گزارش

تصویب هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار پایان‌بخش مشکل ۲۷ ساله طرح فاضلاب گنبد 

پایگاه خبری اولکامیز – تصویب هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار سفر استانی دولت سیزدهم به گلستان برای تکمیل مرحله نخست پروژه ملی جمع آوری فاضلاب گنبدکاووس پس از گذشت ۲۷ سال از شروع عملیات اجرایی آن امید را در شهروندان این منطقه شرق استان زنده کرده است.

به گزارش ایرنا، تا قبل از سفر ۱۳ اسفند رییس جمهور دولت جهادی سیزدهم به گلستان، تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس از مطالبات ۱۷۰ هزار شهروند دومین شهر بزرگ این استان بود که با تصویب هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار، روزنه‌های امید در اهالی این شهر مرزی برای پایان یافتن این پروژه تاریخی زنده شده است.

عملیات اجرایی طرح جمع آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس در سال ۱۳۷۴ آغاز شده و به گفته “حسین سعیدی راد” مدیر امور آب و فاضلاب این شهرستان مرزی این طرح تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۱۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

حرکت بسیار کُند طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهری گنبد که باهدف جمع آوری و تصفیه فاضلاب خانگی و دفع آب‌های سطحی این شهر و استفاده از آن برای مصارف کشاورزی درحال اجراست گلایه مردم و برخی مسوولان این شهرستان را از سالیان گذشته به‌دنبال داشته و آنها از هر فرصتی برای بیان این مطالب استفاده می‌کنند.

انتشار خبر سفر استانی آیت الله رییسی و برخی اعضای هیات دولت به گلستان موجبات خوشحالی مردم گنبدکاووس شد و آنها امیدوار شدند تا طلسم عملیات اجرایی طرح جمع آوری فاضلاب این شهر شکسته شود که خوشبختانه با تصویب مبلغ یادشده برای تکمیل مرحله نخست این طرح ملی امیدها در این خصوص زنده شد.

تصویب هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال پایان‌بخش مشکل ۲۷ ساله طرح فاضلاب گنبد 
 عکس آرشیوی است

وضعیت توپوگرافی(پستی بلندی های زمین) و هم تراز بودن زمین در بیشتر نقاط شهر گنبدکاووس، بالا بودن سطح آب های سطحی و زیرزمینی و ورود فاضلاب خانگی به کانال‌های هدایت آب‌های سطحی که سبب ایجاد بوی تعفن در این کانال‌ها شده، اهمیت تسریع در عملیات اجرایی طرح ملی فاضلاب در این شهر را دو چندان کرده است.

حرکت لاک پشتی این طرح ملی و توقف عملیات اجرایی آن در چند سال گذشته همچنین سبب شد ورود فاضلاب شهری و خانگی به ۲ رودخانه واقع در قسمت شمالی و جنوبی گنبد که سال‌هاست علاوه بر آلودگی زیست محیطی، سیمای این ۲ گذرگاه آبی را زشت و اسفناک نمایند، بر غم و غصه مردمان این شهر افزوده بود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در همین پیوند به خبرنگار گفت: پروژه ملی جمع آوری فاضلاب این شهر که ۲۷ سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد و تازه به نیمه راه رسیده است مستلزم نگاه ویژه دولت انقلابی دکتر رییسی و مجموعه وزارت نیرو به این طرح بود.

امانقلیچ شادمهر بابیان اینکه هیچ پروژه فاضلابی در کشور نداریم که با گذشت ۲۸ سال هنوز فاز نخست آن به بهره‌برداری نرسیده باشد، افزود:  با تصویب اعتبار یادشده در قالب مصوبات سفر استانی دولت امیدواریم مرحله نخست این پروژه تکمیل و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: تلاش خواهد شد تا اعتبارات تصویبی پروژه جمع آوری فاضلاب گنبد در اسرع وقت ابلاغ و تخصیص یابد.

شهردار گنبدکاووس پیش از این به خبرنگار ایرنا گفت: روند کند و توقف عملیات اجرایی پروژه ملی جمع آوری فاضلاب این شهر سبب شده تا فاضلاب های خانگی شهروندان وارد کانال‌های هدایت آب‌های سطحی شهر شوند و علاوه بر بوی تعفن مشکلاتی در مسیر حرکت آبهای سطحی در مواقع بارندگی ایجاد کند.

سیدعلی اصغر موسوی خاطرنشان کرد: به سبب شرایط توپوگرافی شهر گنبد و اجرا نشدن طرح فاضلاب با کمترین بارش در این شهر آبگرفتگی معابر داریم که علاوه بر مشکلات ترددی برای شهروندان و اعتراضات آنها، خساراتی را نیز به تاسیسات و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی وارد می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرده بود تا دولت و وزارت نیرو با تزریق اعتبارات مورد نیاز برای کاهش مشکلات شهروندان گنبدی موجبات حداقل افتتاح بخشی از این پروژه را محقق نمایند.

تصویب هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال پایان‌بخش مشکل ۲۷ ساله طرح فاضلاب گنبد 
 عکس آرشیوی است

در همین پیوند مدیر امور آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی این طرح که از سال ۱۳۷۴ آغاز شده اکنون به ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و برای تکمیل آن به ۱۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

حسین سعیدی راد افزود: برای تکمیل مرحله نخست این طرح ملی شامل تکمیل ایستگاه پمپاژ شماره ۹، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب آن که ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، لایروبی و رفع نواقص شبکه جمع آوری فاضلاب به طول ۸۴ کیلومتر و واگذاری ۳۰ هزار انشعاب فاضلاب حداقل به هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اضافه کرد: با تخصیص هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل مرحله نخست این پروژه در جریان سفر ریاست جمهوری به گلستان و با ابلاغ و تخصیص به موقع منابع اعتباری مرحله نخست طرح جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

سعیدی راد اضافه کرد: با تکمیل مرحله نخست این طرح ملی، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز تصفیه (باز تولید) و برای مصارف کشاورزی اراضی اطراف آن که سال‌هاست از مشکل خشکسالی و کم آبی رنج می‌برند، مورد استفاده قرار می‌گیرد ضمن اینکه از آلودگی‌های زیست محیطی ورود فاضلاب به ۲ رودخانه این شهر و بوی تعفن ناشی از آن نیز جلوگیری خواهد شد.

گنبدکاووس با حدود ۱۷۰ هزار نفر جمعیت و ۲۸ کیلومتر مربع وسعت دومین شهر بزرگ استان گلستان است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا