گفتگو

گفتگو با یوسف نورتقانی یکی از دست اندرکاران مراسم بزرگداشت بایلی تکه

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: جمعه اول دی ماه مراسم بزرگداشت بایلی تکه در گنبد برگزار می گردد. به همین مناسبت با مهندس یوسف نورتقانی متخلص به اترک لی، فعال عرصه فرهنگ و موسیقی و مدیر گروه تلگرامی تورکمن آیدئم-ساز که یکی از زحمتکشان این مراسم  می باشد گفتگویی در باره جزییات و کم و کیف آن مراسم انجام دادیم که در پی می آید:

آقای نورتقانی ضمن سلام و خدا قوت به جنابعالی و سایر عوامل و دست اندرکاران مراسم بزرگداشت مرحوم بایلی تکه، از مراسم روز جمعه سخن بگویید؟ چه تعدادی دعوت شده اند؟

با سلام خدمت مدیرمحترم سایت اولکأمیز و مخاطبان مکرمش و گرامی میداریم یاد و خاطره تمامی بزرگان و اساتید عرصه ی هنر و ادبیات ایران عزیز و بالاخص بزرگان ترکمن صحرای عزیز را.

باید به عرض جنابعالی و تمامی عاشقان و شیفتگان هنر موسیقی برسانم که ایده بزرگواری مراسم گرامیداشت استاد بایلی تکه پس از وفات ایشان توسط دوست محترم مان جناب یاغشی مرادآهی مدیر محترم مجتمع MDF آهی با تقبل تمامی هزینه های مراسم ارائه و پیشنهاد شده و طی یک هم اندیشی دوستانه بصورت ضربتی و در عرض دو – سه هفته تدارکات انجام آن گرفته شد. با توجه به فرصت اندک فقط توانسته ایم از طریق فضای مجازی مردم عزیزمان و اساتید را دعوت نماییم. بنابراین هرچند از اعلام آمار کسانیکه حضور خواهند داشت عاجزیم اما انتظار میرود جمع کثیری از دوستداران هنر وموسیقی و علی الخصوص مرحوم استاد بایلی تکه دراین مراسم شرکت نمایند. البته ناگفته نماند ما با مساعدت مالی جناب آهی تدارک قریب به ۴۰۰ نفر را در نظر گرفته ایم و آماده استقبال از حضور گرم ایشان هستیم.

 

چه برنامه هایی برای مراسم در نظر گرفته اید؟

در برنامه بزرگداشت استاد بایلی باغشی برنامه متنوعی را پیش بینی و در نظر گرفتیم از آن جمله میتوان به قرائت اشعار توسط تعدادی از دوستان شاعرمان و سخنرانی و بیانات اساتید ادبیات و مسئولین نهادهای وابسته به موسیقی و هنر و در لابلای برنامه ها نیز اجرای موسیقی زنده توسط جمعی از خوانندگان و نوازندگان خوب و مطرح ترکمنصحرا را اشاره کرد که امیدوارم مراسمی درخور شأن و شایسته ی مقام و منزلت این هنرمند فقید و بزرگ بتوانیم برگزار نماییم.

 

                                                                                                                                                                                                  هدف از برگزاری این مراسم چیست؟

هدف از برگزاری مراسم برای بایلی تکه فقط برای تکریم از تلاش نیم قرن فعالیت هنری ایشان میباشد که  بعداز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توانست بهمراه جمعی از دوستان هنرمندش از جمله مرحوم دردی طریک، مرحوم حاج رحمان قلیچ یمودی،استاد دکترمجید تکه، استاد رجب راوشی، یوسف دیبایی،ارازمحمد شیرمحمدلی،عبدالغفار گلدی نژاد، بایرام قلی آق و چندین نفر از جوانان آن زمان، جانی تازه به موسیقی ترکمن صحرا بخشیده و با صدای گرمشان و آهنگهای شیرین شان موجب گرایش و ترغیب جوانان بیشتری به این عرصه هنری شدند.

ممکن است بسیاری از دوستان بپرسند که چرا در زمان حیات ایشان چنین مراسمی به ایشان گرفته نشده است؟ به عرض این دوستان میرسانم که در زمان حیات استاد بایلی تکه هم همچین مراسمی در دو مرحله توسط دوست خیّر و هنر دوستمان جناب حاج مجید راضی برگزار گردید که آخرین مراسم برای استاد نیز چند ماه قبل از وفات ایشان و باشکوه خاصی برگزار گردید و جمع کثیری نیز در آن حضور داشتند که فیلم و مستندات آن موجود میباشد.

 

برای حضور در مراسم از مسئولین هم دعوت کردید؟

بله . از مسئولین ریاست محترم اداره ارشاداسلامی گنبد را حضورا دعوت نمودیم و از اعضای شوراهای محترم شهرستان گنبد و از معاونین محترم فرمانداری شهرستان و بعضی از دوستان دیگر دعوت گردید که البته به علت تقسیم وظایف این کار بر عهده جناب آهی و حقیر بود و سعی نمودیم کمابیش آنچه توانمان بود را انجام بدهیم.

 

چه کسانی در ستاد بزرگداشت مرحوم بایلی تکه مشارکت دارند و فعالیت می کنند؟

در ستاد بزرگداشت مرحوم استاد بایلی باغشی جمع کثیری از اساتید و صاحب نظران حوزه هنر و ادبیات حضور داشتند که در اینجا از همه این بزرگواران نهایت تشکر و قدردانی خود را اعلام می نماییم، از استاد سبحان سالاری نیا از شهرستان تربت جام، استادعبدالغفار گلدی نژاد،استاد حاج نورجان آق،استاد مظفر محمدی، استادقربان صحت بدخشان،حمید وجدانی، پیشکسوت اصحاب خبر و رسانه جناب آنه محمدبیات،استاد ارازدردی خواجه، استاد عبدل آزاد،خانواده محترم استاد بایلی تکه و پرسنل پرتلاش و زحمتکش مجتمع MDF آهی  بنوبه ی خود بینهایت سپاسگزارم و طول عمر باعزت برای همه عزیزان از درگاه احدیت آرزو میکنم.

 در پایان چه صحبتی دارید؟

در خاتمه از جنابعالی (مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه ترکمن دیار) و سایت اولکامیز بخاطر پیگیری و اطلاع رسانی مراسم استاد مرحوم بایلی باغشی تقدیر و تشکر ویژه نموده و توفقیات روزافزونتان را از خدای منان آرزو مینمایم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا