اجتماعی

آسیه حاجی میرزاعلی ، واعظی توانا

پایگاه خبری اولکامیز- برنامه سحری رادیو گرگان در ماه مبارک رمضان مخاطبان  زیادی در بین مردم متدین ترکمن دارد. در این برنامه وعظ و سخنرانی دینی روحانیون مطرح ترکمن صحرا از استاد تنگلی تا آحوند گلشاهی پخش می گردد.

دیشب حول و حوش ساعت دو و سی دقیقه بود که سخنرانی یکی از بانوان ترکمن در رادیو پخش گردید. برای اولین بار وعظ دینی یکی از زنان را به زبان مادری ام شنیده بودم آن هم در رادیو گرگان. از این منظر برایم جالب بود و تازگی ، تنوع و جذابیت داشت.

این زن فرهیخته و عالم ترکمن ، کسی نبود جز آسیه میرزاعلی .

بانوی واعظ و سخنور که برفراز و فرود کلام مسلط است و آنگونه سخن می راند که بر کخاطبانش تاثیر می گذارد.

وی دیشب در باره توبه و بازگشت به سوی خدا و باز بودن درگاه خداوند چنان با سوز وگداز صحبت می کرد که شنیدنی بود. او آیه ۵۳ سوره زمر را قرائت کرد :

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

ترجمه : بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، که او آمرزگار مهربان است

این  بانوی سخنور آق قلایی که اصالتا از روستای میرزاعلی یلقی می باشد حدود یک دهه  است که در زمینه دینی مذهبی فعالیت چشمگیری دارد.

وی مدیر و مدرس حوزه علمیه ام الابرار خواهران آق قلا می باشد. به مناسبت های مختلف جلسات و محافل متعدد دینی برگزار می کند که درنوع خود حرکتی خودجوش و تاثیرگذار است.

آسیه حاجی طلبه و روحانی ترکمن که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی دارد و دانش آموخته کشور مالزی است .

رادیو گرگان سال گذشته در برنامه سحری دو سخنرانی از آسیه حاجی میرزاعلی  پخش کرد که با استقبال گسترده مخاطبان به ویزه زنان و دختران قرار گرفت ولی با واکنش های منفی نیز مواجه گشت . بعضی از روحانیون سخنرانی ایشان را برنتابیدند.

در حالیکه در تاریخ اسلام زنانی عالم همچون حضرت عایشه و عارف نامدار رابعه عدویه ظهور کرده اند. از میان زنان مفسران و فقیهان و عالمانی برخاسته اند . امروزه نیز زنان توانمندی و استعداد خود را در عرصه های فرهنگی اجتماعی سیاسی هنری ورزشی مذهبی و . . . نشان داده اند. از جمله در آموزش و پرورش و نهاد ها و ارگان های مختلف حضوری پر بار دارند و حتی به عضویت شوراهای شهر و روستا راه یافته و در مدیریت و تصمیم گیری جامعه نقش ممتازی دارند.

امروزه زنانی به عنوان کارشناس مسائل دینی ، سیاسی ، فرهنگی در صدا و سیما و یا دیگر مکانها مشغول به فعالیت هستند.

به نظر می رسد که برای تشویق و تقویت زنان که نیمی از جامعه  را تشکیل می دهند سخنان زنانی همچون آسیه حاجی میرزاعلی در رادیو پخش شود مثمر ثمر خواهد بود.

مخالفت برخی با سخنرانی بانوی واعظ ترکمن قابل تامل و پرسش است  مخالفان چه ادله ای دارند؟ آیا علوم دینی فقط متعلق به مردان است ؟

به باور این قلم زنان ترکمن که در عرصه های مختلف فعال هستند می توانند در زمینه علوم دینی و مذهبی نیز کارشناس و روحانی باشند و در جامعه به ایفای نقش بپردازند. کما اینکه در این زمینه زنان نسبت به گذشته حضوری پر رنگ دارند.

سخن آخر : نباید عرصه را بر زنان تنگ کنیم. حضور زنانی سخنور چون آسیه میرزاعلی را در رادیو گرگان مغتنم بشماریم .

لطیف ایزدی / ۱۷ اردی بهشت ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. (بعضی از روحانیون سخنرانی ایشان را برنتابیدند).
    سلام ، بهتر بود از آن روحانیونی که سخنرانی ایشان را برنتابیدند ، نام می بردید ، اگر بدون شاهد این ادعا کرده باشید مرتکب اشتباهی شده اید که نیاز دارد از جامعه ی روحانیون عذرخواهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا