یادداشت

اوغول بی بی قورچایی، شهید منا

پایگاه خبری اولکامیز – «اوغول بی‌بی قورچایی» بانوی گلستانی بود که همچون پرستوی عاشق پس از دیدار معشوق در سرزمین وحی به‌سوی پروردگار بال گشود.

به گزارش ایرنا، شهیده «اوغول بی‌بی قورچایی» از بانوان اهل سنت گلستان بود که در ۲۰ اسفند سال ۱۳۲۷ در روستای «قورچای» گنبد به دنیا آمد و در آخرین روز مناسک حج ابراهیمی در روز دوم مهرماه ۱۳۹۴ در خیابان ۲۰۴ صحرای منا بر اثر گرما، ازدحام جمعیت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

صبح پنجشنبه دوم مهر ۱۳۹۴ که اوغول بی‌بی قورچایی زائر بیت‌الله الحرام در حال عزیمت از منا به‌سوی جمرات بود، گمان نمی‌کرد به سبب بستن گذرگاه ۲۰۴، فاجعه‌ای مرگبار در انتظارش باشد و در نیمه‌راه عبور از این گذرگاه جان خود را از دست بدهد.

حاج ایرمحمد قورچائی همسر شهیده اوغول بی‌بی قورچایی به ایرنا گفت: این شهیده نسبت به امورات مذهبی بسیار باانگیزه بود و عبادت ویژه و خواندن نماز شب را مورد توجه ویژه قرار می‌داد.

وی اظهار داشت: علاقه شهیده به امورات مذهبی موجب شده بود که باوجود نداشتن سواد، از ﻫﺮ ﻓﺮﺻﺘﻰ ﺑﺮای ﻣﺴﺎﺋﻞ ‫عبادی اﺳﺘﻔﺎده و اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی بیان کرد: شهادت هدیه‌ای است که تنها نصیب بندگان خالص خدا می‌شود و همسرم باروحیه ایثار و خدمت به نیازمندان لایق این درجه والا بود.

این همسر شهید گفت: در عروسی گرفتن برای جوانان روستا همیشه پیش‌قدم بوده و حاجات موردنیاز شروع زندگی آنان را برآورده می‌کرد.

وی گفت: هر دو به این سفر رفته بودیم. قبل از حرکت کاروان از ایران با شهیده مرجان نازقلچی ( فرماندار پیشین بندرترکمن و شهیده منا) مثل دختر و مادر صمیمی شده بودند و همه جا با هم بودند. چند دقیقه قبل از وقوع آن فاجعه، با هم به راه افتادند. تاکید کردم مواظب باشید گم نشوید اما هنوز چند دقیقه نگذشته بود که آن اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: ۱۰ روز چادر به چادر دنبال پیکرش می‌گشتیم ولی خبری نمی‌شد. دست‌پر به سرزمین وحی رفتم و مجبور بودم دست‌خالی برگردم. بعد از پنج سال خبر پیدا شدن پیکر همسرم رسید که همان‌جا در منا دفن شد.

حاج علی قورچائی پسر بانو شهیده اوغول بی‌بی هم دراین‌ارتباط گفت: مادرم ازجمله خیران روستا بود و زمانی که خبر شهادت ایشان رسید گروه‌گروه کسانی که به آن‌ها کمک کرده بودند در خانه ما گریه می‌کردند که روز ما با رفتن ایشان چگونه می‌گذرد؟

وی افزود: یک‌زمانی گفته بودند خوش به حال کسانی که در مکه شهید شوند و خودش بعد این دعا همان‌جا ماند و همین حادثه پیش آمد.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۴۶۴ جان‌باخته فاجعه منا ۴۹ حاجی آن شامل ۲۳ زن و ۲۶ مرد از اهالی گلستان بودند که شهرستان ۴۱۱ هزارنفری گنبدکاووس با ۳۱ حاجی که همگی از برادران و خواهران ترکمن و اهل سنت بودند، بیشترین آمار شهدای این مصیب غمبار را داشت.

استان گلستان از تنوع قومی؛ مذهبی و نژادی با آداب و فرهنگ‌های گوناگون برخوردار است ولی همه آن‌ها به سرزمین خود عشق می‌ورزند و در اعتلای وطن هم‌نظرند که جلوه گری آن در هشت سال دفاع مقدس به‌خوبی نمایان است.

استان گلستان یک‌میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف دارد که به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

*تیتر از اولکامیز است

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا