گزارش

پای وعظ حاجی آخوند

با زور نمی توان بر دلهای مردم نفوذ کرد

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی: نیمه های دی ماه چند روزی در زادگاهم اقامت نمودم و از هوای آن سرمست شدم.  برای اولین بار با عموی مذهبی ام برای استماع سخنان حاجی قربان آخوند قرنجیک ( حاجی مخدوم ) واعظ مشهور غرب ترکمن صحرا و اقامه نماز جمعه به روستای قرنجیک خواجه خان رفتم. از دوگونچی تا مقصد مورد نظر بیش از ۱۰ کیلومتر  راه نبود.

 

روستایی بزرگ با سه محله قدیمی 

روستای قرنجیک خواجه خان بنا به گفته حاجی محمد قرنجیک، در دهستان قزل‌آلان، بخش گلدشت شهرستان کوموش دپه واقع است. نزدیک به ۴ هزار نفر جمعیت دارد و از سه محله قدیمی؛ نظر آخوند، قربان آخوند و مختومقلی تشکیل میشود.   ۱۲ مسجد دارد که در دو مسجد آن به نام های نظر آخوند و قربان آخوند نماز جمعه اقامه می شود. نماز اعیاد هم در محله نظر آخوند برگزار می گردد.

این عضو شورای روستا که  خود اهل قلم و صاحب چند اثر مکتوب در زمینه فرهنگ و ادبیات می باشد در پاسخ به سئوالم در باره وجه تسمیه روستا گفت: در زمان های قدیم مردی فقیر، ساده و بی غل و غش به نام خوجه در اینجا زندگی می کرد که مردم از باب تکریم و احترام به او خوجه خان می گفتند. در زمان رضا شاه به هنگام تقسیمات اراضی، زمین های روستا را به نام قرنجیک خواجه خان نامگذاری کردند. به همین علت نام روستا خواجه خان گفته شده است.

 

حوزه ای شبیه به مدارس دینی بخارا

حوزه علمیه سراج الدین قرنجیک در سال ۱۳۵۰ به همت قربان آخوند کسلخه تاسیس شده است. این حوزه در سال ۱۳۸۴ توسط خیر و نیکوکار آق قلا آق جان حاجی آل جلیل تجدید بنا شده است. بعد از وفات قربان آخوند کسلخه ( قرنجیک ) مدیریت حوزه را فرزند خلف وی حاجی مخدوم بر عهده گرفت و راه پدر تداوم بخشید. در حال حاضر نزدیک به یکصد نفر طلبه  در این حوزه مشغول تحصیل علوم دینی هستند. ساختمان حوزه آجزنما است و نمایی زیبا دارد. شبیه به حوزه حنفیه گنبد می باشد که هر دو از نقشه مدارس علوم دینی بخارای شریف اقتباس شده است.

 

حضور پر تعداد نمازگزاران از روستاهای دیگر

یکی از نقاط قوت و جالب توجه برپایی نماز جمعه در قرنجیک قربان آخوند، حضور پرتعداد نمازگزاران از آق قلا و روستاهای اطراف می باشد. در این باره با چند تن از نمازگزاران گفتگو کردم و از آنها پرسیدم چرا با وجود اینکه می توانستید به مکان نزدیکتری برای ادای نماز جمعه بروید به اینجا ( مکان دورتر ) آمده اید؟

حاج یعقوب ایزدی، فرهنگی اهل روستای دوگونچی که با فرزند جوان و دانشجویش به این مکان آمده است گفت: اینجا معنویت خاصی دارد. از موعظه حاج آخوند بهره مند می شوم. کلام و رفتارش جذبه دارد. فصیح و بلیغ سخن می گوید. سطح علمی بالایی دارد. سخنانش تکراری نیست بلکه نو و تازه است. هر وقت می آیم نکته ای یاد می گیرم و بر علم و معرفتم افزوده میشود. حتی سخنانش را در دفترچه می نویسم و ثبت می کنم و به خانواده ام انتقال می دهم.

ارازقلی توسلی از روستای شورحیات آق قلاست. مرا می شناسد و با محبت از پیشانی ام می بوسد و میگوید مجله ترکمن دیارت را  تهیه کردم و مطلبت را خوانده ام. شادمان شدم و تحسینت گفتم. یگن اینجا را چطور پیدا کردی؟ این مکان تبرک است. حاجی مغصوم زیبا و پرمعنا سخن می گوید. واقعیت های جامعه را بر زبان می راند. حرف حق را بیان می کند و اهل ملاحظه کاری نیست.

حقی دده هوزی که با موتور سیکلت از روستای آغزی بیر  آمده است و باید برای رفت و برگشت ۷۰ کیلومتر راه را طی کند اظهار داشت: سخنرانی حاجی اخوند در دلم می نشیند سعی می می کنم آنچه می شنوم به دیگران انتقال دهم حتی در بین دوستان فارس زبان هم آنها را می گویم.

ناصر قاری ایری که امام جماعت مسجدی در بندرترکمن است در پاسخ به سئوالم علت حضور خود را اینگونه بیان می کند: عازم  گنبد بودم که برای ادای نماز جمعه به اینجا آمدم البته جاهای دیگر هم بود ولی اینجا را بهتر تشخیص دادم چرا که  سخنان حاجی مغصوم جذاب و مایه پند و عبرت است و برای جامعه مفید می باشد. کلامش بخاطر تقوایی که دارد در مخاطبان تاثیر می گذارد. از افراط و تفریط بر حذر است. کلامش معتدل است. از فنون سخنوری نظیر شعر ، حکایت و . . بهره می گیرد. در کنار همه اینها حاجی آخوند اهل مطالعه است.

 

خوشه هایی از خرمن سخنان الحاج حاجی قربان آخوند قرنجیک

 آغاز جذاب با بیان این شعر : 

ای که با نامت جهان آغاز شد / دفتر ما هم به نامت باز شد

دفتری کز نام او زیور گرفت / کار آن از چرخ بالاتر گرفت

 سخنان مهم دیگر : جدل مایه نابودی خانه و جامعه دانست.

 ابلیس و آدم گناه کردند. ابلیس تکبر ورزید و از درگاه خدا رانده شد ولی آدم و حوا از  خطای خود توبه کردند و تواضع پیشه نمودند و خداوند به آنها لطف و مرحمت کرد.

پشت دیوار صدقات و عبادات و حج خود پنهان نشویم و از کبر و غرور در عبادات دوری کنیم. عبادت با تکبر و غرور بدتر از توبه از گناه همراه با تواضع و فروتنی است .

اهل مجادله زیاد حرف می زند. حضرت عمر ( رض ) می گوید من از کم حرفی ضرر نکشیدم اما از پرحرفی ضرر دیدم.

تحمل ناراحتی خود بهتر از سلب آسایش دیگران است این را به نقل از عالمی بر زبان راند .

وقتی به کسی ظلم می  شود نباید سکوت کنیم از حق دفاع کنیم ولی جدل نکینم

برخی دین فروشی می کنند. برخی قسم دروغ می خورند. برخی از آنچه خبر ندارند حرف می زنند. از این گونه انسانها  نباشیم.

خداوند متعال در سوره نحل شیوه مجادله خوب را به ما می آموزد:

ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِٱلۡحِکۡمَهِ وَٱلۡمَوۡعِظَهِ ٱلۡحَسَنَهِۖ وَجَٰدِلۡهُم بِٱلَّتِی هِیَ أَحۡسَنُ

(اى رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظۀ نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن (وظیفۀ تو بیش از این نیست) / الهی قمشه ای

آیا با خود اندیشیده ایم مردم چرا  ما را  نمی پسندند؟ دلیل اول بخاطر خودبینی است. باید با خودشناسی از خود بینی رها شویم. با زور نمی توان بر دلهای مردم نفوذ کنیم.

از دروغ بپرهیزیم. حتی به کودکان هم دروغ نگوییم. دروغگو به بهشت نمی رود. مختومقلی ایشان میگوید:

مرد اوغول دیر ایله یازسه دسترخان / جهد ادیب یالان سوز آیدیجی بولما

خود را برتر از دیگران حساب نکنیم و از برتری جویی بپرهیزیم. اقبال لاهوری در این باره می سراید:  

تو ای کودک منش خود را ادب کن / مسلمان زاده ئی ترک نسب کن

برنگ احمر و خون و رگ و پوست / عرب نازد اگر ، ترک عرب کن

خوانش شعر ( سانگا پیدا برمز پس پال بولماسه )  سروده ملا جبار توماج شاعر کناره های دریا از روستای دهنه حسن ختام کلامش بود.

 

خطبه ترکمنی

پس از وعظ و اندرز و تعلیم دین، یکی از خطبه ها  را همراه با ترجمه ترکمنی بیان کرد که جذابیت خاصی داشت.

 

یاد بزرگان 

پس از اتمام نماز جمعه یکی از نمازگزاران که در صف اول نماز نشسته بود با لحن و صدایی زیبا قرآن را قرائت کرد و دعا کرد. در دعایش از سه روحانی بزرگ منطقه؛ نظر آخوند ماهری، قربان آخوند، بای محمد آخوند و پسام ایشان ( پوسالاق ایشان ) یاد کرد.

 

دیدار با معلم قدیمی

بعد از پایان نماز جمعه از مسجد بیرون رفتم و با معلم قدیمی ام دیدار نمودم. این اتفاق برایم شیرین و خاطره انگیز بود.  بیش از  ۳۰ سال است که استاد سیدالله قرنجیک را از نزدیک ندیده بودم. دورانی که در دبیرستان مطهری آق قلا تحصیل می کردم ایشان دبیر فیزیک ما بود. با تأنی و آرامش خاصی درس میداد. قبلا جوان و پرنفس بود ولی اکنون پیر  و پخته شده بود. عمامه ای بر سر داشت و جامه بلند پوشیده بود ولی باز هم مثل گذشته تبسم بر سیمایش نمایان بود. وی اخوی بزرگ حاجی آخوند بود.

ذکر خاطره

یادم نمی رود در آن سالها ( اوخر دهه ۶۰ ) به جراید و نشریات علاقه داشتم. پدرم به خانه روزنامه و مجله می آورد و من هم می خواندم. روزی برای خرید روزنامه به دکه مطبوعاتی آق قلا رفتم. به پیشخوان دکه نگاه کردم و مشغول دیدن تصاویر و خواندن تیترهای روزنامه ها بودم که آقای قرنجیک نیز همان زمان آمد. مرا که شاگردش بودم شناخت و شادمان شد و گفت متاسفانه روزنامه های همه واقعیت ها را نمی نویسند و گاهی راست و دروغ را با هم قاطی می کنند. مطبوعات بیشتر به سیاست می پردازند و سیاست هم به دروغ و نیرنگ آغشته است و به کسی رحم نمی کند چرا که گفته اند سیاست پدر و مادر ندارد. آن رمان حرف های استاد را نمی فهمیدم ولی بعدها با توجه به اینکه فعالیت رسانه ای و سیاسی روی آوردم و دستی در آتش داشتم دریافتم که حرفهایش درست بود.

www.ulkamiz.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. 🍀با عرض سلام و ادب ، احترام و ارادت، خدمت سرورم حاج آخوند:

    جامعه ای مثل جامعه ما، متاثر از دینی وحیانی است، با مجموعه ای از احکام، شعائر و ارزش های دینی – اخلاقی و… ، که تابع تجربه سخن گفتن خداوند متعال از طریق سنت دینی با انسانهاست . این تجربه همواره از همه واقعیات زندگی انسانهای مومن تاثیرمی گیرد. و لازمه این تجربه دینی این است که با توجه به مقتضیات عصر و زمانه، پالایش شود. خطاب خداوند به انسان از طریق کتاب و سنت، تجربه دینی بالفعل هر فرد انسان را تقویت کرده و مانع غرق شدن انسان در ابعاد محدود زندگی می شود و انسان را قادر می سازد از سطح روزمره زندگی به سطح متعالی زندگی فراتر رود ، در این سطح متعالی، واقعیت به گونه ای تجربه می شود که انسان در جهان، از تنهایی رها گشته، و بخشی از کل نامتناهی می شود. این تجربه دینی، به تمام وجود آدمی مربوط می شود. البته که ، این تجربه دینی، مربوط به خواص بوده، و آنچه که عامه مردم به صورت مفاهیم و ارزشها و احکام عبادی و شعایر به آن پای بندی نشان می دهند، از تجربه دینی خواص نشئت می گیرد.
    در سنت اسلامی، این تجربه دینی از تجربه پیامبر اکرم(ص) آغاز شده، و سپس به وسیله صحابه ،عارفان، اولیا و پاکان و… دوام یافته، چون خونی در سنت اسلامی جریان یافته، و به آن زندگی می بخشد ، و آیندگان را توانای تجربه های جدید می سازد. بنابراین، اهل یک سنت وحیانی، در همه زمانها و اعصار، با دقت تمام مفاهیم و ارزش ها و احکام و اعمال و شعائر شایع و مقبول در جامعه خود را مورد کنکاش قرار می دهند که این ارزش ها و …تا چه حد آن تجربه ها را بیان می کنند، تا بدین طریق دین، به عنوان نهادی اجتماعی، با توجه به معیارهای تجربه های وحیانی در هر عصر، و با توجه به مقتضیات زمانه، اگر نیاز به اصلاح و نوزایی و نواندیشی باشد، موردبررسی قرار داده شود.
    لازم به ذکر است که دین با سلوک معنوی انسان در زندگی تعریف می شود ، در واقع نوعی زیستن است. در ادیان وحیانی، با خطاب خداوند به انبیاء، این سلوک شروع، و با اصحاب و یاران آن حضرت و عارفان و اولیاء و …در طول تاریخ تداوم یافته است . علیرغم بهره مندی از وجود متولیان خاص دین در کسوت روحانیون و علمای دینی، ولی بالاخره دین ورزی کار انسانها و دین متعلق به انسان است ، چنانکه در قرآن مجید هم آمده که دین نزد خداوند اسلام است، و اسلام و تسلیم شدن کار آدمی است. خداوند با خطاب خود به انسان، دین ورزی آدمی را راه می اندازد ، همان سان که به عنوان اساس هستی، همه فعالیت های دیگر انسان را راه می اندازد. انسان به دین نیاز دارد، چرا که دین برآمده از دردها و نیازهای درونی آدمی از یک طرف، وتجربه های دینی انسان نیازمند و دردمند از طرف دیگر است….

    ✔در اینجا جا دارد، یاد و ذکر خیری کنیم از عالم و دانشمند وارسته، زنده یاد مرحوم الحاج” قربان آخوند کسلخه “، موسس حوزه علمیه سراج الدین قرنجیک، که همواره مورد احترام بنده بوده اند، و الله قوّاتی بگویم به فرزند برومند و شایسته ایشان ، الحاج “حاجی قربان آخوند کسلخه”که ادامه دهنده راه آنمرحوم مغفور بوده، و با همّت و تلاش های شبانه روزی خود و با همکاری سایر مدرسان معزّز، با انتقال معارف و تجربه های دینی خود، شاگردان بیشماری را آموزش داده، و روحانیون بسیاری را تحویل جامعه نموده اند. و البته که در روزهای جمعه، جمع کثیری از عامه مردم ، از اقصا نقاط منطقه، جهت کسب فیض از محضر ایشان ، پای وعظ و منبرشان نشسته، و از معرفت دینی و عرفانی وی بهره مند می شوند . اجر و خیرشان نزد خداست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا