تورکمن صحرا

خداحافظ غفاروردی، حامی فولکولر ترکمن صحرا

پایگاه خبری اولکامیز –  اولین سال های انقلاب ۱۳۵۷- ۱۳۵۸ در دبیرستان سعدی، مطهری فعلی محصل بودم کتابخانه فعلی ضلع جنوبی دبیرستان ناتمام ، محل فعالیت کانون فولکولر ترکمن صحرا بود، غفاروردی اصفهانیانی را برای اولین بار آنجا دیدم .

جوانی خوش تیب خوش اخلاق و آرام صحبت میکرد گروهی از دختران دبیرستانی ترکمن و نوازندگان کلاسیک و سنتی دور هم جمع شده بودند هنرمند تئاتر استاد آی محمد آی محمدی و استاد موسیقی کلاسیک ترکمن آنابردی وجدانی نیز آنجا حضور داشتند، سرود ترکمنینگ از دیوان مختومقلی را با سبک خاص تمرین میکردند…. غفاروردی چند بیت شعر ترکمنینگ را در میانه اجرای سرود توسط دختران دکلمه میکرد، صدای دلنشینی داشت. این سرود هنوز هم در ذهن جوانان اوایل انقلاب حک شده، سرودی که در ایران پیچید و جهانی شد.

غفاربردی ۲۰سال بعد به سن میانی رسیده بود باز دو باره با گروه دختران نوجوان کوثر خوش درخشید. این بار نیز برای حفظ فولکولر ترکمنصحرا پابه میدان گذاشت البته این بار همسر وی نیز با غفاوردی همگام و همسفر بود در مراسم های مختلف فرهنگی هنری در سالگرد نشریه صحرا در گنبد و برنامه های فرهنگی حوزه هنری تهران تحت نام «درجرگه عشاق» در گنبد، رشت همگام با گروه هنری کوثر هنرنمایی کردند.

در مناسبت های مختلف در عروسی های اهل فرهنگ و هنر ترکمن صحرا و مراسمهای مختومقلی فراغی در جای جای ایران مشتاقان مختومقلی منتظر ورود گروه هنری غفاروردی بودند.

 آموزش گروه هنری در منزل شخصی وی صورت می گرفت، ایشان علاوه بر مدیریت گروه های هنری در اوایل انقلاب دوران جوانی و دهه سوم انقلاب، گوینده شاخص برنامه های فرهنگی بود. وی صدای دلنشین و شیوایی داشت.

اواخر ۸۹ آوایل ۹۰ حدودا ۶ماه در تهران در منطقه ونک تهران نزد غفاروردی مشغول به کار بودم . در پارک ؛ آب و آتش با برپایی چند آلاچیق ترکمن زیور آلات، بافتنی و لباسهای سنتی ترکمنی را به علاقمندان عرصه میکرد از تمام نقاط ایران مشتریان خاص خود را داشت و با حوصله از فولکولر و آداب و رسوم ویژه ترکمن به علاقمندان و مهمانان از اکثر نقاط ایران به آرامی و باحوصله خاص توضیح میداد و به همراه دستیارش حکیم قوشه پور غذای سنتی ترکمن چکدرمه پخته و به مهمانان عرضه میکرد.

با درایت و برنامه مدون طی چندین ماه علاقمندان به آداب و رسوم ترکمن را از اکثر نقاط تهران و سایر استانها خصوصا ترک زبانان را به مکان ثابت خود جذب کرده بود، گویا همان مکان را شهرداری وقت تهران، ویژه به ترکمنها به صورت رایگان اختصاص داده بود، چون آداب و رسوم ترکمنها بین اقوام ایرانی خالصترین بوده است.

غفاروردی به صورت انفرادی با ایجاد نمایشگاه صنایع دستی در تهران و آموزش نوجوانان و جوانان در حوزه فولکولر با تشکیل گروه سرود کوثر و دکلمه اشعار دیوان مختومقلی در مراسم های مختلف هنری و بعضا عروسی ها هنرنمایی میکرد. در ترکمنصحرا کمترکسی همچون غفاروردی در حوزه هنر فولکلور کار کرده باشد.

غفاروردی اصفهانیانی متولد خواجه نفس از حوزه بندرترکمن می باشد و بازنشسته اداره پست شهرستان ترکمن است ایشان دارای ۲فرزند پسر و یک دختر می باشد.

در باره دوست هنرمندم گفتنی ها بسیار است انشاءالله در فرصتی مناسب جایگاه هنری غفاروردی را پاس بداریم. ایشان بعداز چندین سال مبارزه با بیماری یکشنبه ۲۸ آبان تسلیم مرگ شد. خداحافظ فولکوریست ترکمن صحرا، یاتان یرینگ یاغتی جاینگ جنت بولسون.

گنبدقابوس: آنامحمدبیات، آبان ماه ۱۴۰۲

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا