مطالب ویژه

نقدی بر عملکرد صندوق تعاون فرهنگیان گنبد

پایگاه خبری اولکامیز – حاجی محمد باغبانی، فرهنگی بازنشسته گنبدی نوشت: مدّتی است که نسبت به نحوه ی عملکرد صندوق تعاون اداره آموزش پرورش شهرستان گنبدکاووس بدبین شده ام ، چرا که نه شفافیتی در نحوه ی عملکرد دارد و نه گزارشی از طرف هیئت امنا و نه مشورتی با اعضای صندوق و نه انتخاباتی برای تعویض اعضای هیئت ارائه می دهد.

معلوم نیست با اندوخته ی میلیاردی اعضای صندوق چکار می کنند؟ چه کسانی بیشترین بهره را می برند؟ چه کسانی در تصمیم گیری ها نقش بسزایی دارند؟

وام دادن های خارج از نوبت به سفارشی ها و خودی ها، وجود مشکلاتی از جمله انتظار طولانی حدوداً ۷ماهه برای دریافت وام پس از پرداخت آخرین قسط ، معرفی ضامن برای دریافت وام که گاه برای اعضا مقدور نمی باشد، کسر کردن از وام به عنوان کارمزد که اشکال شرعی دارد.

خلاصه برای رفع این شبهات و ایرادات باید چاره ای اندیشیده شود. بنده پیشنهاد می دهم که وام به هر متقاضی حد اکثر به اندازه ی موجودی او در صندوق، بدون وقفه و انتظار و بدون ضامن و بدون دریافت کارمزد پرداخت شود. حتی الإمکان، تعداد اقساط باز پرداخت و میزان کسر از حقوق ماهیانه برای افزودن به موجودی به صورت مجزا با نظر خود اعضا صورت بگیرد. هر یک از اعضا در حین پرداخت اقساط، در صورت نیاز با توجه به موجودی شان بتوانند بدون هیچ مشکلی وام دریافت کنند. به این ترتیب حق هیچ یک از اعضای صندوق ضایع نمی شود. مشکل انتظار برای دریافت وام حل می شود. دیگر نیازی برای معرفی ضامن نیست. مشکل غیر شرعی بودن درصدی که بابت کارمزد از وام پرداخت شده کسر می شود نیز از بین می رود.

کارمزد و حق الزحمه ی دست اندرکاران و هیئت امنای صندوق باید از راه شرعی و از به کارگرفتن موجودی صندوق در خلال دریافت ها و پرداخت ها در امور تولیدی یا مشارکت در تولید یا خدمات رسانی و غیره و در صورت نیاز با جلب رضایت اعضای صندوق ، تأمین شود.

در ادامه اگر هر یک از اعضا به وام بیشتری از موجودی خودش در صندوق نیاز داشته باشد با رضایت و ضمانت دادن از موجودی دیگر اعضا استفاده کند . والسلام

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اینم یه نظریه خوب ولی شفاف سازی شود هیچ کس اعضای صندوق خبر ندارن چقدر پول هست تو صندوق تعاون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا