یادداشت

تأملی بر اختلاف در آغاز عید فطر

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: به نظر می رسد تشخیص رویت هلال ماه و اعلام روز عید فطر پایانی ندارد. اینکه عید فطر در افغانستان در روز یک شنبه و در عراق روز دوشنبه و ایران در روز سه شنبه خوانده شود چیز عجیب و غریبی است. در صورتیکه افق این سه کشور خیلی از یکدیگر دور نیست که یک موضوع ساده ۷۲ ساعت با یکدیگر اختلاف داشته باشد.

عربستان همیشه از ایران یک روز جلوتر شروع می کند و یک روز هم جلوتر روئیت هلال ماه را اعلام می کند. عید فطر را هم یک روز جلوتر از ایران می خواند. شاید آنها قائده علم نجوم و معیار تقویم سال را پذیرفته باشند. اما به نظر می رسد این قائده در ایران به رسمیت شناخته نشده است.

در قدیم ها مردم در آخرین روز ماه رمضان عصر هنگام غروب آفتاب به بالای بام خانه ها می رفتند برای دیدن ماه تلاش می کردند. وقتی هم ماه رؤیت می شد بعد از حدود ۱۵ یا ۲۰ دقیقه غروب می کرد. اما دیشب ماه حدود دو ساعت طول کشید تا غروب کند معلوم بود که دیروز اگر سوم شوّال نباشد قطعاً دوم شوّال بوده است.

در عصر علم نجوم که انسان کرات دیگر را تسخیر کرده و حرکات پرنده ها را در کرات دیگر با تلسکوپ های بسیار قوی رصد می کنند دیده شدن ماه میان سه کشور همسایه به جای چند ثانیه ۷۲ ساعت طول کشد برای هیچ انسانی که از عقل سلیم برخوردار باشد پذیرفته نیست.

یکی از طنز نویسان گفته است: چطور ما حدود چهل سال پیش عکس یک انسان را در کره ماه می دیدیم الان با این همه تلکسوب و امکانات پیشرفته خود ماه را نمی توانیم ببینیم!

برای همین کار ساده هم سالانه ۱۴ میلیارد تومان بودجه می گیرند. اگر همین پول را به مناطق محروم خرج کنیم، سالانه ۱۴ مدرسه برای بچه ها می شود ساخت و ثوابش هم از کار ستاد هلال ماه بیشتر نباشد کمتر نخواهد بود.

*تتیر از اولکامیز است

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا