اجتماعی

عواقب بی تدبیری در زندگی ما

پایگاه خبری اولکامیز- آنه محمد مارامایی: اگر یک انسان بخصوص یک مومن وقتی خبر حلق آویز شدن ۵ انسان از یک خانواده در نجف آباد را بشنود باید قلبش آنچنان سالم باشد که بتواند از بروز سکته قلبی در وجودش پیشگیری نماید و اگر هم سکته نکند حداقل تا یک هفته باید تو فکر فرو رود اما  بی خیال واقعیت ها دم از عدالت و پیشرفت و…. زده می شود.

عین همین جریان دقیقا ۳۷ روز پیش نوه عمه ۱۹ ساله و دوست دختر ۱۴ ساله اش بخاطر درک نکردن خانواده های شان و نرسیدن به آرزوهایشان خودکشی کرده اند اینها دو نمونه از هزاران نمونه این نوع اتفاقات ناگوار در جامعه ماست که کارشناسان جامعه شناسی چندین دهه احتمال وقوع این نوع موارد ناگوار را پیش بینی کرده اند.

متاسفانه در این مدت برخی به این واقعیت ها اصلا و ابدا گوششان بدهکار نبوده و هیچ برنامه آینده نگرانه و علمی مدون ارائه نکرده اند. سوال اساسی در رابطه با این واقعیت این است که این روزها که تصمیم گیران به ناچار مردم را به ازدواج وفرزند آوری تشویق وترغیب می کنند فایده اش چیست که حاصل دسترنج چندین ساله خانواده ها وجامعه اینچنین خودشان را نابود کنند؟

پس ای مسئولان گرامی ذره ای به علم و دانش ونظریات کارشناسان ارزش قائل شوید ودست بکشید از هیجانات واحساسات بی منطق و غیر واقعی.

بیائید جلوی نابودی آنچه داریم همانند جوانان و نوجوانان، فرهنگ، اعتقاد ، دین و مذهب و….بگیرید که اگر از حالا بفکر داشته هایمان نباشیم مطمئن باشید بقول جامعه شناسان در آینده نزدیک جامعه ما با بحران های اجتماعی اقتصادی فرهنگی وحشتناکی روبرو خواهد شد که اگر نعوذباالله این وضعیت پیش آید صدمات جبران ناپذیری پیش خواهد آمد که آرزوی هر ایرانی است که این چنین نشود.

آخه دلیل این نوع خودکشی ها  درگیریهای فیزیکی خشم های نابود کننده منجر به چاقوکشی و قتل، اختلاس ، طلاق های زیاد میان جوانان ، پایین بودن آمار ازدواج، فرار از خانواده و… کاملا با وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ما قابل پیش بینی می باشد چون در تمام جوامع رخ داده است. مگر صبر و تحمل انسان محدود نیست؟

معلوم است که اگر امید، آرزو ، اهداف، برنامه ها، زحمات و… هر انسانی در زمان خاصی تامین و به نتیجه نرسد. صد البته دچار حرکات و اعمال انتحاری و انتقامی و…. میشود و باید با تشکیل کلاس ها و برنامه ها با متخصصان این امور از وقوع این موارد ناگوار پیشگیری شود . از اصول اولیه این پیشگیری ها هم بهبود معیشت مردم بخصوص جوانان تحصیل کرده و آماده استخدام ازدواج و…. است.

همانطوری که در مطالب گذشته ام اشاره کردم که اگر معجزه شود و والدین کارمند بازنشسته با حقوق دریافتی از اداره همچون خودم که بعد از ۳۲ سال خدمت زیر ۱۰ میلیون تومان می باشد چطور میتواند مخارج دیگر زندگی خود و اهل خانواده اش را تامین کند؟

آخه وقتی پس اندازی نباشد. چطور والدین کارمند هزینه ازدواج و جهیزیه، مسکن، پوشاک و…. عزیزانش را تامین کند؟

والدین نهایتش چند سال با وعده وعید فرزندان و اهل خانواده اش را می تواند به صبر و تحمل تشویق کند؟مگر زمان، زمان محاسبات و حساب و کتاب نیست؟

مثلا خودم به فرزندم ۲۵ ساله ام که خدمت سربازی وتحصیلات دانشگاهی اش را تمام کرده وعده تشکیل خانواده وشغل و….چند ساله بدهم ؟مگر او علم ودانش ندارد ونمی بیند که والدین بازنشسته اش چطور با قرض و نسیه و…. زندگیش را بزور وبا مشقت می گذراند؟ خوب چطور او را به خواسته حاکمان جامعه ام راضی به زندگی متاهلی نمایم؟مگر او نخواهد گفت بابا شما با داشتن شغل الان زندگی ات می لنگد پس چطور من بدون شغل ودرآمد تشکیل خانواده بدهم. ویا درهمین همسایگی خودم خدا را شاهد می گیرم دو یا سه همسایه ام دونفری خودش وهمسرش اینقدر پیش فرزندان تحصیل کرده. وسن بالا (۳۵ سال) گریه وزاری می کنند تا فرزندان دختر وپسرشان رابه ازدواج وادارندقادربه کسب رضایت فرزندانشان نیستند. وحتی چند نفر روحانی وریش سفید از نزدیکانشان را هم واسطه کرده اند که آنها را راضی به تشکیل خانواده کنند نتوانسته اند .معلوم است که فرزندانشان راضی نمی شوند چون امید ندارند وواقعیت های جامعه را می بینند. وصد البته خواهند گفت که ای بابا وای مامان من الان خودم از هر لحاظ در بحران واندوه و…. هستم حالا چطور بیایم یک نفر دیگر را هم مثل خودم بدبخت کنم؟ چون فرزندان امروز علم وحساب و کتاب و…. می دانند ودیگه مثل جوانان گذشته نخواهند گفت که خدا کریم و روزی دهنده است وسریع تسلیم خواسته والدینشان شوند.

خلاصه کلام بنده اینست ای بزرگواران به آن خدایی که می پرستیم بفکر مردم کشورمان باشید و جلوی بحران های صد در صد احتمالی به قول کارشناسان را با مشورت وبرنامه ریزی و… بگیرید تا مردم انشاالله یک زندگی راحت و شایسته فرهنگ و اعتقادات دینی شان را داشته باشند .به امید آن روز.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا