یادداشت

ورزش و دانش

پایگاه خبری اولکامیز – مهران دالوندی :  تنبلی و ورزش نکردن علت بسیاری از بیماری ها هستند.حتی بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و بزهکاری ها ریشه در تنبلی دارند.

در فرهنگ و زبان های متعددی به اهمیت سلامت (ورزش )و دانایی پرداخته شده است.
ضرب مثل زیبای عقل سالم در بدن سالم
(A sound mind in a sound body ) مبین این مطلب است که ورزش زیر بنای دانش می باشد یا در زبان عربی رَایُ الْعَلیلِ، عَلیلٌ به معنای فکر و اندیشه انسان بیمارِ ،بیمار است؛ راجح سلامت بدنی است ولی از طرفی اگر در خصوص خود ورزش بیشتر تامل کنیم اگر دانش ورزشی نداشته باشیم ،ورزش اصولی و علمی صورت نمی پذیرد .

دشمن دانا به از نادان دوست نیز به اهمیت دانایی و دانش صحه می گذارد.بنابراین کتاب خوانی یکی از مهمترین رهگذر هایی است که باعث دانش افزایی می گردد .بحث های علمی در دو پنل سلبی و ایجابی نیز از روش های دیگر افزایش سطح و ژرفای دانش است.توجه به کانفلیکت های ذهنی و همینطور سیال ذهنی دانشمندان مختلف هم ذهن را مرتفع می کند.تماشای فیلم های مستند و داکیومنتال علمی نیز در بروز کردن معرفت انسان موثر می باشد.

البته شرط این یادگیری ها سلامت جسمانی نیز است و سلامت جسمانی با ورزش و تغذیه ورزشی تضمین می گردد . هوارد گاردنر در نظریه هوش چندگانه به ۹نوع هوش از جمله هوش حرکتی ،کلامی ،ریاضی و…اشاره می کند که نشان دهنده تفاوت های فردی است .هرکسی ممکن است دست کم یک نوع هوش را دارا باشد و اگر ترکیبی باشد قطعا موفق تر است. بطور کلی دانش و ورزش همانند دو بال کبوتر بوده که اسباب اوجگیری انسان است.آنها لازم و ملزوم یکدیگر بوده و هر دو همزمان با هم برای بشر لازم هستند .

بنابراین از تلاقی طلایی ورزش و دانش ،ابر انسان بوجود می آید .ورزش مجموعه ای از مکارم اخلاقی را در انسان بوجود می آورد و کتابهای خوب نیز تعالی بخش است .

ز نیرو بود مرد را راستی                                                                                   ز سستی دروغ آید و کاستی ( فردوسی)

راستی دوست عزیز شما چطور؟
آیا ورزشکار و کتاب خوان هستید؟

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا