ادبیات

به یاد نازمحمد پقه، بابا طاهر ترکمن صحرا

« آِی بولک » اشعار پدرش را منتشر کند

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – دایان دوگونچی :                                              نازمحمد پقه شاعر و روزنامه نگار توانای آق قلایی  ۲۳ شهریور ۱۳۸۱ درگذشت. به غیر از مختومقلی فراغی که در فرهنگ وادبیات ترکمن یک استثناست کمنر چهره و شخصیتی در ترکمن صحراست که نام و یادش پس از نوزده سال بر زبان دوستدارانش جاری است. شاعران ، نویسندگان ، اصحاب فرهنگ و ادبیات و هنر بسیاری چند صباحی در این جهان زیسته و اشعاری و آثاری آفریده و سرانجام به سرای دیگر کوچیده اند ولی نامی از آنها ذکر نمیشود.

اما نازمحمد پقه با دیگران متفاوت است حداقل دهه ی آخر شهریور ماه که می رسد در باره او مطلبی ، خاطره ای ، شعری ، تحلیلی و یادواره ای منتشر می گردد و این نکته بیانگر این واقعیت است که نازجان به مانند یارجان آخون هنوز زنده است.

انتظار می رود که آی بولگ پقه دختر فرهیخته و ادب دوست شاعر ، اشعار و آثار باقیمانده پدرش را  پس از سالها از صندوقچه بیرون بیاورد و به بهانه بیستمین سالگرد پدرش ، با کمک دوستان شاعر ( رحمان قلی توماج ، صالح سخایی ، یدالله صحنه ، قهار صوفی راد و . . . ) منتشر کند و با این کار خدمتی بزرگ به جامعه ادبی ترکمن نماید و  علاقمندان شاعر و روح پدر را بیش از پیش خوشنود سازد.

توی محمد ایازی متخلص به غریب شاعر خلاق و ادیب گنبدی با خوانش شعری از نازمحمد پقه خاطره ای در مورد ابشان برای اولکامیز ارسال نمود که جالب توجه است :

گۆنش‌ده من یالئ کؤین بۇلمالئ
سیرینی ایل‌لره یایان بۇلمالئ

بو گۆن-ام ایر بیلن اود آلئپ چئقدئ
اۇل یرده بیرینی سؤین بولمالئ

وی افزود: در رابطه با چگونگی سرودن این رباعی دوست ارجمندم جناب امینی فر «ملا کبابی» خاطره جالبی را برایم تعریف کرد که عینا می آورم :

« دۆین یالئ نرسسه مانگا شو رۇباغئنئ اۇقاپ بردی. شو رۇباغئنئ دۆین ماشاددان گلیأرکأم اتوبوسئنگ ایچینده غۇشدوم دییدی.

نأهیلی بۇلوپ شو شئغئرئ غۇشدونگ دییمده، اتوبوس‌دا ایلری طاراپدا اۇتوردوم، پرده‌سی‌ده یۇقدئ. هۇوا غاتئ ائسسئ‌دئ، گۆن باشئمئ دشدی. شۇندا دؤره‌دی دییدی.» یاتان یری یاغتئ بۇلسون!💐🙏

تویجان ایازی ، سپس نازمحمد پقه را باباطاهر ترکمن صحرا نامید و سروده خود با عنوان « یاد » که در در فراق زنده یاد نازمحمد پقه سروده بود را نقل کرد و گفت این شعر در سال ۱۳۸۴ منتخب هیئت داوران در کنگره وحدت ۱۳۸۴ گردید.

بیر کونه یاد

بیر دوئم چورگ

اوقاب گیدن قوشغی لارئنگ منینگکی

بیر بولوت سیز گوگجه آسمان سنینگکی

آق گیجه ده آق یئلدیزلار سنینگکی

کنارادا قالان آیاق ایزلارئنگ

ائنتظارئنگ باری بولسا منینگکی

سن یکه دال دویغی لارئم سن بیلن

من یکه دال قوشغی لارئنگ من بیلن

بایئر داکی قئرمئز گوللر سنینگکی

آراسساجا یاشیل خیال سنینگکی

منینگ پاییم بیرجه یازغئج

بیر دامجا یاش ملحم اوچئن

بیر کونه یاد دوویک ساز بیلن

چانگ توتوقلی شو دولداکی تامدئرام!!!

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا