اجتماعی

علت العلل افزایش خشونت ها در جامعه

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: پارسال اولین روز سال با حادثه تلخ روستای عرب سرنک شروع شد. اما سرانجام این پرونده به کجا رسید به صورت رسمی برای مردم اعلام نشد. امسال نیز اوایل سال خالی از خشونت نبود. قتل دو روحانی ترکمن در گنبد و حوادث روستاهای آق بند و یلمه سالیان و بستری شدن حدود سی نفر مردم در بیمارستانهای گنبد و آق قلا و گرگان بر اثر شلیک با تفنگ های ساچمه ای و کشته شدن یک نفر از مجروحان درگیری یلمه سالیان نوید خوبی برای آینده نیست.

البته خشونت در همه جوامع کم و بیش هست. چند ماه پیش رئیس جمهور امریکا اعلام کرده بود در امریکا روزانه حدود سیصد نفر در درگیری های مسلحانه مجروح و از این تعداد حدود یک سوم آنها به قتل می رسند. روزانه بالای صد نفر کشته برای یک جامعه ی ۳۲۰ میلیون نفری.

اما به نظر می رسد افزایش خشونت ها و درگیری ها و سرقت ها در ایران ریشه های اقتصادی دارد. به موازات افزایش مشکلات اقتصادی مشکلات اجتماعی مانند نزاع و درگیری و سرقت و طلاق و خودکشی و اعتیاد و فحشا و قتل نیز فزونی می گیرد. راه حل آن نیز رفع مشکلات اقتصادی است.

اینکه درسال ۱۳۹۷ طبق اظهارات مسئولان نیروی انتظامی ۷۶۰ هزار نفر دست به سرقت زده اند و طبق اظهارات معاون وزیر کشور، حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خود کشی کرده اند و از این تعداد حدود حدود ۵ هزار نفر به خودکشی منجر می شود گویای خیلی چیزهاست و عمق مشکلات را نشان می دهد.

خیلی ها انتظار داشتند با یک دست شدن قدرت و با انتخاب یک رئیس جمهور اصول گرا و با کاهش در گیری های جناحی، گرانی و تورم و بیکاری کاهش خواهد یافت و مردم نفس راحتی خواهند کشید. اما بعد از هشت ماه از انتخاب دولت جدید و دو سال از مجلس انقلابی و حزب اللهی هنوز امیدها محقق نشده و آرزوها در دل مانده است.

مخالفان اما می دانستند مشکل اقتصادی ریشه های فراتر از درگیرهای جناحی دارد. ریشه های اصلی آن در نگرش ها و رویکردهای کلان سیاسی کشور است. اگر آن نگرش ها و رویکردها اصلاح نشود نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمی شود بلکه خشونت ها و مشکلات اجتماعی احتمال اینکه از این هم بیشتر شود وجود دارد.

امید است این نگرشها و رویکردهای کلان هر چه زودتر اصلاح و وضعیت عمومی بهتر شود و گرنه کار نیروهای انتظامی و امنیتی مبارزه با معلول است نه علت. تا علت (مشکلات اقتصادی) برطرف نشود و معلول (افزایش خشونت) برطرف نخواهد شد.

آمار مسئولان نیروی انتظامی نیز سیر صعودی خشونت از سال ۱۳۹۷ به بعد را نشان می دهد.

در مورد حوادث یلمه سالیان در یکی دو روز آینده یک یادداشت مستقل خواهم نوشت و زمینه های پیدایش نزاع قومی را تحلیل خواهم کرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا