مطالب ویژه

مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مراوه تپه در بوته نقد

پایگاه خبری اولکامیز – هفته میراث فرهنگی فرصتی برای معرفی ظرفیتهای شهرستان مراوه تپه برداشتن گامهای توسعه میباشد. پیام ملی هفته میراث فرهنگی امسال تحت عنوان «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» اعلام گردیده و روزهای این هفته نیز  از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۴۰۲ تحت عناوین زیر سپری گردید :

– پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت – موزه‌ها، پایداری، حال خوب

– جمعه ۲۹ اردیبهشت – علوم میراثی: ریشه در تاریخ، رو به آینده

– شنبه ۳۰ اردیبهشت – ثبت آثار و مفاخر: عملکرد ملی، راهبرد جهانی

– یکشنبه ۳۱ اردیبهشت – میراث فرهنگی، رسانه، تشکل‌های مردم نهاد

– دوشنبه ۱ خرداد – میراث طبیعی، تضمین حیات آینده

– سه‌شنبه ۲ خرداد – حفاظت از میراث فرهنگی، مرزبانی از هویت

– چهارشنبه ۳ خرداد – میراث دفاع مقدس

متاسفانه در مناسبتهایی چون روز ( بناها و محوطه های تاریخی) < ۲۹ فروردین > و روز (ثبث ملی شعر مختومقلی فراغی بعنوان میراث ناملموس) روز <۱۰ اردیبهشت>  هیچگونه برنامه ای در این شهرستان از طرف ریاست محترم اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مراوه تپه  انجام نگرفت و حتی دریغ از یک پیامی به مناسبتهای ارزشمند فوق که هم آرامگاه مختومقلی فراغی  و هم بنای تاریخی مدرسه علوم دینی سید قلیچ ایشان در آن واقع گردیده سپری گشت .

در خبرهای شهرستان مراوه تپه شاهد بودیم که در هفته منابع طبیعی بغیر از کاشت ۲هکتار درختکاری در آرامگاه مختومقلی، حدود ۲/۵ کیلومتر در مسیر مراوه تپه به آق امام نهالکاری کردیده و حدود ۵۰ هزار اصله از گونه های مختلف درختی بین مردم توزیع گردید.

در هفته سلامت با تلاش مدیریت تلاشگر شبکه بهداشت شهرستان مراوه تپه تعداد زیادی برنامه بهداشتی فرهنگی در مرکز شهرستان و خانه های بهداشت روستاها اجرا گردید.

در هفته معلم نیز با زحمات مدیریت سختکوش آموزش و پرورش شهرستان مراوه تپه جدای از برنامه متمرکز بزرگ روز معلم که با حضور مهمانان خارج از شهرستان و استان برگزار گردید در طول هفته نیز برنامه های فراوانی در مدارس روستاها به اجرا درآمد.

متاسفانه در طول هفته میراث مراث فرهنگی نیز اداره میراث فرهنگی شهرستان مراوه تپه هیچگونه برنامه ای نه در مرکز شهرستان و نه در روستاهای آن اجرا نگردید.

این رکود و سکون  با وجود فرماندار جوان و تلاشگری که حامی تمامی ادارات بوده و انگیزه مدیران آن را دوچندان میکند قابل قبول نمیباشد.

چراکه شهرستان مراوه تپه با وجود بعد مسافت از مرکز استان و نبود کارخانجات از اشتغال کافی برخوردار نبوده و بیشتر اهالی این شهرستان برای کارهایی مانند سرایداری و مانند آن به خارج از شهرستان و استان عزیمت میکنند و تلاش مدیر اداره میراث فرهنگی در معرفی ظرفیتهای تاریخی و طبیعی میتواند باعث جذب گردشگران و توسعه شهرستان گردد همچنین حمایت از بانوان هنرمند میتواند باعث ایجاد اشتغال و جلوگیری آنان از عزیمت به خارج از استان گردد.

مدیر ادارات شهرستان مراوه تپه بخاطر موارد یاد شده و عقب ماندگی از دوران قبل باید مانند خود فرماندار شهرستان، دلسوز، فعال، تلاشگر و پیگیر اعتبارات باشد تا کمک حال فرماندار در توسعه آن باشد.

اگر نبود تلاش فرماندار، آرامگاه حضرت مختومقلی فراغی آسفالت نمیشد، اطراف قبور محصور نمیشد آبرسانی و نصب تانکرهای آب شرب نصب نمیگردید.

بحمدالله جناب آفای قربانی با وجود اینکه یک مدیر ستادی بوده و باید به کارهای مدیران نظارت داشته باشد خود مانند یک مدیر اجرایی وارد میدان شده و مستقیما در راستای توسعه آرامگاه قدم برداشتند.

او که فرزند بومی این شهرستان بوده و محرومیت این شهرستان را با پوست و استخوان چشیده است میخواد در این فرصت بدست آمده برای مدیریت خود در آبادانی شهرستان و رفع محرومیت آن در حد توان خود تلاش نماید.

لذا مدیران ادارات وی نیز باید در حوزه کاری خود از فرماندار شهرستان چندین قدم جلوتر باشند نه اینکه فرماندار کارهای آن اداره را انجام دهد.

در شهرستان مراوه تپه انصافا مدیران راهداری، برق، بنیاد مسکن، منابع طبیعی، آموزش و پرورش ،فرهنگ و ارشاد،  فنی و حرفه ای ، صنعت ، معدن وتجارت ، جهاد، سازمان تبلیغات و حتی سپاه و  در کارهای اجرایی و نظارتی به نحو مطلوب کار میکنند که شایسته تقدیر میباشند.

شهرستان مراوه تپه بخاطر وجود دو اثر بی همتای معنوی ، فرهنگی و ادبی مانند آرامگاه مختومقلی فراغی و مدرسه سید قلیچ ایشان نه تنها برای اهالی خود این شهرستان بلکه برای اهالی خارج از این شهرستان، استان و کشور اهمیت خاصی داشته و باید بصورت قوی مدیریت شود که مدیریت سکون و راکد حاضر در مدیریت میراث فرهنگی جوابگوی این ظرفیت ارزشمند شهرستان مستعد مراوه تپه نمیباشد.

نام محفوظ

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام , میراث فرهنگی و گردشگری مراوه تپه بصورت نمایندگی است , اگر این را می دانید , این مقاله انصاف را زیر پا گذاشته است و اگر می دانید که در این واحد نمایندگی چه خبر است ؟ ضرورت دارد به مشکلات اصلی هم اشاره گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا