گزارش

ایسنا گزارش می‌دهد؛ زخم‌ بدون مرهم «جاده مرگ» گلستان/ جان و مال مردم قربانی کمبود اعتبار

پایگاه خبری اولکامیز – سال‌ها است که تردد در «جاده مرگ» گلستان برای بسیاری از گلستانی‌ها مانند سفر به قربانگاه است، وضعیت نامناسب و غیراستاندارد این محور جاده‌ای تاکنون بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده با این وجود جان و مال مردم همچنان قربانی کمبود اعتبار است.

شاید اگر قانونی وجود داشت که هنگام وقوع تصادفات جاده‌ای علاوه بر پلیس و دستگاه‌های امدادی دیگر دستگاه‌های دخیل در حوزه راه‌ها هم در محل حادثه حاضر می‌شدند و از نزدیک شاهد ضجه‌های دردناک افراد حادثه‌دیده در مرگ و یا مصدومیت عزیزانشان بودند امروز شاهد جاده‌های غیراستانداردِ آبستن تصادفات نبودیم.

عامل انسانی، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و سبقت‌های غیرمجاز از جمله عوامل زمینه‌ساز بروز سوانح جاده‌ای است اما در کنار این عوامل مواردی اعم از عرض کم جاده، نداشتن شانه خاکی، فقدان روشنایی مناسب در برخی از جاده‌ها، دوربرگردان‌های ناایمن، فرسودگی و چاله و چوله‌های عمیق در وقوع تصادف‌های جاده‌ای بی‌تأثیر نیست.

یکی از محورهای پرتردد گلستان که سال‌ها است عنوان «جاده مرگ» را به یدک می‌کشد متصل‌کننده چندین شهر غرب استان به شرق و بالعکس است، وضعیت ناگوار محور بندرترکمن به آق‌قلا برای مردم شهرهای گمیشان، بندرترکمن، آق‌قلا و گنبدکاووس یادآور خاطرات تلخ و بغرنج است؛ مردم این شهرها تا اسم این جاده می‌آید مصیبت مرگ عزیزان، معلولیت‌های جانکاه، خانواده‌های داغدیده و کودکان یتیم جلوی چشمانشان رژه می‌رود و قلب‌هایشان اندوهگین می‌شود.

گرچه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این محور انجام شده اما گفتگوی ما با مردم محلی نشان می‌دهد هنوز زخم‌های کهنه‌ی جاده مرگ گلستان التیام نیافته و وضعیت غیراستاندارد این جاده‌ها مال و جان مردم را نشانه می‌رود.

وضعیت ناگوار محور آق‌قلا به انبارالوم/ چاله‌ و چوله‌ها امان‌ مردم را بُرید

«بهمن آخوند گری»،یکی از اهالی آق‌قلا در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: محور انبارالوم به آق‌قلا با مشکلات متعددی روبه‌رو است و متأسفانه حوادث ناگوار رانندگی نیز از بسیاری از افراد را داغدار کرده است.

وی با بیان اینکه مشکل این منطقه خط اصلی آق‌قلا به سمت اینچه‌برون و انبارالوم است که عرض جاده کم بوده و شانه ندارد، افزود: متأسفانه مسیر انبارالوم به سمت چن سبلی و تا راه اصلی آق‌قلا به گنبدکاووس وضعیت ناگوارتری دارد.

این شهروند از مسئولان خواست برای یک بار هم شده با خودروی شخصی خود به انبارالوم بیایند و از نزدیک ببینند که چطور می‌توانند از این چاله‌های عمیق عبور کنند، دهیار چن‌سبلی چند روز گذشته چاله‌های بزرگ این منطقه را بتن‌ریزی کرد و متأسفانه بعد از آن با یک بارش کوچک جاده ویرانه شده است.

جاده‌های غیراستاندارد با توسعه منطقه آزاد اینچه‌برون همخوانی ندارد

یکی از اهالی انبارالوم نیز خواستار توجه ویژه به جاده مرگ گلستان شد و تأکید کرد: متأسفانه وضعیت نابه سامان این محورهای جاده‌ای، کشاورزان را هم دچار مشکل کرده و هنگام تردد تراکتور و وسایل نقلیه حامل محصولات کشاورزی مانند گندم حداقل ۱۰ کیلو از محصول به هدر می‌رود چه کسی پاسخگوی این مسئله است؟

وی خواستار تخصیص اعتبار و بهسازی مسیر بندرترکمن تا انبارالوم شد و ابراز داشت: درخواست ما از مسئولان این است که برای این مسئله اعتبار بگذارند و جاده را بهسازی کنند، متأسفانه مسیر انبارالوم به سمت سد وشمگیر نیز وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند توجه مسئولان است.

وی اضافه کرد: تصادفاتی که در مسیر آق‌قلا به اینچه‌برون رخ‌ می‌دهد ماحصل خرابی جاده است، اینجا هیچ جاده استانداردی وجود ندارد گرچه مسئولان از مرز اینچه‌برون سخن‌ می‌گویند اما برای اهالی این منطقه هیچ فایده‌ای نداشت.

جان و مال مردم قربانی کمبود اعتبار

«علیرضا لیاقی»، معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به گلایه مردم از وضعیت نامناسب جاده انبارالوم به آق‌قلا گفت: این مسئله در حوزه اختیارات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است، طبق ابلاغ سازمان برنامه‌وبودجه در محور آق‌قلا به اینچه‌برون حدفاصل شهرستان آق‌قلا تا سه‌راهی انبارالوم به طول ۱۰ کیلومتر در شرح وظایف راه و شهرسازی قرار گرفت، در سال ۱۳۹۶ پیرو تزریق اعتباری که به این محور انجام شد بخشی از زیرسازی این محور آغاز شده اما در ادامه با عدم ابلاغ اعتباربخشی از این پروژه بر زمین مانده بود که با توجه به حوادث جاده‌ای آن محور و در نتیجه پیگیری‌های فرماندار شهرستان، شانه‌سازی این محور جاده‌ای به‌عنوان‌ مُسکن موقت در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: خرداد ماه امسال قراردادی منعقد کردیم و شانه‌سازی باند شرقی به طول ۱۰ کیلومتر انجام شده و از ۱۰ کیلومتر باند غربی آن نیز ۶ و نیم کیلومتر تاکنون شانه‌سازی شده است، گرچه امسال نسبتاً پاییز خوبی داشتیم و آب و هوا برای اجرای پروژه مطلوب بود اما مشکل تأمین اعتبار، روند اجرای این پروژه را با مشکل مواجه کرده است.

«عادل مصدقی»-مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: پنج‌شنبه هفته گذشته در جریان برپایی میز خدمت استاندار گلستان در انبارالوم آق‌قلا در این محور جاده‌ای تردد داشتم و در این مسیر چاله‌ای ندیدم گرچه ممکن است در مسیرهای روستایی چاله‌هایی وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: یکی از تکالیف ما به روسای راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ترمیم محورهای جاده‌ای است و روسای شهرستانی مکلفند در صورت ایجاد چاله در مسیرهای جاده‌ای، نسبت به ترمیم آن با آسفالت سرد یا گرم پُر کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان افزود: اگر در مسیر ترددها شاهد چنین مسائلی باشم به‌شخصه از روسای شهرستانی مطالبه می‌کنم، در جریان میز خدمتی که در چن‌سبلی داشتم وضعیت نامطلوب این محور را دیدم که دستور دادم نسبت به ترمیم آن اقدام شود اما ممکن است پس از بارندگی‌های مجدد چاله ایجاد شده باشد که البته باز هم چنین وضعیتی قابل‌قبول نیست و رئیس راهداری شهرستان باید نسبت به ترمیم جاده و پُر کردن چاله‌ها اقدام کند.

مصدقی خاطرنشان کرد: به‌زودی بازدید میدانی از شهرستان خواهم داشت و در صورت مساعد بودن شرایط جوی‌ترمیم محورهای جاده‌ای این شهرستان و پُر کردن چاله‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

سرهنگ «عباس مهاجر بسطامی»، رئیس پلیس راهور گلستان نیز به عدم شانه‌سازی برخی از راه‌های گلستان اشاره کرد و گفت: شانه‌سازی برای توقف وسایل نقلیه در مواقع اضطراری بسیاری ضروری است، اگر یک وسیله نقلیه به هر دلیلی دچار نقص فنی شود باید بتواند در حاشیه جاده توقف کند خوشبختانه در بزرگراه اصلی که به خراسان شمالی متصل می‌شود وضعیت مطلوبی داریم اما در محورهای آق‌قلا به گنبدکاووس، آق‌قلا به بندرترکمن، جاده قدیم گرگان به کردکوی و کردکوی به نوکنده وضعیت مطلوب نیست و باید شانه راه در این مسیرها اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه شانه راه باید به میزانی باشد که حداقل یک تریلی بتواند در صورت بروز مشکل بدون انسداد مسیر بایستد، خاطرنشان کرد: یکی از شدیدترین و زیانبارترین تصادفات، تصادف رخ‌به‌رخ(شاخ به شاخ) است و امروز تمام دنیا به دنبال حذف تصادفات رخ‌به‌رخ هستند و معمولاً در محورهایی رخ می‌دهد که یک مسیر آن رفت و مسیر دیگر آن برگشت است و بعضاً موجب مرگ راننده و سرنشین می‌شود.

رئیس پلیس راهور گلستان تأکید کرد: در محورهای پرتردد کردکوی-گرگان، آق‌قلا-بندرترکمن و آق‌قلا- گنبدکاووس باید رفوژ میانی ایجاد و دو باند رفت و برگشت ایجاد شود تا میزان تصادفات این محورها کاهش یابد.

تخصیص تنها ۲ هزار میلیارد تومان از مصوبات ۱۲ هزار میلیاردی سفر رئیس جمهور

«قدرت الله عابدی»، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان نیز در این باره اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به گلستان که اسفند ماه سال گذشته انجام شده مجموع اعتباراتی که از محل اعتبارات عمرانی به شهرستان آق‌قلا  ابلاغ شد بیش از ۸۴۹ میلیارد تومان بود که ۷.۲ درصد از اعتبارات سفر را به خود اختصاص داده است.

وی مجموع تعهدات سفر رئیس جمهور به گلستان را حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز داشت: تاکنون حدود دو هزار میلیارد تومان از مصوبات سفر رئیس جمهور تخصیص یافت، همچنین از ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار شهرستان آق‌قلا نیز در حوزه راه ۱۳ میلیارد تومان برای جاده کردکوی، ترکمن و آق‌قلا پیش بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با اشاره به اینکه اعتبار شهرستان آق‌قلا در سال ۱۴۰۰، ۸۷ میلیارد تومان بوده که ۴۸ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است، متذکر شد: در شورای اداری اخیر در انبارالوم تصمیمات خوبی برای این شهرستان گرفته شد و مجموع اعتباراتی که شورای برنامه‌ریزی استان برای آق‌قلا مصوب کرده بیش از ۸۹ میلیارد تومان بود که تاکنون ۱۰.۵ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و امیدوارم تا پایان سال نیز شاهد تأمین اعتبار باشیم تا این منابع به پروژه‌های شهرستانی اختصاص یابد.

حذف کلمه منحوس جاده مرگ از محور بندرترکمن_آق‌قلا به‌زودی

اما «علی محمد زنگانه»، استاندار گلستان در نشست خبری اخیر با اصحاب رسانه گلستان از تحول در پروژه‌های راهسازی گلستان سخن گفت و اظهار کرد: در حوزه احداث و توسعه راه‌ها، اعتبار سال ۱۳۹۹ استان گلستان ۶۷ میلیارد تومان بوده که در انتهای سال ۱۴۰۰ به ۱۳۴میلیارد تومان رسیده و در سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال به ۲۲۴ میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: در محور بندرترکمن به آق‌قلا که به جاده مرگ معروف است طی این چند سال به‌اندازه کل هشت سال قبل کار انجام شده و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه و شهرسازی هر کدام ۱۵ کیلومتر را تعریض می‌کنند و امیدواریم به‌زودی کلمه منحوس جاده مرگ را از این نقطه برداریم.

استاندار گلستان با بیان اینکه تمامی پروژه‌های راهسازی استان گلستان از جاده نفت گنبدکاووس تا دوربرگردان‌های ناایمن مسیر تنگراه تا سه راه کلاله و نقاط حادثه‌خیز شرق گلستان فاز به فاز در حال انجام است، تصریح کرد: خوشبختانه استان گلستان در حوزه راه و شهرسازی به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است.

زنگانه متذکر شد: خوشبختانه تمام پروژه‌های حوزه راهسازی اعم از کردکوی به بندرترکمن، بندرترکمن به گمیشان، بندرترکمن به آق‌قلا، آق‌قلا به اینچه برون، گنبدکاووس به اینچه برون و رامیان به سه‌راهی شاهرود فعال است و هیچ پروژه متوقف نداریم.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم و از سال ۱۴۰۰، ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه نگهداری راه‌ها فعال است، یادآور شد: در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان کار اجرایی انجام شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، گرچه در دولت مردمی، همت مسئولان برای رفع عقب‌ماندگی‌های استان گلستان به‌ویژه در حوزه راه‌ها دوچندان شده اما هنوز هم پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در حوزه راهسازی در استان وجود دارد که زیبنده نیست چراکه این استان علاوه بر آنکه محور گذر میلیون‌ها زائر رضوی است سالانه به‌ویژه در فصل بهار و تابستان پذیرای بسیاری از گردشگران است.

گرچه مسئولان راهسازی برای دیده نشدن این مشکلات سعی کردند از کاهنده‌های سرعت به‌ویژه در نقاط حادثه‌خیز استفاده کنند ولی باید در کنار این مباحث به موضوع زیرساخت جاده و همچنین فرهنگ‌سازی نیز اهتمام جدی داشته باشند. / ایسنا گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا