تورکمن صحرا

خاطرات انتخابات گذشته / جرجانی ۱۰۰ درصد

شور وصف ناپذیر مردم در چهارمین دوره انتخابات مجلس و حمایت از موسی جرجانی

پایگاه خبری اولکامیز – رستم جرجانی؛ خبرنگار و فعال رسانه ای:

این روزها با ثبت نام و تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوق و شوق نامزدها برای جلب آرای مردم افزایش یافته است.

یادم می آید که در دوران انتخابات چهارمین دوره مجلس، بازار نوار کاست و نوار ویدئو داغ بود و کاندیداها صدا و فیلم های سخنرانیهای خود را با نوار کاست و نوار ویدئویی در بین مردم پخش می کردند و هنوز خبری از سی دی نبود، چه برسه به فضای مجازی و … .

تلاشها برای رقابت با تنها کاندیدای ترکمن یعنی، موسی جرجانی با سایر رقبای خود در گرگان و آق قلا که فقط یک نماینده می توانستند به مجلس بفرستند، افزایش یافته بود.

یادم می آید که پدرم به مدت چندین ماه اصلا به خانه نمی آمد و مدام در تکاپو و تلاش از این روستا به آن روستا و از این شهر به آن شهر و جلسه پشت جلسه بود و اغلب در دفتر ستاد انتخاباتی می خوابیدند.

پدرم (موسی جرجانی) می گوید:
در آن ایام، برادرانم مرحوم حاجی محمد جرجانی، مرحوم شاه گلدی جرجانی، احمد جرجانی و محمد قاری جرجانی که همیشه و بطور مرتب در کنارم بودند و آخوند حاج علی آرخی که مشوق اصلی من بود و مرحوم رحمان سن سبلی که پایه اصلی تیم ستاد انتخاباتی ام بود، اشخاص و چهره های سرشناس ترکمن صحرا و منطقه همچون مرحوم عیدمحمد وکیلی، جناب سروان حق مرادی، عیدی اونق، حمید پوری، حمید اکرامی، دکتر ابراهیم کلته، مهندس محمد سعدی (در بخش برنامه ریزی)، مجید کاظمی، تاج محمد کاظمی، صوفی نیازی، اراز محمد عنایتی، دردی جاوید مهر، خوجه قلندر، ملا ابراهیم اونق، آخوند عبداله سن سبلی، قوشی حاجی پقه، اله وردی پقه، آق اویلی سقری، بایرام اونق و … چندین و چند نفر دیگر که ذهنم یاری نمی کند و جا دارد از آنها پوزش بطلبم که اسم های شان از یادم رفته، شبانه روز در کنارم و جزو تیم و ستاد تبلیغاتی من بودند و خیلی خیلی زحمت کشیدند.

در آن ایام، نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی با ترتیب دادن مجالس سخنرانی و توزیع اقلام تبلیغاتی شامل پوستر، تراکت و اعلامیه، دیدگاهها و برنامه های خود را اعلام می کردند.

کاندیداها رقابت تنگاتنگی با هم داشتند و برای جلب آرای مردم منطقه، در شهرها و روستاها فعالیت تبلیغی گسترده-ای داشتند.

قشرهای مختلف مردم برای آشنایی با برنامه ها و دیدگاه های موسی جرجانی، به عنوان اولین کاندید ترکمن از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا، گروه گروه به دفاتر و ستادهای وی مراجعه و با مطالعه زندگینامه، تراکت ها و بروشورهای تبلیغاتی، آشنایی بیشتری با موسی جرجانی، پیدا می کردند.

علاوه بر شور شوق انتخاباتی حاکم بر شهرها، حضور تبلیغاتی و برپایی جلسات سخنرانی در روستاهای منطقه نیز شور و گرمی خاصی داشت.

روستاییان به محض ورود موسی جرجانی و گروهش به روستا به گرمی از وی استقبال کرده و با برنامه ها ودیدگاه های وی که در قالب سخنرانی صورت می گرفت، آشنا می شدند.

من برای اینکه سنم کم بود، در ایام انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی با پدرم و گروهش کمتر برای مجالس سخنرانی ها به روستاها می رفتم؛ اما هنوز هم شعار و فریاد مردم منطقه ” جرجانی ۱۰۰ درصد” در گوشم تداعی می کند.

یادم می آید وقتی که به اول روستایی می رسیدیم، اهالی محل از چند ساعت قبل جمع شده بودند و ازدهام عجیبی صورت گرفته بود؛ به نحوی که اتومبیل ها نمی توانستند حرکت کنند و پدرم و گروهش از ماشین ها پیاده شده و با پای پیاده به سمت مسجد و یا محل سخنرانی می رفتند.

در آن هنگام مادران و بانوان ترکمن، با نقل و شیرینی به دست در کنار جاده ایستاده و هلهله کنان و با شور و هیجان خاصی از آنان استقبال می کردند. با ازدهام مردم جایی برای سوزن انداختن نبود و به گفته برخی از بزرگان و یاش اولی ها، موسی دده با شهامت و جرات خود به عنوان اولین ترکمن در آن ایام، پای در عرصه انتخابات گذاشته بود. هر جا که می رفتی روی در و دیوار شهر و روستا عکس پدرم چسبانده شده بود.

من در ایام انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، کلاس اول راهنمایی بودم و در مدرسه راهنمایی شیخ فضل الله نوری، واقع در سر نبش خیابان استرآبادی گرگان درس می خواندم.

شب قبل از رای گیری، ستاد مرکزی آقای موسی جرجانی در آق قلا بسیار شلوغ بود. دفتر گرگان هم شلوغ بود.
همه خوشحال بودند و با توجه به حمایت قاطع و استقبال خوب و پرشور مردم منطقه، اغلب تخمین می زدند که پدرم رای اول را می آورد.

این جو شادی و سرور تا دم دمه های صبح ادامه داشت که من بعدش به مدرسه رفتم.
فردای آن روز دایی ام به مدرسه و به دنبالم آمد. من شیفت صبح مدرسه راهنمایی بودم.
فکر می کنم زنگ دوم بود. ناظم مدرسه به گمانم آقای تیره گر بود، دقیق یادم نیست.
جلوی درب کلاس آمد و با صدای بلند و خشن خود گفت: شنیدم که پدرِ، جرجانی نماینده شده و باید بره شیرینی بیاره!
بعد هم گفت: جرجانی! بیا بیرون از کلاس که داییت اومده دنبالت.

من از کلاس بیرون آمدم و دایی ام به محض دیدنم گفت: پدرت رای بالایی آورده و به مجلس می رود. اکنون همه فامیل و بستگان، دوستان و آشنایان با نقل و نبات و شیرینی جلوی ساختمان فرمانداری گرگان جمع شده بودند و جشن می گیریم. مادرت گفته بود بیایم دنبالت تا با هم برویم فلکه کاخ و جلوی درب فرمانداری، منم خوشحال شدم و به اتفاق دایی ام رفتم.

جلوی فرمانداری شلوغ بود و شور و نشاط فراوانی فضا را پر کرده بود. همه آشنایان و بستگان در حال پخش کردن شیرینی و شکلات بودند. اما حوالی ظهر بود که سکوت همه جا را گرفته بود. زمزمه هایی از داخل فرمانداری بیرون می آمد که چند تا صندوق هنوز از مناطق کوهستانی نیامده و شمارش نشده است و با این حساب، موسی جرجانی رای دوم و یا سوم را آورده است و نماینده نمی شود.
بگذریم … .

به طور کلی، ترکمن ها از چهارمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان وآق قلا با نامزدی “موسی جرجانی” بطور جدی وارد میدان شدند.

در دوره چهارم که از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا فقط تنها یک نماینده می توانست به مجلس برود، موسی جرجانی از ترکمن های آق قلا، کاندیدای مجلس شد و رای قابل ملاحظه  ای کسب کرد.

موسی جرجانی در انتخابات چهارمین دوره مجلس، به واسطه حمایت قاطع و کامل ترکمن ها و ساکنین گرگان، موفق شده بود دوشادوش حجت الاسلام علوی و حجت الاسلام لیوانی، به رقابت بپردازد ولی در نهایت این حجت الاسلام علوی بود که سهمیه کرسی چهارمین دوره انتخابات مجلس گرگان و آق قلا را از آن خود کرد.

در ادامه، موسی جرجانی بار دیگر در پنجمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا ثبت نام کرد و رد صلاحیت شد و ترکمن ها ترجیح دادند از دکتر قندهاری حمایت کنند و در ششمین دوره بود که موسی جرجانی بار دیگر ثبت نام کرد و صلاحیت خود را مجدد گرفت و نامزد انتخابات مجلس ششم شد، اما بعدها انصراف داد.

از مجلس ششم به بعد سهمیه حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا دو نماینده شد.
پس از آن موسی جرجانی در مجلس هفتم کاندید نشد و در ادامه نیز دور سیاست را خط کشید و دیگر هرگز نامزد نمایندگی مجلس نشد.

در سال های اخیر، نام موسی جرجانی در اذهان مردم ترکمن صحرا باقی مانده است و به عنوان یک چهره فعال سیاسی، ادبی، اجتماعی، فرهنگی و خصوصا به عنوان خبرنگار قدیمی رادیو و تلویزیون و صداوسیما و از بزرگان ترکمن صحرا محسوب می شود و اغلب جوانان و نخبگان ترکمن که می خواهند نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی و یا کاندید شورای شهر مناطق خود شوند، قبل از شروع برنامه هایشان برای مشاوره و شنیدن صحبت های موسی جرجانی با وی دیدار و مشورت می گیرند.

لازم به ذکر است که، انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد.  دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ خرداد ماه سال ۱۳۷۱ افتتاح و آغاز بکار نمود و در ۶ خردادماه سال ۱۳۷۵ پایان یافت.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا