اخبار

در سوگ یک بانوی فرهیخته

شادروان خانم شجاعی دبیر کل حزب مجمع زنان اصلاح طلب مصداق رجل سیاسی بود

پایگاه خبری اولکامیز –  محمد علی تبرایی*:

۱️⃣روحش شاد بواسطه عضویت در خانه احزاب ایران به ویژه در ۵ سال اخیر چندین بار برای ایراد سخنرانی ایشان در همایش ها و مجامع تلاش کردم.
سخنور حاذقی بود و قدرت کلامی و کاریزمای جمعی ایشان نکته مهمی بود می توانست اثرگذار باشد.

۲️⃣ در کمیسیون ماده ده قانون احزاب ایران چندین بار موضوع درخواست حزب متبوع ایشان که تحت عنوان مجمع زنان اصلاح طلب استان تهران فعالیت می کرد، جهت تبدیل از محدوده جغرافیایی استانی به ملی مطرح شد که موضوع رای نمی آورد که ملی شود. متوجه شدم موانع کم نیست  (دوره دولت  روحانی )، که در نهایت کمک کردیم ملی شود که از محدوده استان تهران به کشوری تبدیل شد.

۳️⃣ اوایل دولت رییسی صلاحیت ایشان از دبیرکلی حزب متبوع رد شده بود به اعضای کمیسیون ماده ده قانون احزاب به ویژه به آقای خرمشاد معاونت سیاسی وقت وزارت کشور و رییس کمیسیون پیشنهاد دادم خانم شجاعی را به کمیسیون دعوت کند تا امکان دفاع برای ایشان فراهم گردد که تصویب شد.
خانم شجاعی با توجه اینکه بیماری داشتند در کمیسیون حاضر  و به گزارش های دستگاه های نظارتی پاسخ دادند.
  نکته های مهمی را از نحوه دفاع ایشان ارزیابی کردم، اعم از شاخص های:
۱- نحوه استدلال های سیاسی و دینی
۲- نوع و تنوع رویکردهای دفاعی
۳- قدرت متقاعدکنندگی جمع کاملا مخالف
۴- صلابت و شجاعت و زبان بدن 
   تجربه جالبی بود.

ایشان در جلسه دفاعیه کمیسیون ابتدا با حوصله فراوان شنیدند و فرصت ۵ دقیقه ای به ایشان جهت دفاع اختصاص داده شد که به نیم ساعت طولانی تر تبدیل کردند، ایشان بدون هیچ عقب نشینی از مواضع و افکار سیاسی حزبش با متانت و طمانینه و ابتکارعمل پاسخ دادند و  برخی از اعضای کمیسیون با توجه عدم انعطاف خانم شجاعی پیشنهاد رد صلاحیت ایشان را داشتند ؛

🔨👍در دفاع از خانم شجاعی وقت دفاع گرفتم و به نکاتی اشاره کردم:

🔶۱- ابتدا با اشاره به تاریخچه گفتگوها و حضور  دبیران کل احزاب در کمیسیون و  با توجه به اینکه معاونت سیاسی وقت وزارت کشور(خرمشاد) متعلق به جریان دولت رییسی و اصول گرایی بوده ، ولی منش و رفتار سیاسی پراگماتیزم و عمل گرا و سابقه تجربه بین المللی در وزارت خارجه و با تفکر علمی بعنوان استاد دانشگاه در برخورد با مواضع سیاسی جریانات سیاسی کشور مختلف داشته  حتی بعضا شاهد بودیم در مقایسه با معاونت های سیاسی اصلاح طلب در دوره روحانی که ابتکارعمل کمتری در خصوص گزارش های دستگاه نظارتی داشته و یا نمی خواستند مقاومتی نشان دهند و یا با بیان اینکه هر چه قانون بگوید و یا ما را برای دفاع از دبیران کل احزاب ردصلاحیت شده به ویژه ردصلاحیت های امنیتی تشویق نمی کردند و به هر دلیلی شرایط گفتگو فراهم نمی گشت.

بنابراین  باز کردن باب گفتگوی کمیسیون با دبیران کل ردصلاحیت شده اتفاقی مبارکی بود که بعنوان مقدمه مطرح کردم که هم توجه به خانم شجاعی دادم  که مواضع مثبت کمیسیون  مورد عنایت قرار دهد و هم جلسه را از حالت شاید احساس بازجویی و بازخواست یک طرفه تبدیل به طرح مواضع دو طرفه و چندجانبه می گردم و از این شگرد در دفاع از دیگر دبیران کل مانند آقایان جواد امام ،علیرضا محجوب ، منتجب نیا ، اصغر زاده  حسین مرعشی و فرج کمیجانی  و …خانم ها فاطمه راکعی و آزر منصوری سهیلا مدارایی ..‌.بهره می بردم و جو جلسه را اجتماعی می کردم و بعد امکان بهتر برای دفاع فراهم می شد.

🔶۲- ادعا کردم که اگر خانم شجاعی تاکیدی بر مواضع خودش دارد و عقب نشینی نمی کند این هم بر دال بر حسن اخلاقش است که شجاعت دارد و به هر قیمتی نمی خواهد صلاحیتش تایید شود و جاه طلبی ندارد.

🔶۳- ردصلاحیت برای ایشان اعتبار است تا هزینه، لذا از کمیسیون می خواهم با توجه به بیماری ، صداقت ، اخلاق و شجاعت در خور شایسته ایشان اعلام نظر کند.
بعد از بحث فراوان و تبادل نظر اعضا در جلسه کمیسیون ، صلاحیت ایشان تایید گردید.
خدا خیر بدهد یکی از اعضای کمیسیون شاید راضی نباشد من اسمش بگویم بعد از رفتن ایشان از جلسه کمیسیون گفت: خانم شجاعی را در حد رجل سیاسی دیدم …

به ایشان گفتم اتفاقا قبل از انتخابات ریاست جمهوری به خانم شجاعی گفتم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و قامت رجل بودن شان مورد توجه من هم بوده است.

با توجه به اینکه عملکرد اجرایی خانم شجاعی را بررسی نکرده بودم، ولی کاریزمای رهبری حزب و امور اجرایی را در ایشان بعینه مشاهده کردم.

🏴🏴🏴با درود فراوان به روح شادروان خانم زهرا شجاعی

* عضو کمیسیون ماده ده قانون احزاب و تشکل های کشور

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا