گزارش

گزارش ۳۵ مین نشست جیحون + تصاویر

شعر خوب و ماندگار، چگونه باید باشد؟

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی:  سی و پنجمین نشست انجمن جیحون با حضور شاعران، نویسندگان، علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن عصر جمعه نهم دی ماه  ۱۴۰۱ در خانه فرهنگ شهرداری گنبد برگزار گردید.

 حاجی مراد آق شاعر و عضو هیئت موسس جیحون مجری این نشست بود. وی به عظیم قرنجیک نویسنده مطبوعات و  میهمان ویژه جیحون که از گرگان آمده بود خوشامد گفت.

سردبیر مجله ترکمن دیار، نشست جیحون را پربار و مفید دانست و خواستار تداوم و تقویت اینگونه فعالیت های فرهنگی ادبی شد.

در این محفل فرهنگی ادبی جمعیت فرهیخته حاضر هر کدام ، یکی پس از دیگری اشعاری خواندند و یا نکاتی را بیان کردند که اهم آنها را در پی می خوانید:

حکیم بهرامی هنرمند و بازیگر ترکمن گفت: نویسندگان و شاعران انسان های حساسی هستند. هنرمند می خواهد احساسش را به مخاطبان انتقال دهد و تاثیر گذار باشد. هنر فی الذات زیباست. گریش به زیبایی در همه ما هست. شعر گفتن به سواد و مدرک نیست. مادرم با وجود اینکه بی سواد بود ولی شعر می گفت.

وی در پایان سخنانش سئوال مهمی را مطرح کرد و آن این بود: شعر خوب چگونه شعری است؟ چه عواملی شعر را در ذهن مخاطبان ماندگار می سازد؟

رحیم مرادی یکی از مشتاقان فرهنگ و ادبیات از فعالیت های انجمن جیحون به نیکی یاد کرد و گفت جیحون از بدو تاسیس تاکنون فعالیت های خوب و موثری را انجام داده است. جلساتش پربار است و  می تواند از این بهتر هم ظاهر شود.

وی خواستار همدلی و انسجام تشکل ها و انجمن های ترکمن صحرا به ویژه در برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی شد و تاکید کرد: انجمن ها برای مردم هستند و ملک شخصی هیچ کسی به حساب نمی آیند. همه حق دارند در آن دیده شوند و توانمندی های خود را نشان دهند.

امانلی نساری گوینده مجالس موسیقی ترکمن صحرا گفت: آنامحمد آشیروف هنرمند ترکمنستانی فرزندی نداشت شاعر رجب مختوم در این باره شعری سروده است که قرار است شیخی پنق بصورت آواز اجرا کند.

وی افزود: هر کسی که به انجمن می آید با خودش یک یا دو نفر دیگر را نیز بیاورد تا افراد بیشتری از آن بهره مند شوند.

نساری در ادامه داستان عاشقانه سیدی خوجه و خدیجه را برای حاضرین به زیبایی هر چه تمامتر تعریف کرد.

قربان جان سحر خیر دو دلنوشته فارسی خود را قرائت کرد که اولی با این عبارت شروع شد:  شبی خواب دیدم که دارم می میرم / من بیزار از مردنم که زندگی را دوست دارم

قسمتی از دلنوشته دوم وی این بود : من از شب هراسناکم من از ظلمت و خاموشی بیمناکم

سحرخیز گفت: من نثر گلستان سعدی و آثار خواجه عبدالله انصاری را بسیار  دوست می دارم.

عبدالرحیم نیازی ساعی مدیر بنیاد مختومقلی فراغی نیز در جلسه جیحون حضور داشت. وی کتاب دیوان گوگجه یلمه که به تازگی منتشر کرده بود را معرفی کرد و یکی از اشعار آن را  که در باره مراد دردی قاضی بود قرائت نمود.

سخی بخشنده فعال فرهنگ و ادب از گروه آق بولوت نیز در این نشست از برگزاری دومین جشنواره شعر عندلیب در اواخر سال جاری خبر داد.

الناز نفس پور شاعر و هنرمند گنبدی نیز یک شعر ترکمنی و یک شعر فارسی خواند که شعر فارسی وی نظرها را جالب کرد:

هوا هوای خونه، نقل عشق و هوس نیست / یه طعم تلخی داره، طعم عجیب گس نیست

فشرده شد رگامون، طبیعت اینه انگار / راه گلو رو بستن، جایی واسه نفس نیست

درخت اختیارو،  تبر زدن شکستن / خونه جای درخته، وادی خار و خس نیست

هر تیکه از این درخت، شکست و صد قلم شد / ببین! قلم روانه، جاش که توی قفس نیست

شعر و هنر غریبن، بین علف های هرز / زیر حجاب این شهر فرصت هیچ هرس نیست

لطیف ایزدی سخنانش را با این شعر شفیعی کدکنی آغاز کرد: طفلی به نام شادی / دیریست گم شده  است / با چشم های روشن براق / با گیسوی بلند به بالای آرزو / هر کس از او نشانی دارد  ما را کند  خبر / این هم نشان ها / یک سو خلیج فارس / سوی دگر خزر

مدیر مسئول ماهنامه ترکمن دیار، دو خبر کوتاه و مهم را اعلام کرد: اولی خبر آزادی دانیال قزلجایی شاعر ترکمن از زندان بود که خبری مسرت بخش بود و دومی هم خبر تلخ درگذشت پله سلطان فوتبال جهان بود.

فرهاد قاضی عضو هیئت موسس انجمن جیحون ار حضور حاضرین و همچنین همکاری شهرداری گنبد تشکر کرد و انتقال زمان برگزاری جلسات انجمن از جمعه به روز دیگر هفته را  با جمع حاضر در میان گذاشت که غالبا با روز جمعه موافق بودند.

در این نشست رجب مختوم و پولاد صوفی زاده اشعاری قرائت کردند. امان محمد خوجملی و مدد مددی نیز دیدگاه های خود را بیان کردند.

نشست فرهنگی ادبی جیحون نزدیک به سه ساعت به طول انجامید و ساعت ۶ شب به پایان رسید.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا