اجتماعی

نظری در باره شهرک سازی در آق قلا

پایگاه خبری اولکامیز -عبدالستار تابت سید*:  بحث شهرک سازی و اسکان اشخاص و افراد از قومیتهای مختلف از شهرستانها و استانهای دیگر با توجه به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی متفاوت، چالشهای بزرگی را در اینده ای نه چندان دور در منطقه را دامن خواهد زد.

از زمان اعلام این خبر در رسانه ها و فضای مجازی و… التهابی بی سابقه در جامعه ایجاد گردیده و حساسیت ویژه ای را در بین آحاد جامعه از فعالین فرهنگی، اجتماعی، سیاسی گرفته تا رجال مذهبی را برانگیخته است.

حساسیت به این موضوع از طرف افراد شاخص بومی نشان از عدم مطالعه ی دقیق در این موضوع و در نتیجه کارشناسی های نادرست از سوی مسئولین و مطرح کنندگان طرح مذکور را دارد.

اگر به هر دلیلی شهرستان و ساکنان در این مناطق دی نفع می بودند ابدا با چنین طرحی مخالفت نمی نمودند، اما وقتی می بینند جوانان و سرمایه های خودشان بیکار و حیران و خانه بدوش در شهرستانها و استانهای دیگر هستند، اسکان اقوامی دیگر با علایق و سلایق و فرهنگهای متفاوت و ناموزون جز باری اضافه بر دوش منطقه و ایجاد مشکلات متعدد، عواید دیگری در پی ندارد.

مصداق بارز این گونه اسکان و جابجایی را در سیل سال ۸۲ در منطقه کلاله با اسکان دهها روستا با فرهنگهای متفاوت از یک قوم را شاهد بودیم که با چالشهای گوناگونی درگیر بوده و هنوز هم ادامه دارد، حالا اسکان از قومیتهای دیگر با فرهنگهای متفاوت که بالطبع اثرات مخرب و زیانبار تری در پی خواهد داشت.

با این اوصاف می طلبد تا مسئولین ذیربط با در نظر گرفتن جمیع جهات، شجاعت به خرج داده و اشتباهی را که مرتکب شده اند اصلاح نمایند که بهترین نوع شجاعت، قبول اشتباهات و اصلاح آنهاست.

*فعال اجتماعی فرهنگی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا