گزارش

گزارش همایش ۲۹۰- مین سال تولد شاعر ملی ترکمن مختومقلی فراغی در کلاله

پایگاه خبری اولکامیز – عبدالعظیم ممی زاده: جمعیت مختومقلی کلاله بعد از یکماه کار و تلاش بی وقفه، به استقبال روز تولد شاعر ملی خود ، مختومقلی فراغی  رفت و در روز جمعه ۲۲/۲/۱۴۰۲  همایش بزرگی برگزار نمود که در آن بیش از ۳۰۰ نفر شرکت کردند. 

جشنواره ی مختومقلی طبق سنت چندین دهه در اواخر اردیبهشت هر سال در سراسر شهرها و مناطق ترکمن نشین استان گلستان برگزار می شود. همایشی که همراه با شور و نشاط در ترکمن صحرا، مقامات و مسئولان اجرایی شهرها و استانی هم با مساعدت و همراهی نسبت به اجرای با شکوهتر این واقعه ی نیک همت به خرج می دهند.  همایش هایی که عمدتا توسط جمعیت ها و انجمن های فرهنگی و ادبی مناطق ترکمن ترکمن نشین تشکیل و برگزار می شود.  عمده ی این مراسم ها توسط شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی ترکمن صحرا برگزار می شود.

 از بندرترکمن تا مراوه تپه در ابعادی ۳۰۰ کیلومتری سرزمین ترکمن ها، هزاران نفر در این همایش ها حضور بهم می رسانند. در کلاله نیز این سنت توسط جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی به اجرا در آمد. همایشی منحصر بفرد که بعد از  وقفه های متوالی در ایام کووید…در سالن اجتماعات اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر کلاله برگزار شد. 

ساعت ۴:۴۵ عصر جمعه ۲۲/۲/۱۴۰۲  اغاز مراسم بود. 

 در بیرون سالن جمعی از جوانان نسبت به توزیع شیرینی و چای مشغول بودند و پخت شیرینی هم توسط یکی از دختران دوستدار مختومقلی انجام شده بود. در داخل سالن نیز زنان و مردان و دختران و پسران سالن اجتماعات را انباشته بودند. 

بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، رئوس برنامه توسط مجریان خانم اوغول بیکه صابری و خانم پریسا حق شناس قرائت شد و در آغاز برنامه حمزه رسولی راد ریاست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلاله به حاضرین خیر مقدم گفت و سپس دو تن از کودکان دختر به قرائت اشعاری از مختومقلی پرداختند. 

بعد از آنها دبیر جمعیت مختومقلی کلاله ، آرتق حسین زاده  پیام جمعیت را قرائت نمود که محور عمده ی این پیام تاکید برسال تولد شاعر متناسب با روایات و مستندات مشهود و مستدل در تاریخ مردم ترکمن و تاریخ حوادث در مناطق مجاور ترکمن ها بود. 

سپس گروه موسیقی « گنگزو» به سرپرستی عبدالکریم کاکایی به اجرای برنامه پرداختند. بعد از آن فرماندار شهرستان کلاله  جناب آقای دکتر شیبک  بمناسبت این روز خجسته  سخنانی ایراد فرمود.  فرماندار کلاله ضمن تجلیل از شخصیت مختومقلی اظهار داشت : مختومقلی از مفاخر و عارفان بلند آوازه ی شاعران این مرز و بوم و قوم ترکمن است.  شیبک افزود  او شاعری خرد ورز و اندیشمندی سالک راه حق بود که به مسائل اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی توجه ویژه ای داشت. 

 در ادامه اجرای سرود دسته جمعی کودکان  « جمعیت مختومقلی کلاله   » به سرپرستی خانم مریم زمانی بود که مورد تشویق حاضران قرار گرفت. کودکانی که در کلاس های ابتدایی به تعداد تقریبی  ۱۷  نفر به اجرای سرود تورکمنینگ مختومقلی پرداختند.

زحمات خانم زمانی در طول دو ماه آموزش فشرده سرانجام در این همایش به ثمر نشست و مورد تشویق ویژه ی حضار قرار گرفت.  سپس مقاله ی خانم شکوفه جان قربانی « مختومقلی در یک نگاه  » حائز نکاتی بسیار ارزشمند و تاریخی بود از دوره ی شاعر و همچنین آثار شعری مختومقلی.

طنز کمال روحانی هم مورد تشویق حضار قرار گرفت. سپس اجرای موسیقی سنتی قلی قلی زاده جایگاه ویژه ای در این برنامه داشت. 

بعد از قرائت شعر شاعران ، گیتاریست روشن دل  بنیامین آق آتابای به اجرای برنامه پرداخت و پایان بخش برنامه هم به گیتارنوازی بی کلام اختصاص داشت که در آن ساجده نوری زاده و سارینا نوری زاده به اجرای برنامه پرداختند و تشویق حاضران را برانگیختند.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و تشکر … لطفا این مطلب را اصلاح نمایید چون مفهوم را نمی رساند اولا- (( زحمات خانم زمانی در طول دو ماه آموزش فشرده سرانجام در این همایش به ثمر نشست و مورد تشویق ویژه ی حضار قرار گرفت. سپس مقاله ی خانم شکوفه جان قربانی « مختومقلی در یک نگاه » حائز نکاتی بسیار ارزشمند و تاریخی بود از دوره ی شاعر و همچنین آثار شعری مختومقلی.)) ثانیا – چرا در بیان مطلب این قدر لکنت زبان و کم دقتی وجود دارد مثلا کودکان دختر !!! یا کودکانی که در کلاس های ابتدایی به تعداد تقریبی ۱۷ نفر !!! ثالثا- اگر ممکنه بفرمایید منظور از (( شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی ترکمن صحرا )) چیست ؟ التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا