ادبیات

به یاد ستار سوقی شاعر محبوب ترکمن

پایگاه خبری اولکامیز – محمد جرجانی: ۲۹ اردیبهشت ماه برای من روزی است که هیچوقت فراموش نخواهد شد چون در ۲۹ اردیبهشت  پدرم حاج نوربردی جرجانی از این دنیا پر کشید و به دیار باقی شتافت.

ظهر ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۲ بود که پدرم ما را با صغیر و کبیر تنها گذاشت حال بعد از ۴۱ سال در چنین روزی  و در همان ساعت بزرگ مردی از صحرا به آسمان پر کشید.

آری در چنین روزی ستار اقا رفت و نام  ساوچی را با مردم صحرا تنها گذاشت. شاید این اولین و آخرین بار نخواهد بود که بزرگان اهل ادب و شعر با کوله باری از اندوخته های ادبی و هنری از میان ما پر می کشند  و نام نیک و آثار آنان تا ابد در خاطر مردم صحرا باقی خواهد ماند. قلیچ تاقانی ها ، عیدقربان وکیلی ها . شاه محمد یلقی ها و دردی طریک ها .ارازمراد آرخی ها .جلال سوقی ها.دردی اوستا سوقی ها ،قربان دوردی مدنی ها ….‌رفتند و امروز مردم صحرا در سوگ ستار اقا نشسته اند و دوستان خود را در غم  و ماتم  گذاشت .

امروز او عیدی اونق ها، حمید کمی ها، غفور خوجه ها، لطیف ایزدی ها، عیدجان میرزاعلی ها و دیگر دوستان شفیق خود را تنها گذاشت.

مردم صحرا همیشه به شاعران و هنرمندان خود ارج می‌نهادند و می نهند که ساوچی افتخار مردم ما بود او دردها و مشکلات را بهتر از هرکسی می‌دانست و در اشعار خود می گنجاند.

ما باید به داشته های مان افتخار کنیم و ببالیم چه انان که رفتند و چه اینان که به نام ترکمن می گویند و می سرایند  ارج بگذاریم و نام آنان  و اینان را هر روز بر زبانها بیاوریم.

اگر امروز و فرداها خواهان زنده نگه داشتن آداب و سنت ها و زبان مادری مان باشیم نام نیک آنان را در کوچه ها و خیابانها و مدارس شهرمان مزین نماییم و سالانه یک روز را به نام شاعران ، خوانندگان و نویسندگان صحرا انتخاب کنیم.

سوای نکوداشت شاعر بلند آوازه ترکمن مختوم‌قلی فراغی و در هر شهری از صحرا کتابخانه ای را با آثار این عزیزان تا سیس کنیم و زبان ترکمنی را در مدارس تدریس و در همین کتابخانه ها ترویج دهیم و در هر شهری پارکی را با تندیس و مجسمه های این عزیزان بنا نهیم بیاییم از فرصت استفاده کنیم و به جای گفتن عمه و خاله از کلمات پرمحتوای ترکمنی خود بهره ببریم تا نام سولماز ما و تایماز ما ، سوللی سیسی ،و تایلی تی تی نشود.

ستار آقا روحت شاد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا