گزارش

گزارش اولکامیز از وداع با پیر انتخابات کلاله  

پایگاه خبری اولکامیز- آنامحمد بیات ، خبرنگار : دیشب ساعت ۲۱  به موبایل وی زنگ زدم  گویا یکی از فرزندانش گوشی رو جواب داد طرف از بهبود تاغن محمد گفت یک ساعت بعد مدیر اولکامیز اعلام کرد ایشان فوت کرده اند. شوکه شدم برای تسلی روحیه خودم متنی نوشتم و ….

امروز سه شنبه هشتم تیرماه با دوست بزرگوارم احمد مرادپور به تشییع جنازه دوست مشترکمان پژوهشیان رفتیم تا برای آخرین باروح بلند و میت بی جان وی وداع کنیم .  خداحافظ استاد بزرگوار. خداحافظ پیر انتخابات ….

جنازه وی را با آمبولانس مخصوص آوردند تشییع جنازه در مصلای بزرگ اهل سنت کلاله برگزار شد.

دوستان و یاران وی، فرهیختگان و شاگردان مرحوم علیرغم دعوت اندک خانواده ایشان در مکانی بزرگ با رعایت پروتکل بهداشتی با بزرگ مرد انتخابات کلاله وداع کردند.

مردم خصوصا جوانان نگران از کرونا و کمبود واکسن آن گله داشتند قطعا افراد اجتماعی و یاشولی ها خصوصا افرادی که سابقه کسالت دارند واکسینه شوند.                  فرزندان و یاران وی از مردم حاضر قدردانی کردند.

مرحوم تاغن محمد پژوهشیان در روستای صالح آباد حومه کلاله متولد سپس بعد از فوت پدر در روستای قره حوجه ساکن میشوند وی از اوان کودکی یتیم شده و علیرغم مشکلات عدیده به تحصیل ادامه میدهد اوایل انقلاب بعد از فارغ التحصیل از دانشسرای تربیت معلم گرگان به شغل شریف معلمی میپردازد و در جنگ ایران و عراق مدتی در جبهه جنگ خدمت می کند .

مرحوم بعد ۳۰ سال خدمت صادقانه در سنگر دانش بازنشسته سپس در رشته حقوق ادامه تحصیل میدهد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی میشود.

تاغن محمد در دوره دوم انتخابات مجلس با فعالیت های اجتماعی انس پیدا میکند و با حمایت از  خیرالله خلیلی یکی از همکاران فرهنگی خود شکست را تجربه میکند و اخیرا در مجلس ۱۱با حمایت گزینه ائتلاف بزرگان ترکمن و اهل سنت کرسی حوزه شرق گلستان را به رقیب  واگذار میکنند.

ایشان طی ده دوره فعالیت متوالی و چشمگیر در انتخابات ۵ دوره برنده  و ۵ دوره تسلیم رقبای خود میشود.

پژوهشیان هیچ موقع از شکست نگران نمیشد بلکه بعداز باخت دوستان خود را جمع میکرد و علت ناکامی را آنالیز میکرد.

تاغن محمد در دوره سوم مجلس با حمایت از یغمور قلی زاده باهماهنگی علما و فعالین انتخاباتی کلاله و مراوه تپه در مرحله نخست برای اولین باردر حوزه مینودشت -کلاله باعث کسب کرسی یک ترکمن جوان تحصیل کرده شدند.

سپس در دوره چهارم علیرغم ابطال انتخابات و آرا در دو حوزه : رامیان و گنبد (معمی هلاکو-اترک طیار) توانست با حمایت از دکتر عبدالله ثانی سیدی با هماهنگی حوزه علمیه چنارلی و…. در مرحله دوم کاندیدای  مورد حمایت وی صاحب کرسی مجلس گردید.

فکر نمیکنم دیگر افرادی تاثیر گذار مثل تاغن محمد پژوهشیان در اجتماعات ترکمنها در شرق گلستان ظهور کند مگر با تشکیل تشکلهای اجتماعی و گروهی منسجم آن هم شاید در دراز مدت جواب بدهد.

در خاتمه ضمن تسلیت در گذشت فرزند توانمند اجتماعی دیار کلاله و  ترکمن صحرا به دوستداران و خانواده وی ،از خداوند منان شفا و بهبودی همسر باوفای مرحوم را خواهانم و طلب دعا از بزرگواران خصوصا علمای دینی را دارم تا در نبود شوهر فداکارشان زندگی فرزندان را مدیریت نمایند.

یاتان یری یاغتی جایی جنت بولسین

*عکس از مراسم تشییع جنازه مرحوم پژوهشیان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا