مطالب ویژه

توضیحات مهندس طلایی در باره چاپ کتاب « دیوان حضرت مخدومقلی فراغی »

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی:انتشارات حاجی طلایی یکی از انتشاراتی های قدیمی ترکمن صحراست که کتب مختلفی را در باره دین، فرهنگ و ادبیات قوم ترکمن منتشر کرده است. این انتشاراتی در سال ۱۳۸۰ شمسی در اقدامی جالب مجموعه اشعار مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن را در شکل و قالبی جدید با عنوان  « دیوان حضرت مخدومقلی فراغی » با جلد قرمز رنگ در قطع وزیری  ۳۵۲ صفحه به چاپ رساند که در آن سالها مورد توجه و استقبال علاقمندان به ویژه اقشار مذهبی اهل ادبیات قرار گرفت.

در ماه اردیبهشت هستیم موسمی که از مختومقلی فراغی بیشتر یاد می شود و مراسم بزرگداشت شاعر در جای جای ترکمن صحرا و برخی از دانشگاه های کشور برگزار می گردد. از مهندس احمد شیخ طلایی مدیر انتشاراتی حاجی طلایی و برادر امام جمعه فقید گنبد حاج آخوند طلایی درخواست کردیم که در باره چاپ دیوان مختومقلی فراغی توضیحاتی ارائه کنند.

مهندس طلایی مدیر انتشاراتی حاجی طلایی مطلب ذیل را ارسال نمود که در پی می آید:

در سال های گذشته انتشارات حاجی طلایی کتاب هایی را منتشر کرده است. یکی از آرزوهای ما در ادامه کار؛ تحقیق، تهیه، تصحیح و ویرایش دیوان حضرت مخدومقلی فراغی بود. برای این مهم سالها تلاش و پیگیری نمودیم. در این مسیر با چند مسئله مواجه بودیم اول اینکه دسترسی به نسخه های متعدد، مختلف و پراکنده خطی، چاپی  و…. بود که مدیریت و هدایت این مورد توسط حاج آقا شیخ فیض طلایی و همکاران در داخل و خارج از کشور انجام گردید.

مساله دوم و ضروری تر از آن؛  شناخت سبک و سیاق اشعار مخدوم قلی و همچینن درک شرایط تاریخی؛ جغرافیائی؛  اقتصادی؛  اجتماعی؛  فرهنگی و…. آن دوران موثر در زندگی و اشعار مخدوم قلی بود که نیازمند بررسی و شناخت منابع و مراجعی که مورد دسترسی و استفاده و مراجعه شاعر در آن عصر بوده است.

 با همکاری و همراهی استادان ارجمند عبدالجبار آخوند نیک نهاد و خالدقربان آخوند خانی کسلخه و سایر  عالمان که توانائی تجزیه و تحلیل و همچنین نتیجه گیری از موارد فوق را داشتند که حاصل آن پس از مدت های طولانی بررسی؛ انطباق و انتخاب نسخه های قابل قبول شد.

سپس بعد از تحقیق و تفحص آنها را زوایای گوناگون (کلان و خرد)؛ شروع به آماده سازی محتوا گردید  که در نهایت با درایت و خطاطی استاد خط: عبدالجبار آخوند نیک نهاد ؛ خوشنویسی و چاپ گردید.

لازم به ذکر است در مراحل مختلف از حمایت ها و هدایت های معنوی استاد فرزانه الحاج نورمحمد آخوند طلایی رحمت الله علیه بهره مند بودیم که قدردان ایشان هستیم.

www.ulkamiz.ir

 

   


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا