یادداشت

سوتی راننده سوت زن!

پایگاه خبری اولکامیز – مهران دالوندی: چند شب پیش با دوچرخه به سمت خانه داشتم می رفتم که سر سه راه دیدم یک پژوی سیلور بدون راهنما زدن، سوت زد که من متوجه آن بشوم و او بپیچد !! کمی بیشتر دقت کردم دیدم یک نوزاد بغل راننده جوان بود .فهمیدم برای همین سوت می زند. من هم سوت زدن که بفهمد متوجه او شده ام.جالب اینجا بود که خانمش هم سمت شاگرد نشسته بود!!

اما سوال اساسی این است که چرا راننده بایستی نوزاد را در بغل بگیرد در حالیکه مادر نوزاد نیز در خودرو وجود دارد؟!!در شرایط اورژانسی راننده با آن وضعیت چطور می خواهد ماشین خود را جمع کند ؟!

گذشته از سوء مدیریت ترافیکی،بسیاری از رانندگان نیز بخصوص هنگام غروب و گرگ و میش هوا چراغ کوچک را روشن نکرده ،راهنما نمی زنند ،حق تقدم را رعایت نمی کنند و….

عصبی بودن اغلب مردم به رانندگی خطر ناک منجر می شود و از سوی دیگر رانندگی خطرناک هم رانندگان را بیشتر عصبانی می کند.

استفاده نابجا از بوق نیز از دیگر مسائل رانندگی می باشد .برخی که اصلا بوق نمی زنند .برخی پشت سر دیگران که قانونی می روند ،بقدری چراغ داده و بوق می زنند که حواس راننده جلویی را پرت کرده و باعث تصادف وی می شوند.

متأسفانه برخی از رانندگان آژانس ها نیز به علت عجله ،در بوق زدن ممتد و بقول خودشان خیابان بازکنی ید طولایی دارند .غافل از اینکه با اینکار با اعصاب و روان مردم بازی کرده و باعث حوادث ناگوار می شوند.

برخی نیز بوق های غیر استاندار (بوق خاور) روی خودروی سواریِ خود نصب کرده اند که صدای آن از ۱۶۰ دسیبل هم بالاتر بوده و به گوش مردم آسیب جدی وارد می کند.افراد سالخورده ،زنان باردار،بیماران نیز از این آلودگی های صوتی رنج بیشتری برده و برای آنان خطرناک تر است.

بر همین پیوست کمپانی های سازنده خودروهای سنگین برای کامیون ها بوق شهری و بیابانی طراحی نموده اند که بوق شهری آن ها با دسیبل پایین می باشد و ضرر خاصی برای مردم ندارد.

به اعتقاد من کسیکه می‌خواهد راننده وزیده و خوبی باشد بایستی ابتدا دوجرخ سوار خوبی باشد چراکه دوچرخه سواری باعث بهبود حسی_حرکتی شده و هماهنگی و هارمونی در بدن ایجاد می کند.بعد شخص می تواند با موتور ،سواری و ماشین سنگین به شرط داشتن گواهی نامه رانندگی کند .به عبارت دیگر در رانندگی نیز بایستی سلسله مراتب طی شود.

از طرف دیگر کارپولینگ (carpooling)یا هم سفری می تواند کمی از ترافیک سنگین این روزهای گنبد کاووس بکاهد .

فرمیسک باشید.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا