گفتگو

گفتگو با یاخشی مراد آهی در مورد مراسم بزگداشت بایلی تکه + تصاویر

بایلی تکه عمرش را وقف هنر کرد

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: مراسم بزرگداشت هنرمند فقید صحرا، بای محمد آشتاب مشهور به بایلی تکه در اولین روز زمستان برگزار می شود. خبری که برای دوستداران موسیقی در جای جای ترکمن صحرا دلگرم کننده و شادی بخش است. این رویداد مهم در راستای تکریم و پاسداشت بزرگان عرصه موسیقی سنتی ترکمن رخ می دهد. در این اتفاق میمون و مبارک به گفته دوست هنرمندم یوسف نورتقانی که یکی از دست اندرکاران مراسم می باشد بزرگمردی به نام یاخشی مراد آهی نقش اول را ایفا می کند. اگر همت و حمایت این مَرد شریف نبود این نکوداشت به سرانجام نمی رسید. به همین خاطر با وی که در واقع  بانی امر خیر و نیکو بوده گفتگویی انجام دادیم. یاخشی آهی از جمله چهره هایی است که در کنار فعالیت اقتصادی، تولید و کارآفرینی، نیم نگاهی هم به فرهنگ و هنر دارد. این شاخصه وی را از دیگران متمایز می سازد. لازم به ذکر است این مصاحبه در فضای مجازی انجام شد و پاسخ های گفتگو شونده در اغلب موارد کوتاه و به زبان محاوره ای می باشد. 

خودتان را برای مخاطبان اولکامیز معرفی کنید؟ معنی اسم تان چیست؟ از سن ، شغل، تحصیلات، فعالیت ها و دغدغه های تان کمی صحبت کنید؟

یخشی مراد آهی هستم مراد میشه مقصد و یا آرزو. نام من یاغشی تلفظ میشه ولی در شناسنامه یخشی مراد نوشته شده. یعنی به زبان ترکمنی « مرادنگ حاصل بولماق »

۶٠سال سن دارم . شغلم  کاسبی است. فروشنده چوب و mdf

۵٠٪؜ کار من صادرات و واردات است. تحصیلاتم دیپلم است. فعال اجتماعی بودن رو دوست دارم . سواد سیاسی ندارم.

بزرگداشت خواننده معروف مرحوم بایلی تکه، کی و کجا برگزار می شود؟

 مراسم بزرگداشت روز جمعه یکم دی ماه ۱۴۰۲  از ساعت ۱۶ الی ۱۹ بعد از ظهر در مجتمع و کارگاه تولیدی آهی برگزار میشه. نشانی اش به این ترتیب است: گنبدکاووس- جاده آق آباد – هشتصد متر از میدان مختومقلی فراغی بطرف آق آباد – مجتمع و کارگاه تولیدی MDF  آهی

 

چند نفر را برای مراسم دعوت کردید؟

 تعداد مشخص نیست. دعوت عمومی هست. مونده استقبال مردم.

 

مراسم داخل سالن برگزار میشود یا در حیاط ؟

یه سالن حدود١۵٠نفری داریم و محوطه مجموعه هم روز جمعه مشکلی ندارد.

 

آقای آهی آیا شما با بایلی تکه نسبتی دارید و از بستگان نزدیک او هستید؟

 نسبت سببی دارم و از بچه محل هستیم

 

هر چند برگزاری مراسم بزرگداشت برای مرحوم بایلی تکه به نظر من حرکتی بزرگ و  ارزشمند محسوب می شود ولی این سئوال مطرح می شود که چرا این مراسم را  در زمان حیاتش نگرفتید؟ 

در زمان حیاتش هم برنامه داشتیم ولی کرونا اجازه نداد ولی در چندین فرصت که پیش آمده بود از جمله مثل بزرگداشت باخشی بایلی تکه که توسط دوستم مجید راضی برگزار شد شرکت کردم.

 

چه عواملی باعث شده که می خواهید اول رمستان امسال برای باخشی بایلی تکه مراسم نکوداشت برگزار کنید و  حمایت مالی آن را بر عهده گرفته اید؟

هنرمندان ترکمنصحرا (باخشیلر) در زمان حیات و یا بعد از فوت قابل تقدیر و ستایش هستند. به پاس احترام به خدمات شایان  ۵٠ ساله ایشان که باخشی بود و ترکمنصحرا از ان خاطرات خوبی دارد مراسم را برگزار می کنیم ولی متاسفانه (به جهت نگرش مذهبی) مظلوم واقع میشوند ولی اعتقاد من این است که باخشیلر اوقات خوشی را برای جماعت رقم می زنند.

 

آقای آهی در پاسختون گفتید که « باخشی ها اوقات خوشی را برای مردم رقم می زنند » این حرف درست است اساسا چرا مردم به شادی نیاز دارند؟

حیات انسان در گرو شادی و شاد بودن هست. شاد کردن انسانها هنر و ذوق هنری می‌خواهد که این ذوق هنری در بایلی تکه فراوان وجود داشت و همیشه خدا، ایشان شریک و بانی شادی مردم بود.

 باز به نکته مهمی اشاره کردید و گفتید که « باخشی ها به لحاظ نگرش مذهبی مظلوم واقع می شوند » حال این سئوال قابل طرح است که چرا این مظلومیت برای هنرمندان موسیقی ترکمن اتفاق افتاده است؟ برای برون رفت از این مسئله چه راهکاری دارید؟

مطالعه و ارتقای سطح سواد مذهبی مردم عمیق تر شود.

 

در باره شخصیت هنری، اخلاقی و اجتماعی بایلی تکه صحبت کنید؟

بایلی تکه را شخصیتی میشناسم که عمرش را وقف هنر کرد. به هنر خود ارزش قائل بود. آشنایی و مورد مقبول و محبوب شدن بایلی تکه در نزد من نظریات کارشناسی ایشان در بحث‌های  موسیقی و خوانندگی در صفحات مجازی مقتدرانه  حرف برای گفتن داشت. صداقت در گفتار یا پذیرش اشتباه و یا در مباحث موسیقی و باخشی ها وارد بود. بی ریا و بی اجر و مواجب وقت صرف می‌کرد برای ارتقای فرهنگ موسیقی ترکمن. در چند مقاله و دلنوشته خواندم که بایلی بانی و باعث جوانانی بوده که هنر و موسیقی ترکمن علاقمند و الگو شود.

 

مهمترین خدمت بایلی به جامعه چه بود؟

خوانندگی

چه سخنی با  دوستداران مرحوم بایلی تکه دارید؟

بایلی تکه به تاریخ پیوست. بایلی و هنر او هنوزها در خاطرات زنده می ماند.

www.ulkamiz.it

 

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا