گزارش

گفتگو با اراز محمد کر، خیر و نیکوکار آق قلایی

در سرزمین امید رشد می کنیم

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی: دفتر بازرگانی خدا وردی صحرا در شهر گرگان قرار دارد. در دفترکارش تصاویری نصب شده است که هریک پیامی دارد. عکس پدرش مرحوم خداوردی کر ،  تصویر ۳ چرخه ای  که روزی با آن کار می کرد. تابلویی که آیه قرآن در آن نوشته شده است.

عضو فراکسیون تجارت مجلس

اراز محمد کر یکی از چهره های اقتصادی و نیک اندیش ترکمن ، مردی سخاوتمند که حامی یتیمان و محرومان جامعه است. مدیری فعال که اهل گفتمان است. وی اخیرا به عنوان عضو فراکسیون تسهیل تجارت داخلی و خارجی مجلس انتخاب شده است. در پاسخ به سئوال خبرنگار ما  در این باره گفت : این فراکسیون مشورتی بوده و  به تازگی تشکیل شده است و در کشور حدود ۱۰ عضو مشاور دارد. هدف این فراکسیون این است که قوانین دست و پاگیر را از پیش پای تجارت بر دارد در تجارت داخلی و خارجی تسهیل سازی کند.

برخاستن از فقر

وی که از دل فقر بیرون آمده و با تلاش و همت فردی موفق شده است گفت : من با فقر بزرگ شدم. در طول زندگی  با مشکلات فراوانی روبرو بودم خانواده پرجمعیت و تنگدست بودیم ما  تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی بودیم زندگی سختی داشتیم ولی صبر و تحمل پیشه می کردیم و هرگز دست ازکارو تلاش بر نداشتیم و امیدوارانه گام برداشتیم. من به قدرت انسان ایمان دارم . ما برای مبارزه با سختی ها آماده ایم.  اگر روزی مرا به محرومترین نقاط دنیا نیز ببرند باز می دانم که رشد خواهم کرد. لطف و عنایت خداوند متعال ، دعاهای مادرمهربانم و تلاش و کوشش خودم از جمله عوامل موفقیتم می باشد.

جهان در تسخیر انسان

کر ادامه داد: همیشه یادمان باشد که در سختی ها گنج ها را پیدا می کنیم. گنج های درونمان با سختی ها و رنج ها شکوفا می شوند. من در سختی ها دو چیز گرانبها را به دست آوردم یکی خدا  که فرمانروای عالم است و خالق و سازنده مان و دوم خودم که خداوند ما را جانشین خود خوانده است. بر این باورم که خداوند انسان را فوق العاده هوشمند آفریده است. همه گنج های موفقیت را در درون ما گذاشته است که هر دو رایگان می باشد. ما انسان ها باید در مورد خود و خدای خود بیشتر تحقیق کنیم آن موقع به همه چیز خواهیم رسید. خداوند خالق ما و همه دنیا است. همه دنیا را در اختیار ما انسانها رایگان گذاشته است بطوریکه درکلامش گفته است : ای بشر دنیا را برایت مسخر ساختم .

در سرزمین امید رشد می کنیم

ارازمحمد کر مرد خیر و نیکوکار آق قلایی افزود: ما در سرزمین امید رشد می کنیم ناامیدی عامل پیشرفت نکردن ماست. ناامیدی خصلت خدا نیست خصلت شیطان لعین است شیطان از همه جا رانده و مانده و هیچ کاره است و اهدافش را از طریق خود ما انسانها روی انسانهای دیگر پیاده می کند و در برابر خدا قسم خورده که بندگانش را بدبخت خواهد کرد. امید مایه رشد و ترقی آدمها میشود. در فقر و سختی است که انسان رشد می کند. در رفاه و راحتی هیچ انسانی رشد نمی کند. ما انسانها وقتی به تکامل می رسیم که با مشکلی مواجه باشیم. مشکلات ما را نابود نمی کند بلکه پخته و آبدیده تر می سازد. در جایی که به تکامل رسیدیم به خاطر مشکلات از خدا تشکر کنیم.خدایا این مشکلات را قراردادی و من می خواهم که با تو پیشرفت کنم.

مشارکت در مدرسه سازی

اراز محمد کر که در امر مدرسه سازی نیز مشارکت دارد در این باره گفت: مدرسه ای  شش کلاسه با مساحت ۷۴۵ متر مربع در زادگاهم روستای چن سولی در کنار خانه ام  به نام پدر مرحومم با مشارکت نوسازی مدارس استان گلستان می سازم .  انشاءالله در سال ۱۴۰۱ مدرسه افتتاح می شود.  در امر مسجد سازی هم مشارکت دارم و در حد توان به حوزه های علمیه جهت پیشرفت دین خداکمک می کنم.

داستان سه چرخه

وی در باره سه چرخه ای که تصویرآن در دفترش دیده می شود اظهار داشت: این سه چرخه را سال ۱۳۷۹ با کمک کمیته امداد گرفتم و سپس با آن کار شروع کردم . در جشن عروسی ها نوشمک و بستنی می‌فروختم . از گرگان سبزی و میوه می آوردم و در روستا می فروختم.  بعد به شیر فروشی روی آوردم  روزانه حدود ۲۰ کیلو شیر از روستا به گرگان و آق قلا می آوردم. بعد از آن خواربار فروشی و ساندویچ فروشی و شغل های دیگر را تجربه کردم.

شکست مقدمه پیروزی است

وی در باره کار تجارت گفت: تجارت را از سال ۱۳۸۵ شروع کردم صادرات خشکبار میوه و تره بار انجام می دادم  شش ماه اول تجارت شکست خوردم و به نقطه صفر رسیدم باز دوباره شروع کردم البته می دانم که درون این شکست تجربه زیادی کسب نمودم امروز همان تجربه ها باعث شد که به جاهای خوب برسم شکست را مایه پیروزی می دانم . وقتی شکست خوردم با خدا عهد بستم که به درون خود پی ببرم و گنج های درونم را پیدا کنم. در طوفان های شکست با خدایم ثابت قدم باشم . به توانمندی خود بیشتر پی بردم و گفتم خدایا روزی که  در ما از روح خودت دمیدی و آفریدی شادمان شدی بنده هم خوشحالت خواهم کرد با فرصتی که دادی، با زبانی که دادی ، مالی که بخشیدی ، با قلبی که دادی ، با عقلی که عطا نمودی ، با علمی که دادی یک آدم مثمر ثمر و مفید در دنیا برای همنوعانم خواهم شد. دنیا را به مکانی زیباتر تبدیل خواهم کرد.  به رسالت خودم پی بردم شکرگزار نعمت ها و خدمتگزار و غلام خدا باشم. بیشتر در کار خدا جستجو و تحقیق می کنم  آنهایی که با لطف خدا به ذهنم می‌رسد را یادداشت می کنم همان یادداشت‌ها را به همنوعانم انتقال می دهم .

سخنرانی در مجالس

ارازمحمد کر افزود: در نزدیک به صد جا سخنرانی کردم در نماز جمعه ها، همایش ها و مراسم ها با مردم سخن گفتم در همایش اتاق بازرگانی در مراسم های کمیته امداد و غیره صحبت کردم از خدا که فرمانروای عالم و خالق و سازندماست و زندگی خودم که از صفر شروع کردم و با لطف خدا غیرممکن ها را ممکن ساختم و از نداشته ها به داشته ها رسیدم. و در مورد کار خیر و نیکوکاری به این نتیجه رسیدم که همه چیز در این دنیا مال خداست ما امانت داربیش نیستیم. ما مباشر خداییم. این دنیا موقت است و همه رفتنی هستیم. در دنیای موقت همه چی نابود خواهد شد و فقط خیر و حسنات باقی می ماند.  حس و حال خوب در هنگام مشارکت در کارهای عام‌المنفعه و خیر به انسان دست میدهد در اصل غذای روحمان را می دهیم و آرامش میخریم.

جسم و روح

وی افزود:  جسم  برای این دنیاست اما روح برای دنیای ابدی، هر دو نیاز به تغذیه دارند. باید به هر دو غذا بدهیم. متاسفانه در دنیای امروزی ۹۸ درصد مردم به جسم توجه می کنند غذای خوب، لباس خوب، خانه خوب، ماشین خوب و … و ۲ درصد به روح اهمیت می دهند و این به دور از انصاف است و منطقی نیست.

بیاد پدر

وقتی در سختی ها بودم عهد کردم نام پدرم را مثل شرکت های بزرگ در دنیا باشد. مرکز نیکوکاری به نام پدر مرحومم در سال ۹۷ راه اندازی کردم .

عامل فقر

آق قلا از نظر اقتصادی استعدادهای بالقوه زیادی دارد. مهمترین عامل فقر انسان ها عدم آگاهی به قدرت خداوند و توانمندی خود می باشد از نیروی خدا و خودشان آگاهی ندارند به همین خاطر فقیر می شوند.

تاثیر سفر

به ۱۰ تا ۲۰ کشور آسیایی رفتم از نگاه من دنیا یک دهکده کوچک است در این دهکده که حدود ۸ میلیارد آدم زندگی می کنند هر کس به دنبال منافع خود می باشد.

شاخصه های تجارت

یکسری ویژگی های شخصیتی و اخلاقی حوزه تجارت در همه جای دنیا یکی است مثل صداقت ، خوش اخلاقی ، عملگرایی .  این سه آیتم برای هر کسی قابل لمس است .

حامی یتیمان

من حامی ۳۶۵ یتیم هستم در سطح استان گلستان که بیشترین آن ها سمت منطقه محروم مراوه تپه هستند  ماهیانه مبلغی واریز می کنم که مستقیم به حساب آنها واریز می شود سال ۱۳۸۶ با خود عهد کردم که ۵۰ درصد از درآمدم را در راه خدا برای همنوعانم هزینه کنم.

گذشته خود را فراموش نکنیم

در اسفند سال ۹۹ اول ماه شعبان به این نتیجه رسیدم که بیشترین درصد از مال داده خدا را بدون منت برای راه خدا صرف کنم و ببخشم فقط درصد کمی را داشته باشم و خود خدا برایم کافی است حیران اینم که همه چیز مال خداست آسمان و زمین و آفتاب و باران و خیلی… و خداوند مهربان سهم خودش را کم گرفته و بیشتر سهم ها را به ما اشرف مخلوقاتش داده است. بنده در اصل همان سه چرخه سوار هستم گذشته خود را فراموش نمی کنم که چه بودم و به کجا رسیدم عزت و آبرو از آن خداست و خدا به من آبرو داد. در آینده نزدیک می خواهم کارخانه تولیدی برای خیریه بزنم که نسل در نسل درآمد این تولیدی برای محرومین و فقرا هزینه شود از درون سختی ها و مشکلات انسان هایی مثل من بیرون آمدند که وجودشان برای همه مفید باشد من مدرک سیکل دارم بیشتر آدمها مثل هم فکر می کنند و جزء ۹۷ درصد جامعه هستند و تعداد کمی از آدم ها در گروه ۳ درصد می باشند که بنده در آن گروه ۳ درصد قرار دارم و اکثر آدم ها که در دنیا کارهای بزرگ انجام دادن و دنیا  را به جای قشنگ تر تبدیل کردن و همنوعان خود را از داشته های خدادادی خود آگاه کرده اند جزء گروه ۳ درصد در دنیا هستند.

غمگین مباش

ارازمحمد کر گفت: از  گنج هایی که خداوند رایگان در درون ما گذاشته به نحو احسن استفاده کنیم. اینگونه موفق می شویم . در استان گلستان حدود ۸۰۰ تاجر فعالیت می کنند و من یکی از آنها هستم . در اصل بنده از مالی که خدا داده به حساب خدا واریز می کنم کار دیگری نمی کنم همه چیز از آن خداست. مدرک ملاک نیست دانش لازم است و در کنارش تجربه خیلی مهم است و امید نیز باید باشد. سه سال شکست خوردم در طی این سه سال چقدر رشد کردم مثبت نگری در من زیاد است انسان ها خارق العاده تجهیز شده اند خداوند در کلامش کتاب قرآن خیلی تاکید می کند نترس و غمگین نباش . ناراحت هستم که آدم ها در حزب شیطان قرار می گیرند و با داده های خدا علیه خدا می جنگند و با آن خوشگذاری می کنند ولی متاسفانه به مشکلات و بلاها دچار می شوند به خداوند عزیز و رئوف پناه میبرند و این منطقی نیست.

زندگی افراد موفق را مطالعه میکنم

به زبان انگلیسی و روسیه کمی آشنا هستم.  زندگینامه بزرگان و انسانهای موفق و اقتصادی را مطالعه می کنم. از امتحانات سخت نمی هراسم باید از مسیر های سخت بگذریم تا موفق شویم . آرزوی من این است که انسان ها به رسالت خودشان علم پیدا کنند دعای من این است که ای خدا یک انسان مثمر ثمر برای همنوعانم در کل دنیا باشم.

زندگی در روستا

متولد سال ۱۳۵۸ هستم هنوز هم در روستا زندگی می کنم صفای روستا را به شهر ترجیح می دهم .  زندگی نامه میلیاردر ها را می خوانم.  زندگی همه آنها در سختی و زحمت گذشته است آنها در این امر مشترک هستند.  افکار آدم مهم است.  اگر خوش فکر و مثبت نگر باشیم قطعاً زندگی خوب خواهد شد هر کس افکارش تغییر کند در زندگی اش تغییر ایجاد می شود. با افکار منفی نمی شود درست کار کرد آنگونه که نمی‌گذاریم خانه و دفتر ما بدون قفل بماند و نمی گذاریم دزدی وارد خانه شود برای افکارمان هم قفل بگذاریم اجازه ندهیم هر فکر منفی و بد به ذهن ما وارد شود و ما را از سرزمین امید به سرزمین ناامیدی و تاریکی و بن‌بست برساند.  شیطان ناامیدی را دوست دارد ولی خدا امید را می پسندد شیطان ناامیدی را صادر می کند و خدا امید را تبلیغ می کند.  من به همنوعانم مشاوره می دهم در مورد خالق شان و خودشان که از درون پر از گنج هستند و در مورد کتاب قرآن که کلیه قوانین و دستورالعمل های زندگی در آن است وکامل ترین، حق ترین، پربرکت ترین، پرشفاترین و پر از نقشه های گنج و خود گنج و راه گنج و پر از معجزه می باشد را می گویم و خداوند بزرگ و مهربان و قدرتمندمان را همیشه و در همه حال در اولویت و مورد احترام قرار دهیم. قرآن را از ابتدای صبح قرائت می کنم، تصویر زندگی ام را با خدا و عهدم بیشتر می کند که نشانه های رشد و امید را دنبال نمایم. افتخار بر آن دارم در سفر تجارتی با قرآن مأنوس هستم و از اصل عبادت ، عشق به خدا برایم فراهم می گردد.

منبع – مجله ترکمن دیار – شماره دوم – بهمن ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا