اخبار

مهار غول «زنگ زرد» در گندم‌زارهای گلستان

پایگاه خبری اولکامیز – درگیری مزارع گندم گلستان با نژاد جدید آفت زنگ زرد، احتمال کاهش برداشت این محصول راهبردی را افزایش داد اما ورود زودهنگام جهاد کشاورزی در اطلاع‌رسانی به‌موقع و هدایت بهره‌برداران به کنترل بیماری، سلامت مزارع را تا حد زیادی حفظ کرد تا جایی به پیش‌بینی مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان امسال حدود یک میلیون تن گندم در این استان برداشت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، زنگ زرد گندم یک بیماری با انتشار شیوع بالا است و شرایط محیطی گلستان از استعداد انتشار بیماری زنگ زرد در مزارع گندم برخوردار است که کشاورزان تا زمان اطمینان از سلامت مزارع باید نسبت به سمپاشی زمین و مبارزه با این آفت اقدام کنند.

چندی قبل و همزمان با گسترش شیوع زنگ زرد در گندمزارهای گلستان و افزایش روزافزون مزارع درگیر این قارچ سریع انتشار، کارشناسان جهاد کشاورزی برای آگاه‌سازی مردم و راه‌های مقابله با این بیماری، به اعلام عمومی روی آوردند که این هشدارها به نتیجه رسید و آرام آرام سلامت به مزارع گندم استان بازگشت.

در این شرایط مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان پیش‌بینی کرد: امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع استان برداشت شود در حالی که این رقم در سال گذشته ۷۰۵ هزار تن بود.

محمد ناظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهره‌برداران گندم گلستان با عمل به توصیه کارشناسان جهادکشاورزی، مزارع را تحت نظارت داشته و تاکنون به طور میانگین سه مرحله از سم قارچ‌کُش برای پیشگیری از خسارت اقتصادی ناشی از آفات و بیماری‌ها استفاده کردند.

پیشتر مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که تمام سطح ۳۸۰ هزار هکتار مزارع گندم استان با آفات و بیماری درگیر شده و کنترل بیماری‌های مزارع گندم استان به سطح ۵۵۵ هزار هکتار رسیده است.

کیانوش حق‌نما افزود: امسال تمام مزارع گندم گلستان به غیر از علف‌های هرز درگیر ۱۰ نوع آفت و بیماری از جمله «فوزاریوم خوشه، سپتوریوز برگی، زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای، سفیدک‌های سطحی و لکه خرمایی» شدند که در ۱۲ سال اخیر در تاریخ کشاورزی استان بی سابقه بود.

به گفته وی بیشترین سطح سم پاشی کشتزارهای گندم در استان علیه بیماری ها، با ۲۸۰ هزار هکتار مربوط به «زنگ زرد» و ۱۳۰ هزار هکتار «فوزاریوم خوشه» بوده است.

وی یادآور شد: تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی در ظهور زود هنگام علف‌های هرز و بیماری‌ها در کشتزارهای گندم استان موثر بوده و همین عامل باعث مبارزه در بازه زمانی زودتر نسبت به سال زراعی گذشته شد.

آفت «زنگ زرد» در اثر رطوبت بالا و بیماری «فوزاریوم خوشه» بیشتر در پی رطوبت یا تداوم بارندگی در مزرعه گندم بروز می‌کند و در صورت پیشگیری نکردن سبب گسترش و آسیب به کل محصول مزرعه وارد می‌شود.

کار برداشت گندم از کشتزارهای استان گلستان از اوایل خردادماه با مساعد بودن شرایط آب و هوایی آغاز می‌شود و تا مرداد ماه ادامه می‌یابد.

استان گلستان از لحاظ کمیت و میزان تولید گندم، قبل از مواجه با خشکسالی شدید سال زراعی قبل، رتبه دوم ایران را داشت و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است.

علاوه بر این به باور برخی کارشناسان، در بحث کیفیت گندم تولیدی استان گلستان مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کِش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این لحاظ گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سال زراعی قبل گندمکاران استان گلستان به رغم مواجه با خشکسالی شدید، از سطح ۲۸۱ هزار و ۷۱۳ هکتار زیرکشت مقدار ۷۰۵ هزار و ۹۹۶ تُن محصول معادل ۶۰ درصد برنامه ابلاغی را تولید کرده و حدود ۵۵۰ هزار تُن آن را به دولت فروختند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا