مطالب ویژه

بی اخلاقی های انتخاباتی و رسالت اهالی رسانه

پایگاه خبری اولکامیز – تا انتخابات زمان زیادی نداریم.این رویداد سیاسی در ترکمن صحرا و استان گلستان به روزهای گرم و داغ خود رسیده است. با گرمتر شدن رقابت های انتخاباتی، برخی از کانال های تلگرامی مجهول الهویه در فضای مجازی ظهور کرده اند که کاملا هدفمند بوده و ناجوانمردانه به تخریب کاندیداهای شاخص و رای آور و همچنین فعالان و  شخصیت های تاثیرگذار و اصحاب رسانه می پردازند. در این باره از  تنی چند از فعالین رسانه و انتخابات چند پرسش مطرح کردیم:

به عنوان یک فعال رسانه و یا انتخاباتی و اجتماعی نظر شما در باره این کانال های فیک چیست؟

آیا هتاکان و تخریب کنندگان به اهداف شوم شان خواهند رسید؟

حضور کانال های بی هویت چه تاثیری در سرنوشت انتخابات خواهد گذاشت؟

در قبال آنها چه باید کرد آیا سکوت کنیم و بی تفاوت باشیم و یا اینکه به آنها پاسخ داده و روشنگری کنیم؟

سئوال آخر اینکه نقش و وظایف نیروهای امنیتی به ویژه پلیس فتا در برخورد و شناسایی این ها جهت سالم نگهداشتن فضای انتخابات چیست؟

مهدی سیدکلاته فعال رسانه و عضو تحریریه ماهنامه ترکمن دیار در پاسخ به این سئوالات یادداشت ذیل را ارسال نمود که در پی می آید: 

سلام و ادب.
اگرچه اساسا وقت صرف کردن برای فکر و نگارش در مورد این موجودات را بیهوده میدانم ولی به احترام شما پاسخ هایی که به ذهنم می رسد را عرض میکنم.

اول اینکه اینها هیچ وقت نمی توانند عنوان رسانه را یدک بکشند چرا که هیچ یک از اصول یک رسانه را ندارند، نه هویت مدیران مشخص هست و نه پاسخگو هستند لذا حتی عنوان رسانه هم برایشان زیادی بزرگ است.

 مردم ما هم با گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دنیای امروز دیگر کاملا آگاه و بصیر شده اند و پس از انتشار اولین محتوی های این زردنامه ها پی به ناسره بودن آنها می برند و نگرانی از باب فریب خوردن مردم وجود ندارد، پس هیچگاه نمی توانند به اهدافی که دارند و جز شایعه پراکنی و تخریب افراد موثق و نامزدهای شاخص و فعالان رسانه ای موثر و ایجاد تفرقه بین اقوام و جامعه نیست، نخواهند رسید.

البته این امر به هوشیاری اهالی اصیل رسانه و خود نامزدهای انتخاباتی و ستادها و هواداران ایشان هم بستگی دارد که در فضای رقابت و در بین کثافت هایی که منتشر میشود بر اثر هیجان و احساسات ، اسیر حربه و دام های فکری اینان نشوند و بر حفظ اخلاق در رقابت و فعالیت پایبند و استوار بمانند.

این کانال ها اتفاقا نه تنها ضربه ای به انتخابات و انتخاب مردم نمی زنند بلکه موجب ایجاد هیجان و شور هم میگردند چرا که مردم مطالب اینها را که می بینند و با واقعیتها و سوابق و عملکردهای افراد حقیقی که سالها جلوی چشمشان بوده مقایسه میکنند بیشتر به عمق عداوتها و کینه جویی ها در مسیر انتخابات پی میبرند و در واقع به نوعی از بی ادبان، ادب آموخته و در مسیر انتخاب اصلح و حضور موثر و مفید در عرصه تشویق و تهییج می شوند. کارکرد اینها برای بسیاری از افراد همان « عدو شود سبب خیر » است و بس .

در مورد نحوه ی مقابله، اول من نیازی به برخورد نمی بینم، حرف های ایشان مانند فحش بچه است که باید برایش صلوات فرستاد اما اگر در ریختن آبروی مومن و ورود در مسائل خانوادگی آن هم با دستاویز دروغ و تهمت اصرار ورزیدند قطعا باید برخورد قاطع با آنها صورت گیرد و این هم تخصص پلیس فتا و نیروهای امنیتی است که اگر احساس کنند این کودکان از مرحله ی فحش دادن به مرحله ی شکستن شیشه های منازل رسیده اند، انشاءالله در عین مرحمت گوشی هم خواهند پیچاند تا ادامه نیابد .

با پاسخ دادن به هرزنامه های اینها موافق نیستم چون مخاطب ناشناس و مجهول اساسا حرفش ارزشی ندارد که نیازمند پاسخ باشد و اگر قرار باشد برای هر حرف اینها پاسخ داده شود، عملا اینها مدیریت فضای رسانه شهرستان را در دست خواهند گرفت و خط میدهند که رسانه های رسمی به چه مواردی بپردازند و کجا تمرکز کنند و چه اطلاعاتی را کسب نمایند … و بعد از آن کلا شب تا صبح همه باید مانند سربازان این آدم ها مشغول انجام رسالت در مسیر تدوین شده توسط آنها باشیم لذا همینکه در گروهها افراد آگاه خاک بر صورت اینها می پاشند و کذایی بودن آنها و کذب بودن مطالب هجو شان را گوشزد میکنند کفایت میکند و نیازی به ورود رسانه ها نیست .

اگر اعتقاد قلبی و ایمان به آگاهی و درک و شعور بالای مردم عزیزمان داشته باشیم و باور داشته باشیم خدایی هست تا ماه پشت ابر نماند و حقایق آشکار هست و آشکارتر خواهد شد و مردم هم عملکردها و رفتار عینی و حقیقی افراد طی سالها حضور فعال در جامعه را ملاک قرار میدهند نه هرزنامه های هجو نویس مقطعی و هرازگاهی که برای چهار روز انتخابات به صف شده اند، برای همه ی ما کافیست و واقعا نیازی به پرداختن و توجه کردن به این مجهول الهویه های معلوم الحال نیست .

پیشنهاد میکنم به مردم خود ایمان داشته باشیم و از نفرت پراکنی برخی افراد گمراه و فریب خورده ، هیجانی و بی منطق و افراطی، آزرده خاطر نشویم، قطعا در صورت استمرار این فعالیتهای حرمت شکنانه با ورود به مسائل خانوادگی ساختگی نامزدها که طبق قانون انتخابات تخریب علنی نامزدها هست ، به زودی هم متولیان مربوطه ورود خواهند کرد و همچون سالیان گذشته فضای اطلاع رسانی و تبلیغات را پالایش می نمایند.

حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‌ وَ نِعْمَ النَّصیرُ

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا