یادداشت

متاستاز گرانی ها

پایگاه خبری اولکامیز – مهران دالوندی: برای روشن شدن این موضع ابتدا معنای ترم متاستاز را بررسی کرده و سپس مطلب را ادامه می دهم .
متاستاز (به فرانسوی: Métastase) یا دگرنشینی[۱] یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، گفته می‌شود. به این نوع تومورها، تومورهای دگرنشین نیز گفته می‌شود.

وقتی یک کالای اساسی مانند تخم مرغ گران می شود ،مواد خوراکی دیگری که حاوی آن هستند نیز طبعاً گران می شوند.در خصوص آرد،روغن و…نیز این موضوع مطرح است.

بجز این گونه گرانی ها که فراگستر می شود و از یک ماده غذایی به مواد دیگر منتقل می شود،برخی سود جویان نیز قیمت کالاها و خدمات خویش را افزایش می دهند تا سود بیشتری کسب کرده و از آب گل آلود ماهی مقصود بگیرند .آن ها هیچ گاه نوع دوستی و یا ارزشهای این چنینی را به رسمیت نشناخته و خود را زرنگ فرض می کنند.آن ها از احتکار هم روگردان نیستند و برخی قبل از گرانی ها مغازه خویش را خالی کرده تا در زمان مناسب اجناس را به قیمت بالاتر بفروشند!وقتی هم که تلویزیون اعلام کند که به قیمت جدید بفروشید که دیگر وااسفا!

برخی دیگر نیز چون قدرت خرید کمتری پیدا می کنند ،قیمت خدمات خویش را بالا می برند.

تمام این موارد باعث متاستاز یا گسترش گرانی ها می شود که ترس و عدم اعتماد مردم نیز آن را بیشتر کرده و ناپختگی طرح هم به آن دامن میزند .

برای عینی شدن این امر می توان یک سیم مفتولی را مثال زد که وقتی گرما به قسمتی از آن می خورد ،مولکولهای آن گرما را تسری داده و به سرعت کل مفتول گرم می شود.

اینکه اقتصاد ایران بیمار است برکسی پوشیده نیست ولی اینکه بخواهیم بدون بی هوش کردن بیمار را جراحی کنیم و این تومور بدخیم را خارج کنیم ،نه تنها بیمار از درد زیاد دوام نمی آورد، بلکه اصلا طرز عمل پروسیجر(procedure) خوبی را انتخاب نکرده ایم .

بنابراین مشورت با متخصصین واقعی شاید کمکی نماید که بیمار به حال طبیعی خویش برگشته و نیازی به شوک درمانی و شیمی درمانی نداشته باشد که لازمه این کار نیز تولید امید مضاعف بوده و نه گفتار درمانی و وعده و وعید های پوچ و توخالی .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا