مطالب ویژه

ترکمن صحرا با شوق و اخلاص به استقبال عید فطر می شتابد

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: مردم متذین ترکمن صحرا برای برگزاری هر چه باشکوه تر عید فطر آماده می شوند. خانه ها رُفت و روب شده و حیاط ها تمیز گشته اند. هر چند گرانی است ولی با این حال چهره ها کمی شاد و متبسم است هر چند که چهر های غمزده را هم می توان دید.

در روزها و شبهای نزدیک عید بازار خرید لباس نو برای کودکان و تهیه آجیل و شیرینی و میوه نسبتا گرم است. اما همه اینها مثل سالهای گذشته پر رونق نیست ولی بار جای امیدواری و دلگرمی است که مردم ترکمن در سخت ترین شرایط، باز هم عید فطر و قربان اعیاد مذهبی بزرگشان را گرامی می شمارند و آن را پاس می دارند. این دو عید با فرهنگ و هویت ترکمنها عجین شده است. 

در گنبد در روزهای نزدیک عید در خیابان قدیمی کاخ بازاری دو – سه روزه ایجاد می شود که شب ها پر از جمعیت است که به آن « اوممال بازار » می گویند.

امسال اتفاقی مبارک و شیرین در ترکمن صحرا رخ داده و آن اینکه عید فطر مطابق تقویم برگزار می شود. در واقع عید همه ترکمنها چه دوستداران یارجان آخوند نظری و چه هواداران آخوند طلایی و عبدجان آخوند نبوی نژاد و . . همه یک روز واحد شده است.

در ایران به مانند عربستان که مرکز ثقل جهان اسلام است و برخی کشورهای اسلامی چهارشنبه ۲۲ فروردین، روز اول شوال و عید فطر اعلام شده است. در سال های گذشته در منطفه ما روز اول عید مختلف بود و این شیرینی عید را تلخ می کرد. این وحدت رویه ارزشمند است، امید که تداوم یابد و عید واحد داشته باشیم تا کام مردم تلخ نشود. گویا پا قدم ستاد استهلال ترکمن صحرا هم خیر شده است.

عید فطر در تقویم کشورمان دو روز تعطیل رسمی است جا دارد که سه روز تعطیل باشد تا لذت عید بیشتر شود. در ترکیه ۹ روز تعطیل است. البته در ترکمن صحرا عید سه روز برگزار می شود ولی در برخی نقاط مرکزی و غربی به پنج روز هم می رسد.

ترکمنها در روز اول یا دوم در خانه هایشان با دعوت از همسایگان و اقوام  ضیافتی برپا میکنند که به آن صدقه می گویند. یکی دو روز مانده به عید ، شیرینی « قوقون » پخش می کنند. سفره عید توسط زنان و دختران پهن می شود. به دید و بازدید اقوام و خویشاوندان می روند. اموات و درگذشتگان شان را زیارت می کنند. خلاصه اینکه لحظات شیرین و پرخاطره ای را سپری می کنند که آدمی را از روزمره گی ها و خستگی ها و رنج ها خارج می سازد. اما برخی راکبان جوان موتور سیکلت با عدم رعایت فوانین رانندگی و رفتارهای خطرناک، خانواده هایشان را دچار اضطراب و نگرانی می کنند. امید که جوانان و نوجوانان از وسایل نقلیه به نحو مطلوب استفاده کنند.

در باره آداب و رسوم ترکمنها در عید فطر با استاد عبدالحی آخوند میرزاعلی گفتگو کردیم. وی در پاسخ به سئوالات اولکامیز ابتدا فرا رسیدن عید فطر را به مسلمین تبریک گفت و اظهار داشت: مردم متدین ترکمن در عید فطر آداب و رسوم خاصی دارند. روز اول عید با کلاه سفید و یا نقش دار ( بورگ ) ، سجاده به دست با وسایل نقلیه و یا پای پیاده به سوی عیدگاه ها می روند. با همدیگر احوال پرسی می کنند و عید را به هم تبریک می گویند. احترام می گذارند. وعظ روحانیون را گوش فرا می می دهند. دو رکعت نماز عید را با جماعت کثیر اقامه می کنند. به وعظ روحانیون گوش فرا می دهند. برای زیارت قبور اموات در قبرستان ها با ادب و اکرام حضور می یابند. صله رحم به جای می آورند. به خانه همسایه ها و اقوام و خویشانوندان می روند.

امام جمعه دانشگاه دیده آق قلا افزود: در روز عید خداوند مهربان به همه روزه داران اجر و پاداش عظیم می بخشد. گناهشان را عفو می کند. به گفته پیامبر اسلام در این روز شیطان رجیم با قهر و غضب به یاران و اعوان خود فریاد می زند بروید مسلمانان را به حال خود نگذارید و به گناه مشعول کنید. پیامبر ( ص ) می فرماید آدم عاقل فریب وسوسه های شیطانی را نمی خورد. پس بنابراین ما هم درس و عبرت بگیریم و به تبعیت از پیامبر اسلام از جمله عاقلان باشیم.

وی افزود: اگر چه با فرا رسیدن ماه شوال و عید فطر ماه روزه به پایان می رسد ولی عبادت و بندگی به خداوند تمام نشده است. این راه ادامه دارد. پس لازم است که در این مسیر سعادت آفرین، پایدار باشیم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا