گفتگو

گفتگوی اولکامیز با مسعود مفیدی / بخش ۲

ديپلم افتخار بهترين آهنگساز و خواننده موسيقي فولكلور و قوميتي را كسب كرده ام

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- لطیف ایزدی : آنجا که زبان از گفتار باز می ماند موسیقی آغاز می شود. موسیقی مرز نمی شناسد. یکی از پدیدهای موسیقی ترکمن صحرا و حتی ایران، مسعود مفیدی است. هنرمند جوان و خوش پوش و صاحب سبک که در کارش تازگی ، خلاقیت و جذابیت موج می زند به همین خاطر خاطر است که  مجری صدا و سیما وی را ” گنجینه موسیقی کشور” می داند. هنرمندی که نام و آوازه ی ترکمن صحرا را به مانند سردار آزمون و صابر کاظمی به اهتزار در آورده و پرچم این دیار مستعد و متدین را در ایران برافراشته است. بخش دوم گفتگوی اختصاصی  اولکامیز با مسعود مفیدی آهنگساز و خواننده ترکمن را بخوانید .

از تاثیر موسیقی در زندگی تان صحبت کنید اساسا  ساز و آواز چه تاثیری در شخصیت فردی و اجتماعی شما گذاشته است ؟

من با موسیقی زندگی میکنم و حال خوبه هر روز من است و میتوانم بگویم فقط با موسیقی زنده ام. شاید اگر دوباره هم متولد بشم انتخابم صد در صد همینه .

زبان ترکمنی درعرصه ی موسیقی چه ظرفیت ها و پتانسیل هایی دارد؟

برای من که زبان مادریم هست خیلی زیبا و دلنشین تر از زبانهای دیگه هستش و راحت تر میتونم ارتباط بگیرم و تفسیر کنم و گاهی وقت ها با استفاده کردن از چند کلمه میتوان موضوع داستان رو به مخاطب منتقل کرد.

هدف شما از اجرای موسیقی چیست؟

اول آرامش و لذت درونی هستش که دارم باهاش زندگی میکنم و بعد معرفی موسیقی و فرهنگم به جامعه .

آقای مفیدی ، موسیقی را بعنوان شغل و حرفه نگاه می کنید یا بعنوان تفنن و هنر ؟

همیشه آرزو داشتم که کاش موسیقی برای من شغل نبود ، موسیقی برای من عشق است  و وقتی به عنوان شغل ازش استفاده میشه شاید خیلی جاها مجبوری کارهایی رو تولید کنی که باب سلیقه خودت نباشه و یا اونطور که باید دوسش نداشته باشی .

شغل اصلی شما چیست از چه طریقی امرار معاش دارید؟

شغل اصلی من آهنگسازی هستش و در تهران استودیوی حرفه ای ضبط موسیقی دارم.

آیا در عروسی ها ومجالس و محافل هم اجرای موسیقی دارید ؟

 خیر.

چرا در عروسی ها نمی خوانید؟

در نوجوانی به عنوان نوازنده در عروسی ها حضور داشتم و معتقد هستم یک موزیسین خیلی میتونه در مجالس عروسی تجربه کسب بکنه و در مسیر هنریش تاثیر گزار باشه ، ولی از یه جایی به بعد وقتی در مسیر حرفه ای قدم برمیداری ، مخصوصا در کشور عزیزمون که مسیر مجاز بودن یک مسیر دیگه ایست و تمام فعالیتهای ما زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد ،بهمون این اجازه رو نمیده که در عروسی ها حضور داشته باشیم.

اجرای موسیقی در مراسم غیر رسمی با مراسم رسمی چه تفاوتی دارد؟

مراسم های رسمی چهارچوب های خاص خودش رو داره  و مخاطب ها فقط برای شنیدن موسیقی به اون جمع آمده اند و لذت اجرا بیشتر میباشد .

نوازنده و تنظیم کننده آثار شما چه کسانی هستند؟

تمام کارهایم را خودم تنظیم میکنم و از نوازنده های چیره دست متعددی در کارهام استفاده میکنم که از آنها میتوان به جناب ، مانی ( مانه ) گری ( فرزند مرحوم باخشی رحیم خیوه لی ) نام برد ، جناب فیروز ویسانلو ، بابک یوسفی ، جلیل سقر

غالبا در زمینه های شاد آواز می خوانید و کمتر به غم می پردازید. در این باره توضیح دهید؟

وقتی میتوانم حس شادی به مخاطب منتقل کنم چرا نباید شاد بخونم ، کلا تو فضاهای منفی و غمگین زیاد فعالیت ندارم و دوست دارم همه در همه حال شاد و پر انرژی باشن.

استقبال مردم و دوستداران موسیقی از اجرای شما چگونه است ؟

خدا رو شکر تا الان خیلی خوب بوده هم در داخل کشور و هم در خارج کشور مخاطبهای زیادی موسیقی های من رو گوش میکنن و پیگیر کارهام هستن .

در کدامیک از جشنواره ها و همایش های موسیقی داخلی و خارجی شرکت کرده اید و یا اجرای برنامه داشته اید؟

قبل از کرونا در جشنواره تولیدات موسیقی صدا و سیمای کشو که در بجنورد برگزار شد دیپلم افتخار بهترین آهنگساز و خواننده موسیقی فولکلور و قومیتی  را کسب کرده ام .

 از افتخارات و توفیقات خود در عرصه موسیقی صحبت کنید ؟

اولین چیزی که همیشه بهش افتخار میکنم و خدا رو شاکرم ترکمن بودنم هستش. موسیقی ترکمن خیلی غنی و خیلی متفاوت تر از موسیقی های دیگر جهان میباشد و شاید این تفاوت هم جزو افتخارات من محسوب میشه ، همیشه متفاوت بودن رو دوست دارم ، تو همه ی زمینه ها دوست دارم متفاوت باشم. من به شخصه چون موسیقی نواحی و اقوام رو زیاد مطالعه کردم و تقریبا به تمامی موسیقی های اقشار دیگر جامعه هم آگاهی دارم ، نه اینکه تعریف بی جا باشه ولی واقعا هیچ یک از موسیقی ها به اندازه موسیقی تورکمن ، گام ها و فواصلی که وجود داره برام لذت بخش و غنی نیست.

فرمودید که موسیقی ترکمن غنی است در این باره توضیح دهید که غنای موسیقی ترکمن به چیست ؟ به زبانش ، به دوتارش ، به فرهنگش و یا … ؟

غنی بودن موسیقی به اصالت و تکنیک ها ، تفاوت ها و متمایز بودن آن نوع موسیقی میباشد، موزیسن های بزرگ جامعه معتقدند که تمامی قطعات اجرا شده ی فولک ترکمن تصویر دارد. یعنی مخاطب میتواند به راحتی با موسیقی ترکمن در ذهن خود تصویر سازی کند.  فراز و نشیبهای بسیاری در دوتار ترکمن وجود دارد که اگه بخواییم در موردش بنویسیم در اینجا نمیگنجد .

جامعه خسته و دل زده کنونی چه نیازی به موسیقی دارد؟

 موسیقی مستقیما با روح انسان سر و کار داره ، یه جورایی غذای روح میباشد و پل ارتباطی احساسات آدمهاست.

اینکه برخی ها از موسیقی درمانی حرف می زنند چه نظری دارید ؟ آیا اعتقاد دارید ؟

صد در صد اعتقاد دارم و خیلی جاها برام ثابت شده که موسیقی میتواند درمان کند . نه فقط بر انسانها ، بلکه به حیوانات و گل ها و درختان .

در عالم تخیل موسیقی را به چه تشبیه می کنید ؟

موسیقی را مانند بوی عطری تشبیه میکنم که هر چقدر بو میکنم باز هم دوست دارم بو کنم و انتهایی برای اتمام ندارد .

شعر و ادبیات چه ارتباطی با موسیقی دارد ؟

در موسیقی های باکلام شعر و ترانه تاثیر بسیار زیادی در درک موسیقی و انتقال پیام و احساسات به مخاطب را دارد، من همیشه ترانه و موسیقی را به یک زوج تشبیه میکنم که با در کنار هم قرار گرفتن میتونن یک زندگی جدیدی رو تشکیل بدن ، البته ترانه و موسیقی ایی میتواند موفق و خوشبخت باشد که تلفیق درست انجام شده باشد . و گرنه این زوج خوشبخت نخواهند بود مثل خیلی از کارهایی که منتشر میشن و ارزش حتی یک بار شنیدن را هم ندارن.

این گفتگو ادامه دارد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا