مطالب ویژه

شهرک سازی در آق قلا: معضل یا کلاف سر در گم

پایگاه خبری اولکامیز – احمد دلیجه*: ماجرای شهرک سازی در مراتع ۸۵۰ هکتاری روستای یلمه خندان شهرستان آق قلا را می توان از دیدگاه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار داد که در چند روز گذشته از سوی دلسوزان و تنی چند از فعالان، نقطه نظرات خود را که غالبا همسو با همدیگر و در مخالفت با این طرح مطرح کرده اند و با قدرت رسانه تبدیل به حرکت اعتراضی جمعی در اذهان مردم شده است.

این طرح، معضل است از این جهت که شهرستان آق قلا به لحاظ محرومیت و توسعه نیافتگی در شاخص‌های مختلف، چالش های پر شمار و عدیده ای را پیش از این تاکنون یدک می کشد از جمله:

_میزان اشتغال پایدار جوانان اندک است و درآمد ناکافی که نیروی کار را مجبور به انتخاب مشاغلی از شهرهای دوردست و کلانشهرها نموده( شهرک صنعتی آق قلا، نیروی کار بومی محدودی را به کار گرفته است!!!).

_جاده های بین شهری استاندارد نیست و توسعه جاده ای شهرستان از هر چهار سو به کندی(عمدا یا سهوا) پیش می‌رود و روزی نیست که حادثه ای رخ ندهد و کام خانواده ای به خاطر از دست دادن عزیزانش تلخ نگردد.

_شهرستان آق قلا با جمعیتی بالغ بر ۱۴۰،۰۰۰ نفر در مرکزیت شهری خود چه در بخش مرکزی و چه در بخش وشمگیر فاقد امکانات توسعه اجتماعی همچون تفرجگاه‌ها و پارک های تفریحی، سینما و حتی  کتابخانه است؛ جای شگفتی است که شهر کتابخانه ندارد یعنی بعد از سیل فروردین ۹۸ هنوز بلاتکلیف است!

برای دسترسی به مراکز تفریحی و فرهنگی، باید به شهرهای دیگر رفت و این یعنی هدر رفت وقت و سرمایه و مخاطرات دیگر.

-ترافیک شهر آق قلا، دردسری دیگر برای شهروندان و چالشی برای مدیریت شهری است که نیاز به جانمایی پل های جدید و ایجاد کمربندی ست که با افزایش جمعیت شهری و متناسب نبودن سایت های اداری و مالی، این شرایط بغرنج تر می شود.

_مسائل مربوط به آلایندگی های زیست محیطی، همچون دفع زباله های استان های همجوار در شمال شهر آق قلا و همچنین پساب های کارخانه ی ید و خشک شدن تالاب‌های آلاگل و آجی گل، که دغدغه ای جدی و مساله ای به غایت پیچیده را پیش روی تمامی سکنه شهرستان قرار داده است.

_شهر آق قلا، هنوز سیل ویرانگر سال ۹۸ را از یاد نبرده و نیازمند توجه و اقدامات عمرانی در همین بافت فعلی خودش می باشد: شهرک شیرمحمدلی، شهرک مخابرات، شهرک شهرداری، محله حکیم آباد، محله کل آباد و دهها کوی و برزن در همین بافت فعلی فاقد ابتدایی ترین امکانات شهری  بوده و به اصطلاح حقوق شهروندی رعایت نشده است.

با این اوصاف، تصویب چنین طرحی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های شهری و محدودیت‌های شهر آق قلا، توجیه بردار نیست و نشان از کج سلیقگی و بی برنامگی و احتمالا کارشکنی علیه وحدت مثال زدنی اقوام و شهروندان آق قلایی ست چرا که در همین سیل اخیر هم مساعدت های نیروهای جهادی و بسیجی به تبعیت از دستور مقام معظم رهبری، موجبات دلگرمی و هم افزایی شهروندان در کشاکش آن روزهای سخت شده  بود که با توجه به برداشت عمومی از تصویب این طرح، موجب تفرقه، دلسردی و نا امیدی خواهد شد بنابراین تبعات این اقدام نسنجیده در آینده گریبان متولیان بی برنامه و همچنین صاحب منصبانی خواهد بود که از کنار آن به راحتی گذر کنند.

* فعال فرهنگی اجتماعی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا