تورکمن صحرا

یاد ناز محمد پقه گرامى باد + عکس قدیمی

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – سه شنبه بیست و سوم شهریور ماه ۱۴۰۰ مصادف با  نوزدهمین سالگرد درگذشت نازمحمد پقه شاعر و روزنامه نگار تورکمنصحرا بود به همین منظور دکتر رجب محمد نظری یکی از یاران قدیمی آن مرحوم  تصویر جالب و مطلب خواندنی ذیل را ارسال نموده است که در پی می آید :

دوستان هنرمند در وصف هنر نازمحمد پقه می نویسند ،تلاش کردم نوشته ای در مورد خصوصیات فردى او بنویسم.

سال هاى ١٣۵٩ تا ١٣۶١ اعضاى شوراى روستا نازمحمد پقه، تواق محمد نظرى و رجب محمد نظرى و ..بودند، در آن دوره افراد محدودى داراى تحصیلات و علاقمند به کارهاى اجتماعى و خدمت دیده میشد. ناز محمد از آن معدود افراد بود.

در آن دوره حدود ۴٠٠ الى۵٠٠ هکتار (دقیقا یادم نیست) زمین را شورا ، کشت و برداشت و بین روستاییان تقسیم میکرد.

نازمحمد پقه مجبور بود بخاطر پیگیرى و حل مشکلات ، دائما به شهرهاى آق قلا،گرگان ، على اباد و….سفر کند ،با وجود مشکلات مالى عدیده خودش ،من ندیدم که هزینه سفر را از شورا دریافت دارد.

روستا ریش سفیدان محترمى مثل حلیم ایشان سیدى ، قورد نظرى ، تاتو نظرى و ….. داشت که انها میگفتند در تقسیم محصول چند برابر سهم دیگران برداشت نماید ، با وجود مشکلات مالى عدیده، آنقدر بزرگوار بود که از گرفتن سهم خود نیز خوددارى میکرد.

در دوره فعالیت شورایی خود ، به کارهاى فرهنگى از قبیل ایجاد نمایشگاه ، گروههاى سرود دانش آموزى، سخنرانى، برگزارى مراسم هاى مختلف در روستا مى پرداخت. یکى از کارهاش که خیلى برایم لذت بخش بود ، شعرهاى طنزى بود که براى اهالى روستا در وصف خصوصیات فردى آنها مى سرود و در عروسى ها و مراسم ها میخواند ، این اشعار آنقدر مورد استقبال قرار میگرفت که نازمحمد مجبور به تکرار قرائت شعر طنز میشد.

یکى از امور مورد علاقه ناز محمد پقه ، فوتبال بود که در طى دهه شصت تیم فوتبال روستاى شغال تپه یکى از تیمهاى خوب منطقه بود که با تلاش ایشان حوانان مستعد روستا را هر روز جمع کرده و به آنان اموزش میداد ، با برنامه ریزى ایشان تیم فوتبال به اکثر مسابقات چند جانبه و عروسى ها دعوت و در خیلى از موارد به موفقیت هایی هم میرسید فکر میکنم آن دوره رونق ورزش روستا تکرار نمیشود.

در مورد خصوصیات دیگر نازمحمد حوصله زیاد و جدیت در امور و صداقت رفتارى او بود که از چهارچوب عرفى و قانونى خارج نمیشد و این صداقت او منجر به مشکلات زیادى براى شخص او میشد و علاوه بر مشکلات روحى در مواردى آسیب جسمى هم دیده بود…. یادش گرامى .

شرح تصویر ( این عکس احتمالا  مربوط سال ۶١-۶٢  می باشد) :

نفر اول ایستاده نازمحمد پقه

نفر سوم ایستاده دکتر احمد پقه

نفر پنجم ایستاده. رجب محمد نظرى

نفر هفتم ایستاده دکتر محمد نظرى

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا