گفتگو

گفتگو با محمد خوجه نویسنده و فعال فرهنگی شهر انبارالوم + تصاویر

پایگاه خبری اولکامیز – مجمد خوجه اهل فرهنگ و تاریخ ترکمن است. دغدغه او انسانیت ، نوعدوستی ، و اشاعه خیر و نیکی در جامعه می باشد. خوجه چند سالی است به شیوه جدید از زندگی روی آورده و خام گیاهخواری را تجربه می کند. وی در این راه دشوار اراده محکمی دارد و ثابت قدم است. جهت آگاهی شما مخاطبان با این مَرد دلسوز و نیکنام، مصاحبه کوتاهی به صورت مجازی با وی انجام دادیم که در پی می آید:

آقای خوجه  بفرمایید زادگاه شما کجاست و  متولد چه سالی هستید؟                                                                                                                                          اینجانب محمد خوجه در سال ۱۳۴۹در شهر انبارالوم به دنیا آمدم در اینجا در مورد محل تولدم عرض کنم در شناسنامه محل تولدم یلمه ثبت شده است این موضوع ثبت شده محل تولدم یلمه  را از پدرم پرسیدم  گفتم پدر من که در انبارالوم به دنیا آمدم چرا در شناسنامه محل تولدم یلمه ثبت شده است ؟ مرحوم پدرم جواب داد در ان زمان مامور ثبت احوال به روستاها میآمد شناسنامه صادر میکرد آن موقعی که مامور ثبت احوال آمده بود ما خانوادگی در منطقه قشلاقی « قچ قراقر » کوچ کرده بودیم تو هم نوزاد بودید همان موقع مامور به روستا انبارالوم و یلمه آمده بود چون ما نیز در روستا نبودیم همان موقع یکی از عموهایت شناسنامه شما را از مامور ثبت احوال گرفته است مشخصات تو را عمویت داده و مامور ثبت احوال اشتباهی یلمه ثبت  کرده است  اکثر مردم سواد نداشتند من هم سواد نداشتم و ندارم  مثل امروز قانونی وجود نداشت مامور یک چیزی می نوشت میرفت دل ما هم خوش بود که شناسنامه گرفتیم چنین اشتباه در شناسنامه  بیشتر افراد رخ داده است. پدرم سخن اش را ادامه داد و گفت پسرم در واقع محل تولد شما انبارالوم است که لازم نیست تصحیح کنی وقتی تو به دنیا آمدی برای تبریک همسایگان و اهالی انبارالوم آمده بودند تو خیلی ضعیف بودی فکر نمی کردیم زنده بمانی . بله من زاده ی شهر انبارالوم و ساکن شهر انبارالوم هستم . سه خواهر دارم و خودم هم تک پسر خانواده هستم.

 

شما از جمله افرادی هستید که علاوه بر فعالیت های فرهنگی ، دغدغه اجتماعی نیز دارید در چه دوره ای کاندیدای انتخابات شورای شهر شده اید و به عنوان عضو شورای شهر انبارالوم از طرف مردم انتخاب شدید ؟                                                                                                                                            من در سال ۱۳۸۶ در دوره سوم شوراها به عنوان شورای شهر انبارالوم انتخاب شدم  دوره سوم شوراها نیز مانند دوره اول و دوم شوراها ابتدا چهارساله بود اما بعد ۲ سال تمدید شد تمدید ۲سال دوره سوم شورای اسلامی به عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود و در جلسه علنی با تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی به این طریق مدت خدمت شورای دوره سوم شورا ۶ ساله شد شروع فعالیت و کار ما یعنی دوره سوم شوراها دوره سوم از تاریخ ۱۳۸۶/۲/۹ تا ۱۳۹۲/۲/۱۲ پایان یافت.

 

در چه رسته ادامه تحصیل دادید و در  کدام دانشگاه درس خواندید؟ 

درسال ۱۳۷۶ در رشته تاریخ به دانشگاه ازاد اسلامی واحد شاهرود قبول شدم ودر سال ۱۳۸۰  از دانشگاه در رشته کارشناسی تاریخ گرایش دبیری فارغ التحصیل شدم.

شما در انبارالوم از معدود کسانی هستید که به امر نوشتن اهتمام دارید؟ هدفتان از نوشتن چیست؟

با نوشتن میخواهم جسجوگر باشم، شاگردی کنم ؛ یاد بگیرم ؛ اثر نو خلق کنم . من هیچ ادعا نویسندگی ندارم  چرا که نویسنده شدن غیر از نوشتن است این حرفه مانند فن رانندگی تمرین ، ممارست عملی نیازمند است . هنوز من در نوشتن یا نویسندگی تازه راه رفتن را آغاز کردم چرا که در آسمان فرهنگ و ادب و تاریخ اساتید وستارگانی در  دیار ما به درخشش و تابندگی دارند که من از آنها نوری گرفته تا شاید در سایه آن اساتید وفرهیختگان جرقه ای ناچیز از خود نشان بدهم آری تا نویسنده شدن راه دراز درپیش است نوشتن آسان نیست بلکه دشوار است به قول دیوید مک کالو برای نوشتن خوب فکر کرد به همین خاطر بسیار دشوار است

 

چه کتابهایی تالیف کرده اید و در حال حاضر به نوشتن چه اثری مشغول هستید؟

اولین کتابی که نوشتم کتاب قتل و عام ترکمنها در پائیز غم انگیز و دردناک ۱۹۳۱میلادی است. این کتاب را من و استاد بزرگوار حاج قاقابای ارزانی ترجمه کردیم. دومین  کتاب من در مورد تاریخچه زادگاهم انبارالوم بود که با عنوان « انبارالوم در گذر تاریخ » در سال ۱۳۹۵ چاپ و منتشر شد و حالا نیز کتابی در مورد تغذیه طبیعی وگیاهی و تجربیات خودم  در زمینه تغذیه پایه گیاهی  و تحقیقات در مورد اسرار خوراکیها می نویسم و قسمتی از آن در حال تایپ است بعد از پایان  نوشتن و تایپ این کتاب هم به چاب و منتشر ان اقدام خواهم کرد.

آقای خوجه شما چند سالی است که به خام گیاهخواری روی آوردید؟ علت گرایش و انتخاب د شما به این شیوه تغذیه چه بود؟

در باره تغذیه طبیعی و خام گیاه خواری در اینجا با یک سئوال و چند جمله نمیشود توضیح داد خود این نوع تغذیه وسبک زندگی یک گفتگو مفصل وجداگانه را می طلبد چندین سئوال را در پی خواهد داشت. ان شاءالله کتاب که دارم می نویسم چرا و چگونگی آشنایی من با خام گیاه خواری و تغذیه طبیعی در ان کتاب مفصل توضیح دادم و به نوشتن ان ادامه میدهم و برای یادآوری عرض کنم من یک بیماری آزار دهنده و تهدید کننده و مخرب و زمین گیر کننده و غیر قابل درمان داشتم و در نتیجه به سبک زندگی و تغذیه طبیعی روی  اوردم

 

در باره خام گیاهخواری و تغذیه طبیعی کمی بیشتر توضیح دهید؟ نتایج آن برای شما چه بود؟

 خام گیاهخواری و تغذیه طبیعی برای سلامتی من بسیار مفید بود. خام گیاهخواری  یک تغذیه طبیعی و یک سبک زندگی سالم است و در جسم و روح من نیز این تغذیه طبیعی سهم ارزشمند و بزرگی داشت رفع و درمان مشکلات تمام درد هایم شد. من به اذن خداوند شافی بوسیله خام گیاهخواری بیماریم را شکست دادم میوه ها معجزه گر و سبزیجات تازه را دریابید. به قدرت و معجزه  که میوه ها و سبزیجات دریافت کردم ایمان اوردم. اما امروزه اعضای بدن انسان قربانی تغذیه غلط و نامناسب شده است این همه خوراکیها کارخانه ی و غیرطبیعی فست فود ها و این همه خوراکیها با مواد نگه دارنده و افزودنها و آلاینده ها شیمیایی و. .

اگر امروز با این روش تغذیه غلط و نامناسب پیش گرفته شود اگر تغذیه اصلاح نشود هشدار و زنگ خطر است که انواع بیماری ها  در چند قدمی ما در کمین نشسته است در حقیقت سلامتی ما را تهدید میکند با این وضعیت خوراکی ها و غذاها که امروزه دارند تا دهه آینده شاهد یک جامعه  بیمار و ناتوان خواهیم بود پس به قول بقراط غذایتان را دارو و دارویتان را غذا کنید.

گفتگو از: عبداللطیف ایزدی / آبان ۱۴۰۲

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا