من هم طرفدار احمدی‌نژاد هستم. اگر بیاید هستیم، نیاید هم هستیم.

ماهی فروش دیگر از اصلاحات سخن به میان آورده و از آن دفاع کرد…

بحثها برایم جالب  توجه بود. زیرا در شهر مرزی گمیشان که زمانی نقطه پایان جهان آزاد در پای دیوارهای آهنی پس از انقلاب شوروی ازحدود صد سال قبل بود،در یک بازار کسب و کار، با تکنولوژی هوشمند من جمله گوشی های اندروید لحظه به لحظه رخدادهای ملی در حال پیگیری بود. مثلا رخداد تلخ دو نفر از دختران روستایی در گنبد، پیامها و رخدادهای مرتبط، آخرین اخبار تلگرامی، اینستاگرامی..‌‌ تحولات انتخابات ریاست جمهوری و شوراها….

یکی دیگر از ماهی فروشان در ریشه یابی مشکلات ترکمن صحرا گفت در ۱۵۰سال گذشته دو عامل اصلی موجد مشکلات ترکمن صحرا بود، یکی سیاستهای روسیه  و دیگری سیاستهای رضاشاه پهلوی.

در ضمن یکی از ماهی فروشان آموزش های جالبی درباره فرآوری اشبل ماهی سفید ارایه کرد .وی گفت این نوع اشبل فرآوری شده مشتریان خاص خود را دارد که حدود یک سوم خاصیت خاویار را دارد.

زمان سپری میشود، پس از تحویل گرفتن ماهی های تمیز شده،از آنها خداحافظی کرده، در مسیر مقداری تخم مرغ محلی خریده، به خواجه نفس برگشتیم.

هر چه بود در اینجا زندگی و تلاش جاری است. اینجا رویای زندگی بهتر، عقب راندن دیو جهل و عقب ماندگی برقرار است. روزگار سخت است ولی این افراد می‌توانند با لبخند و صبر از مشکلات عبور کنند.همانگونه که روزگار سخت ستم روسها، دیوار آهنی شوروی و سیاستهای سرکوب رضاخان را با صبر گذراندند. ولی زحمت و تلاش آنها برقرار است.خنده و مزاح جاری است.

امیدوارم با تصویب منطقه آزاد اینچه برون و عملیاتی شدن بندر خواجه نفس، بخشهای منطقه آزاد در گمیشان و نیز  منطقه آزادبخش غربی خواجه نفس اجرایی شود.

آرزو میکنم  با راه اندازی بندر خواجه نفس، بخشی از محرومیت‌های صد ساله شهرستان گمیشان برطرف گردد.

کلام پایانی: با تجسم تلاش و زحمات و رنگهای ماهی فروشان، ماهیگیران…از ذهنم این شعر کریم قربان نفس میگذرد:

زحمتکش توُپراغیم، عِزیز توُپراغیم

واصپینگی آز ادیأس هنیز توُپراغیم

بیزینگ یالی یدی ساغات ایشله مأن

زحمت چکیأن گیجه گۆندیز توُپراغیم …. سنینگ  آرقانگ درلابدور.

دوست دارم این شعر را به زحمت‌کشان بازار ماهی فروشان و نیز ماهیگیران محروم شهرستان گمیشان تقدیم کنم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام
    فقط جهت اطلاع دوستان مطبوعاتی ، نظر به اینکه در تقسیمات رسمی و اداری شهر مرزی به نام گمیشان اصلا وجود خارجی ندارد ممنون خواهیم شد اگر در نوشته های آتی_ با تفکیک و تمایز بین نام شهرستان گمیشان و شهر؛ از نام رسمی شهر گُمیش تپه استفاده بفرمائید تا در نتیجه تکرار اشتباه جاری و متعارف ، از نام بی هویت ، فاقد معنا و بی مسمای گُمیشان برای این شهر تاریخی استفاده نگردد. همراهی روشنفکران و افراد صاحب اندیشه قلم مورد انتظار است .

    1. با سلام.
      درباره تمایز ذاتی شهر گمیش تپه
      و شهرستان گمیشان نکته درستی را متذکر شده اید. از دقت نظر و فرمایش اصلاح گر جنابعالی تشکر میکنم.
      نظری

  2. یک بازخورد
    دیروز یکی از ماهی فروشان گمیشان زنگ زد. گفت من با خانمم مطلب اولکامیز درباره بازار ماهی فروشان گمیشان را خواندیم. خیلی خوشحال شدیم.
    ادامه داد: برای قدردانی و تشکر از توجه شما به منطقه محروم گمیشان زنگ زدم.
    وی ادامه داد: من از راه دور، برای تشکر تعظیم می کنم.(جمله عجیبی بود).
    وی گفت: گزارش شما باعث رونق اقتصاد ما شد.(خیلی جالب بود).
    وی گفت در کانالهای مختلف میگذاریم. @ulkamiziran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا