تورکمن صحرا

استاد شاه محمد یلقی عمر خود را وقف فرهنگ و ادبیات ترکمن کرد 

پایگاه خبری اولکامیز – محمد خوجه: با تاثر و تاسف فراوان خبر درگذشت استاد شاه محمد یلقی روستای چن سولی وحومه و اقشار مردم و  دوستداران فرهنگ وادب در اندوهی عظیم فرو برد.

فقدان هر یک‌ از چهره‌های اصحاب قلم و عرضه کتاب و ادبیات طبیعتا به معنای خاموشی قلم و اثار آنان است چرا که‌ هر کدام از این هنرمندان عمر خودشان را برای ارتقا فرهنگ و ادبیات گذاشته اند.

اگر اشتباه نکنم آخرین باری که استاد شاه محمد یلقی را دیدم تقریبا سه چهار هفته پیش در مغازه استاد بزرگوار حاج قاقابای ارزانی بود.

در آن روز بعد از احوال پرسی و گفتگو  از فعالیت ادبی و نوشته هایش و به ویژه از کتاب سؤزلیک سخن ها گفت. او بسیار پر مطالعه بود. گاه گاهی به کتابخانه‌ عمومی شهر انبارالوم می آمد و به مطالعه کتب و نشریات می پرداخت.

نوشتن و مطالعه از تفریحات او شده بود. در نشست ها محافل فرهنگی و ادبی حضور چشمگیری داشت و شرکت میکرد.

شاه محمد یلقی نه تنها مترجم و نویسنده بود بلکه اهل فکر و نظر بود. با شجاعت از ته دل حرفهای خود را در حضور حاضران بیان میکرد و در عین حال تسلط استادانه به نثر و ترجمه زبان ترکمنی به فارسی داشت در نوشتن و ترجمه اصول و به همه جوانب آن توجه میکرد. میتوان گفت؛ جزء سلاطین ترجمه زبان ترکمنی به فارسی بود.

از جمله مهمترین فعالیت‌های استاد شاه محمد یلقی ترجمه‌ ی. سؤزلیک بود. اثری که از شاهکارهای ادبیات ترکمن است که با موضوع اصطلاحات ترکمنی به فارسی بود که با همت و تلاش مستمر وی ترجمه شده بود.

او سخت کوش و دقت نظر بود و شمع دوستان اهل علم و قلم بود و در عین حال وجودش پر از آزرم و صمیمت و مهربانی بود. 

به جز نوشتن، مطالعه کردن و ترجمه‌ کردن گویی به‌ سایر امور کم اعتنا بود. جز کنج خلوت خانه اش و کتابخانه به چیز دیگری نیاز نداشت.

او به زبان مادری وفرهنگ و ادبیات ترکمن را دوست داشت.

دوستی او حاصل خردورزی او بود نه تعصب. با دقت ، تفکر و شناخت قدر فرهنگ و ادب را دریافته بود .

نوشته ها او عشق به حقیقت؛ تاریخ ؛  ادبیات ؛ انسانیت و اخلاق مداری را یاد میداد. 

او محترم بود وحرمت می داشت و چهره گشاده رو و رفتار با مهر محبت‌ داشت اما اهل چاپلوسی وتملق گویی نبود.

حرفش را رک ؛  صریح وشفاف میگفت  واقعیت این است او  نمونه اعلای سخت کوشی؛  دقت نظر و  بی ریا و فروتنی بود.

استاد شاه‌ محمد یلقی واقعا برای نفس کارش ارزش قائل بود  از لحظه لحظه عمرش بهره گرفت و عمر پربار خود را ؛  وقف فرهنگ و ادب و زبان ترکمن کرد. 

فرهنگ و نوشتن یک لذت شخصی نیست یک لذت در اتاق مطالعه نیست فرهنگ وادب برای دیگران و برای مردم است او این کار را کرد  تا اینکه استاد شاه محمد یلقی در حال فعالیت در حوزه فرهنگی و ادبی بودند که بر اثر سکته‌ قلبی روز چهارشنبه‌ ۲۲آذر در سن ۷۰ سالگی جان به جان افرین تسلیم کرد و دعوت حق را لبیک گفت. مردم ترکمن صحرا  به ویژه مردم خونگرم؛ فهیم و متدین روستای چن سولی و  دوستان و فعالان فرهنگ وادب با پیکر مطهر ایشان ضمن تشیع باشکوهی وداع کردند و در آرامگاه حاجی آخوند معظمی زادگاهش چن سولی به خاک سپردند.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا