اخبار

طغیان زنگ زرد در کمین گندمزارهای ایران

پایگاه خبری اولکامیز – مجری طرح گندم و برنج کشور گفت: به دلیل تداوم بارش‌ها در بهمن و اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و فروردین ماه سال جاری و همچنین با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای ناپایداری هوا در هفته‌های آینده، احتمال طغیان بیماری‌های گیاهی به‌خصوص زنگ زرد در گندمزارها وجود دارد.

سهراب سهرابی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری‌هایی مانند زنگ زرد، سفیدک پودری، سپتوریوز برگی، لکه خرمایی و فوزاریوم خوشه در گلستان، مازندران، شمال استان اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و شمال غربی استان فارس در حال توسعه است.

وی از کشاورزان خواست برای جلوگیری از خسارت به مزارع گندم هر چه سریع‌تر مبارزه با این آفات و بیماری‌ها را آغاز کنند.

به گفته مجری طرح گندم و برنج کشور؛ در صورت تعلل کشاورزان برای مبارزه با آفات گیاهی در شرایط طغیان بیماری، ۷۰ تا ۹۰ درصد محصول تولیدی از بین می‌رود.

سهرابی تاکید کرد: امسال به دلیل شرایط جوی علاوه‌بر شیوع بیماری‌های مذکور احتمال خسارت آفت سِن گندم، مینوز برگ، آفت لِما و انواع شَته‌ها وجود دارد که از کشاورزان می‌خواهیم برای جلوگیری از خسارت به محصول اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی یادآور شد: تاکنون مبارزه با بیماری‌های گندم در ۴۰۰ هزار هکتار از مزارع انجام شده و با توجه به احتمال شیوع آفات و بیماری‌ها تا اواخر فروردین و حتی اوایل اردیبهشت، روند مبارزه همچنان ادامه دارد.

مجری طرح گندم و برنج کشور با بیان اینکه در سال جاری ۲ میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم در کشور کشت شده است، تصریح کرد: اولین محصول گندم کشور هشتم فروردین ماه جاری در استان هرمزگان برداشت خواهد شد.

سهرابی اضافه کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۱۳ تا ۱۳.۵ نیم میلیون تن گندم در کشور است که از این مقدار، احتمالا ۱۰.۵ میلیون تن از گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خرید تضمینی خواهد شد.

وی افزود: اقدامات لازم برای خرید تضمینی مازاد بر مصرف کشاورزان انجام شده و مراکز خرید تضمینی از اول فروردین در برخی استان‌ها مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب استان فارس باز شد و در ادامه در استان‌های دیگر مانند خوزستان، گیلان، کرمانشاه و سایر مناطق نیز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مجری طرح گندم و برنج، قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت مصوبه شورای قیمت‌گذاری است که در آن، نمایندگان تشکل‌ها و کشاورزان نیز حضور داشتند و در حضور این افراد قیمت‌ خرید تضمینی گندم تضمین شده است.

سهرابی خاطرنشان کرد: گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب در سال ۱۴۰۲، خشکسالی‌های گذشته را ندارد و رشد و نمو مزارع خوب است اما آن چیزی که مزارع استان را تهدید می‌کند شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی است که مدیریت آن نیازمند اقدام به موقع کشاورزان و گوش سپردن به توصیه‌های فنی کارشناسان است.

وی گفت: برآوردها نشان می‌دهد میزان تولید و خرید تضمینی گندم طی سال جاری در گلستان، ۲ برابر سال گذشته باشد که تحقق این مساله نشانه زحمت و تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی مطلوب مسوولان استانی است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا