اخبار

نخستین کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید (ع) آغاز به‌کار کرد

پایگاه  خبری اولکامیز – نخستین کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید(ع) امروز دوشنبه باحضور مهمانان داخلی و خارجی در شهرستان مرزی گنبدکاووس آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این کنگره یک روزه، صاحبان ۱۸ مقاله برتر از مجموع ۱۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه آثار خود را به صورت حضوری یا مجازی قرائت خواهند کرد.

فراخوان دریافت مقاله برای این کنگره متناسب با اهداف و محورهای شخصیت این امامزاده از جمله ” ارتقای فرهنگ ظلم ستیزی، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تاریخ و تمدن شهر تاریخی جرجان، تقویت باورهای مذهبی و آداب و رسوم ترکمن، تقویت وحدت اسلامی و تعالی فرهنگ غنی قرآن کریم” منتشر شده بود.

شورای عالی سیاستگذاری برگزاری کنگره ملی یحیی بن زید(ع) زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و چند تن از مسئولان از جمله رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران تشکیل شد و فعالیت آن آبان ماه ۹۸ با رونمایی از پوستر فراخوان مقاله آغاز گردید اما برگزاری این کنگره به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

قرار است مراسم اختتامیه و پایانی این کنگره فرهنگی نیز شامگاه امشب در شبستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شود.

به گزارش ایرنا، امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده یاد می شود.

گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان ولید بن یزید با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.

والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان (در نزدیکی مشهد کنونی) شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی (ع) و یارانش را به شهادت رساندند.

مزار امامزاده یحیی بن زید (ع) در حاشیه شهر گنبدکاووس در شرق استان گلستان واقع است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا