مطالب ویژه

دکتر امیرشاهی: خلاء بزرگی که در روابط ما با ترکمنستان و قزاقستان وجود دارد باید رفع گردد

پایگاه خبری اولکامیز- عبداللطیف ایزدی: نخستین جشنواره وحدت و همدلی اقوام در سرزمین برادری شهر بندرترکمن با حضور رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان، سرکنسول کشور قزاقستان در گرگان، سرکنسول کشور ترکمنستان در مشهد و تنی چند از مقامات استانی و محلی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در بندرترکمن برگزار شد.

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان گفت: ما با کشور دوست و برادر ترکمنستان ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک داریم. گذرگاه بسیار مهم استراتژیک در اینچه برون هم در بخش زمینی و هم دربخش ریلی دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان گلستان به بازار ۳۰۰ میلیون جمعیت اوراسیا از جمله کشورهای دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان این اهمیت را دو چندان برای ما ارزشمند کرده است. آنچه که امروز ما می توانیم در کنار هم قرار بدهیم و آن اینکه کشور ترکمنستان و قزاقستان دو شریک عمده و اول استان گلستان هستند فلذا بتوانیم با این ویژگی ها، با این شاخص ها، با این برادری ها، با این وجوه مشترک که در اختیار داریم واقعا بتوانیم روابط را بیش از پیش گسترش دهیم.

دکتر ذوالفقار امیرشاهی افزود: ما  در بحث مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و مذهبی هیچگونه مشکلی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه ترکمنستان و قزاقستان نداریم اما خلاء بزرگی در روابط تجاری ما، در روابط اقتصادی ما صنعتی ما ، صدور خدمات فنی و مهندسی ما  به کشور ترکمنستان و قزاقستان وجود دارد. ار دیپلمات هایی که در این جشنواره حضور یافتند عاجزانه و  برادرانه از می خواهم تلاش بکنند این مناسبات، این ارتباطات مذهبی فرهنگی جغرافیایی تاریخی بتواند ما را به شایستگی به جایی هدایت بکند در اینچه برون شهروندان ترکمن بتوانند با کارت الکترونیک به ترکمنستان رفت و امد بکنند. عزیزان قزاق ما براحتی بتوانند به قزاقستان تردد کنند. در اعطای روادید و ویزا تسریع و تسهیل شود. از جناب احمداف که امروز تشریف دارند خواهش کردم که تلاش بکنند روادید لغو و یا آسان شود. تجار ما با ویزای یک ساله بتوانند تردد بکنند. 

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان تاکید کرد: ما امروز نیازمند یک تحول و یک جهش بزرگ هستیم چرا باید شهروندان نوار مرزی ما با ۳۸۰ کیلومتر برای کار به کشورهای دیگر  برود. اگر منطقه آزاد ما شکل بگیرد، بازارچه مرزی اینچه برون فعال شود. تردد مسافر  انجام گیرد. جناب الیاس غائب اف تشریف دارد هم احمد قربان  اف که قبلا سفیر بودند و الان قائم مقام وزیر امور خارجه هستند بارها تاکید کردم بارها خواهش کردم ما بتوانیم تردد مسافر را در مرز اینچه برون فعال نگه داریم. شهروندان ترکمن به راحتی بتوانند از مرز عبور کنند و در شهرهای مختلف ترکمنستان که هم زبان و هم لباس هستند آداب و رسوم و سنت شان همه وجوه مشترک شان اینها را به همدیگر  گره زده است بتوانند خرید کنند با خوشحالی و آسانی به کشورشان برگردند، این ها مشکلات ماست باید اینها را حل کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از عزیزان ترکمن در زندان های کشورهای خارجی بسر می برند چرا این حادثه اتفاق می افتد؟ علتش عدم همت، عدم تلاشی که برای اشتغال و کارآفرینی در مرزهای ماست ، عدم تردد کامیون ها، عدم تردد مسافران ماست که باید اینها حل بشود.

ذوالفقار امیرشاهی با توجه به اهمیت این جشنواره ها  اظهار داشت: ارتباطات و جشنواره ها سبب می شود تا ما هر چه بیشتر و سریعتر و آسانتر بتوانیم پیوند های اجتماعی پیوندهای سیاسی اقتصادی بازرگانی خودمان را به درستی رقم بزنیم. تجار ما نباید دچار خسارت شوند. صاحبان صنایع ما نباید دچار خسارت شوند که از کار منصرف شوند. مقامات محلی و اقتصادی ما، بانک ها باید زمینه تسریع و تسهیل سرمایه گذاری داخلی و  خارجی را  در نوار مرزی در منطقه آزاد تجاری در منطقه ویژه اقتصادی در شهرها و اکناف مرز ایجاد بکنند که شهروندان در رفاه اجتماعی بسر ببرند اتفاقا دوام و قوام و صلح و امنیت شهروندان بستگی به رفاه اجتماعی شهروندان دارد که اینها را باید ایجاد بکنیم.

WWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا