گفتگو

گفتگو با بانوی هنرمند ترکمن الناز نفس پور

موسیقی حریر صفتی و زیبا بینی را به انسانها  هدیه می دهد

پایگاه خبری اولکامیز –  الناز نفس پور متولد سال هزار و سیصد و هفتاد و چهار از دیار گوکلان روستای سرسبز صوفیان کلاله است که سالهاست در گنبد سکونت دارد. از دوران دبستان سعی کرده در حوزه‌ی فرهنگی و هنری فعالیت کند. تلاشش بر این بوده که فرد مهمی برای شهر  و دیارش باشد.

نفس پور عضو فعال هلال احمر شهرستان گنبد است. به شغل معلمی اشتغال دارد. در کنار آن به عنوان مدرس موسیقی سنتی رشته‌ی سنتور و مدرس زبان انگلیسی  نیز فعالیت می کند. او  کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و کارشناسی آموزش و پرورش ابتدایی دارد. در کنار اینها مشغول دریافت مدرک تدریس علوم دینی و مربیگری هلال احمر نیز  می باشد. مجله ترکمن دیار با این هنرمند جوان گفتگویی انجام داده است که در پی می‌آید:

موسیقی را از کجا آغاز کردید چه انگیزه ای باعث شد که به ساز و آواز روی آوردید ؟

موسیقی را از کودکی  و تقریبا سن ۹ سالگی آغاز کردم. در اصل پدرم این علاقه را  در وجود من احساس کردند  و به همراه مادرم  تمام تلاش خودشون را  بکار گرفتند تا به این علاقه ی من سمت و سو بدهند و اینجوری شد که شخصیت الناز نفس پور با موسیقی گره خورد.

از فعالیت هنری‌تان صحبت کنید. چند سال است که در عرصه موسیقی فعال هستید؟

موسیقی را از سن ۹ سالگی و با ساز سنتور شروع کردم. سپس در گروه‌های مختلف شروع به ساز زدن کردم. ابتدا از گروه‌های فارسی و در نهایت با گروه‌های فولکلور ترکمنی آشنا شدم.

چه سازی می‌نوازید؟

در حال حاضر از سازهای زهی سنتور و از سازهای کوبه‌ای کاخن می‌زنم.

آیا تاکنون در مسابقات موسیقی و …  شرکت کرده‌اید و مقامی هم کسب نموده‌اید؟

بله  از همان دوران دبستان در اکثر مسابقات  شهرستانی و استانی در رشته‌های شعر، داستان‌نویسی، موسیقی و هنرهای نمایشی شرکت می‌کردم و هنوز لوح‌های روزهای کودکی‌ام را به یادگار توی کمد نگه داشتم. در دوران ابتدایی و راهنمایی بیشتر در حوزه‌ی شعر رتبه آوردم. در دوران دبیرستان رتبه‌ی دوم استانی مقاله‌نویسی انگلیسی  و رتبه‌ی دوم استانی هنرهای نمایشی نیز  کسب کرده‌ام.

 

با کدام گروه‌های موسیقی همکاری دارید؟

با گروه‌های مختلفی کار کردم. اولین گروهی که با ساز سنتورم وارد شدم گروه اوغلان باخشی بود. اما در حال حاضر عضو گروه ارکستر انجمن موسیقی ترکمن به سرپرستی جناب دلخوش بابایی هستم.

در جشنواره‌ها و همایش‌های رسمی برنامه اجرا کرده‌اید؟

بله اکثر فعالیت هنری من مربوط به همایش‌ها و جشنواره‌های رسمی چه به صورت گروهی و چه تک نوازی بوده است.

اجرای برنامه موسیقی چه واکنش‌هایی را در پی داشته است؟

ببینید حسی که موسیقی به آدم میده یک حس ورای توصیف هستش. قطعا اگر حمایت خانواده عزیزم و اساتید و پیشکسوتان محترم  شهرمان نبود شاید علاقه‌ام به موسیقی در همان سنین کم فروکش می‌کرد. همشهری‌های عزیزم هم لطف داشتند و اکثریت مشوق من بودند. البته بدیهی‌ست که درکنار نظرات مثبت یکسری کامنت‌های منفی هم دریافت می‌کردم. اما با توجه به روحیه‌ی جنگنده‌ای که دارم سعی می‌کنم از همان کامنت‌های منفی که مخالف روی صحنه رفتن بانوان بودند نردبانی برای بالا رفتن خودم بسازم. سخت هست اما غیر ممکن نیست.

موسیقی چه تاثیری در روحیه فردی و اجتماعی شما ایفا نموده است؟

یقینا موسیقی نقش عمده‌ای در شکل گرفتن روحیات و افکار من داشته و داره. موسیقی حریرصفتی و زیبابینی رو به انسان‌ها هدیه میده و من جایگاه اجتماعی فعلیم رو مدیون این هنر هستم.

به نظر شما مهمترین فایده موسیقی برای دختران و زنان چیست؟

شاید شنیدنش برای بعضی دوستان اغراق‌آمیز و دور از باور باشه اما دختران و زنانی که موسیقی کار می‌کنند از نظر من قوی‌تر هستند. اعتماد به نفس دارند. متاسفانه در گذشته دختران و بانوان ما  جایگاه  آنچنانی در اجتماع نداشتند. کمتر دیده می‌شدند و حضور کمرنگی داشتند. ولی شما زمان حال رو نگاه بکنید، ما دخترانه‌هایمان را با سازهایمان فریاد می‌زنیم، جایی که احساس می‌کنیم باید دیده بشیم، حرف بزنیم، سازهامون رو به آغوش می‌کشیم. ساز ما دخترا زبان دوم ماست. به عقیده‌ی من اگر می‌خواهید صدای زن‌های یک شهر رو بشنوید، به صدای سازشون گوش بدید. ما دختران و زنان می‌توانیم فرهنگ، احساسات، حالات درونی و درد و دل‌هامون رو با ساز حتی به گوش نسل‌های بعدی‌مون برسونیم.

خانم نفس پور شما علاوه بر موسیقی به شعرسرایی هم می‌پردازید؛ بفرمایید که در چه موضوعاتی شعر می‌سرایید؟

بله بنده هم به زبان فارسی و هم به زبان ترکمنی تلاش می‌‌کنم که بنویسم. محور اکثر شعرهای فارسی من اجتماعی و به صورت محاوره بوده اما شعرهای ترکمنی من بیشتر رنگ و بوی عاطفی دارند تا اجتماعی. یکی از شعرهای ترکمنی‌ام را استاد نریمان بیکی نژاد آهنگسازی کردن و به زودی قراره که بیرون بیاد.

در عرصه هنری و ادبی چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

به امید خدا در حوزه‌ی موسیقی ترکمنی در همین گروه فعلی خود یعنی گروه ارکستر فعالیت‌ بیشتری خواهیم داشت و با اجرای قطعات زیبای موسیقی فولکلور تصمیم داریم که جوان‌های شهرمون رو بیشتر معطوف فرهنگ و موسیقی غنی خودمون بکنیم. از طرفی با همکاران‌مون در حال راه‌اندازی گروه تلفیقی سنتی و پاپ تحت عنوان «دوئت» هستیم که انشالله بعد از طی مراحل کسب مجوز، از گروه جدیدمون که سعی داشتیم از نوازنده‌های اقوام مختلف در آن  استفاده کنیم، رو‌نمایی می‌کنیم. البته ناگفته نماند که در برنامه‌های نمایشی نیز فعالیت خواهم کرد.

سخن آخر؟

با سپاس از شما بزرگوار که حامی ما جوان‌ها هستید و شرایط شناخته شدن ما خانم‌ها در اجتماع رو به وجود میارید. خیلی بختیار هستم از اینکه این فرصت رو در اختیار من قرار دادید تا  بتونم کلامی با شهروندان عزیزم داشته باشم و تک تک اون‌ها رو به  دنیای قشنگ هنر دعوت کنم. سپاسگزارم که معرف من به جامعه هستید .

گفتگو از: لطیف ایزدی ، خبرنگار

برگرفته از: ماهنامه ترکمن دیار شماره ششم تیر و مرداد ۱۴۰۱

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا